بوتیک هتل مینودر

در روزگار ما، فن‌آوری نیرومند و فرهنگ الکترونیکی پرشتاب باختر، مرزهای جغرافیایی کشورها را به سرعت در هم می‌شکند و سنت‌های فرهنگی کهن را به آسانی دگرگون می‌کند. از این رو توده‌ مردم جهان به نگرش‌های بازرگانی و اجتماعی بازار مصرف بیشتر گرایش پیدا می کنند. ناگزیر هویت ملی مردم ایران و فرهنگ والای پارسی زبانان پراکنده در جهان از این آلایش و آمیزش ناخوانده ایمن نخواهد ماند. به همه این نگرانی ها که از آن ها به درستی یاد شده است باید مشکل تغییرات اقلیمی و آثار اجتناب ناپذیر آنها را بر زیست بوم شکننده ایران و به تبع ساکنان آن نیز اشاره کرد. تغییراتی که همزمان با دهه ها بی تفاوتی و بهره کشی افسارگسیخته از منابع تجدید ناپذیر طبیعی، زیست بوم ایران را در یک وضعیت خطرناک و تا حد بسیار زیادی بازگشت ناپذیر قرار داده است.

بوتیک هتل مینودر

نام: بوتیک هتل مینودر/
موقعیت: یزد /

تاریخ: ۱۳۹۷-۱۴۰۱ /

مساحت زمین: ۱۴۲ مترمربع
مساحت ز
یربنا: ۲۰۰ مترمربع/

نوع: اقامتی، بازسازی/

بر این اساس گروه طراحی هرندی و هرندی برای پروژه مرمت خانه مدنی علاوه بر در نظر گرفتن اصول مرمت صحیح سعی دارد با در نظر گرفتن و رعایت اصول طراحی پایدار این مجموعه کوچک را تا حد امکان بهتر و کارآمدتر از گذشته در اختیار مصرف کننده قرار دهد بدون اینکه در نظر گرفتن این اصول خللی در حس رضایتمندی مصرف کننده ایجاد کند.

در زمینه مرمت از اصول پنجگانه مرمت پیروی شده که از این قرارند؛ حداقل دخل و تصرف در بنا، استفاده از روشهای برگشت پذیر برای مرمت، مشهود نگه داشتن آنچه از گذشته مانده و آنچه حاصل مرمت است و پرهیز از همانند سازی و بازسازی عینی گذشته، استفاده از تکنیکهایی که از نظر فیزیکی و شیمایی با مواد و مصالح سنتی به کار رفته در بنا سازگاری داشته باشند.

متاسفانه خانه مدنی که خود بخش کوچکی از یک مجموعه بزرگتر (خانه اولیا) بوده در گذر زمان مورد دخل و تصرفهای فراوان و غیر اصولی قرار گرفته. از جمله تجاوز ساختمان بانک مجاور آن به حریم خانه با استفاده از مواد و مصالح ساختمانی ناهمگون با بستر تاریخی شهر یزد و همچنین جداسازی قطعی بنا از ساختار اصلی و مادر، که این همه شناخت گذشته و درک ساختار اصلی این بنا را بسیار دشوار کرده است. بر این اساس و با توجه به اصل اول مرمت که در بالا به آن اشاره شد، در روند طراحی سعی بر آن شد تا جای ممکن با زدودن آثار مخرب گذشته، بنا را از نظر کالبدی به آنچه در گذشته بوده است نزدیک کرد.

در جریان برداشت اولیه از خانه مدنی دو اتاق در زیرزمین این خانه کشف شد. با توجه به اصل تسلسل و ارتباط فضاها در خانه های سنتی کویر مرکزی ایران و یزد و با توجه به اینکه در جریان دخل و تصرفهای غیر اصولی گذشته راه دسترسی به بام و همچنین یکی از اتاق های زیرزمین مسدود شده بودند، تصمیم گرفته شد با اضافه کردن یک راه پله در ورودی بنا حلقه اتصال فضاها مجددا کامل شود. همچنین برای آب گرم مصرفی از سیستم آبگرمکن کم مصرف و ایمن برقی استفاده خواهد شد. در آخر و با توجه به ترکیب جمعیتی ایران و سابقه هشت سال دفاع مقدس شرایط استفاده معلولین و جانبازان از امکانات بنا در نظر گرفته شده است.