نگاهی به کانسپت انجمن هنرمندان صدرا

انجمن هنرمندان صدرا یک مرکز فرهنگی عمومی واقع در بافت خشک حومه شهر است که با هدف ارتقای کیفیت زندگی فرهنگی مردم در حومه شهر نوساز صدرا در استان باستانی فارس طراحی شده است. این شهر در فاصله کمی از شهر قدیمی شیراز واقع شده است. ساختار منحصر به فرد این پروژه که به طور کامل از سطوح ساختمانی کم ارتفاع یا زیرزمینی تشکیل شده است، در تضاد با منطقه شهری اطراف است و ارتباط بین فضاهای داخلی و خارجی را به طور منحصر به فردی شکل می‌دهد.

نگاهی به کانسپت انجمن هنرمندان صدرا

با بررسی سناریوهای مختلف، تیم طراحی به ایده فضاهای عمومی تجمعی با چهار موقعیت مختلف کاربری مختلط و ویژگی‌های فضایی می‌رسد. این مناطق به طور همزمان مستقل هستند و به طور سیال از طریق کاهش مرزهای داخلی و خارجی به هم متصل می‌شوند. در این راستا، مرز بین خارج و داخل کاهش یافت تا انعطاف‌پذیری نامحدود در مناطق انعطاف پذیر پروژه پیشنهاد شود. محیط بیرونی فضای منحصر به فردی را برای هنرمندان فراهم می‌کند تا در رویدادهای عمومی با مردم عادی که از پارک عمومی استفاده می‌کنند، شرکت کنند. با این وجود، فضاهای داخلی گونه‌شناسی خصوصی، تعاملی و  آزادی را برای ساکنان ساختمان ارائه می‌دهند.

مناطق بیرونی دارای ویژگی های مشترک زیر است:

۱) فراهم آوردن فضای آزاد برای کاهش میزان تداخل با فضای ایدئولوژیک کشور تحت تأثیر نمایندگان رسمی سایت.

۲) ایجاد طیف جمعیتی با زیرفضاهای آزاد چند منظوره برای استفاده از نسل Y در ایران. این فضاها به فعالیت‌های روزانه اختصاص یافته و به محوطه باز پارک عمومی متصل می‌شوند.

۳) قالب گیری فضاهای عمومی و نیمه عمومی با انعطاف‌پذیری نامحدود برای فعالیت‌های هنری متنوع و برجسته.

علاوه بر این، شکل و عملکرد «ساختارهای سه هسته‌ای» که شامل آمفی تئاتر و منطقه آموزشی است، به عنوان عناصر ضروری از زیرزمین تا طبقات بالا تعریف شد. در طبقه اول، فضاهای گالری به عنوان مناطق عمومی رویداد محور با «ساختارهای سه هسته‌ای» ضروری نشان داده می‌شوند. همچنین، “ساختارهای سه هسته‌ای” یک طرح جامع برای مجاورت کل ساختمان به عنوان یک جزء واحد در سایت ایجاد می‌کنند. به عبارت دیگر، سه سلول بسته، فضاهای محصور و محدودی را در پلان با ویژگی سیال، نیمه خصوصی و غیر محدود ارائه می‌دهند.

روش قالب‌گیری سه مدول سازه‌ای مهم (بتنی) که کل پروژه را به عنوان یک واحد یکپارچه تعریف می‌کند، از تکنیک‌های ایرانی باستان برای ساخت دیوارهای باربر بنایی و سقف‌های آجری طاق‌دار، الهام گرفته شده است. برای شکل دادن به ساختار اصلی از دستگاه‌های قالب‌گیری آجری  استفاده می‌شود. هنگامی که بتن در این قالب‌ها ریخته می‌شود، دیوارهای آجری برداشته می‌شوند و اثری از بافت آجری بر روی سطوح بیرونی باقی می‌ماند. این روش هم مقرون به صرفه است و هم امکان ساخت صاف و محکم را فراهم می‌کند.

و در نتیجه ساختار بتنی واقعی شکل می‌گیرد و بافت آجری بر روی سطوح بیرونی بناهای بتنی نقش می‌بندد. این روش در مقایسه با سایر تکنیک‌های پیشرفته مانند استفاده از سیستم قالب‌گیری فولادی، چوبی و پلی اورتان مقرون به صرفه است. همچنین امکان ساخت صاف و محکم را فراهم می‌کند. در نتیجه، پروژه انجمن هنرمندان در شهر حومه صدرا، تمرینی است تا نوع متفاوتی از فضاهای مشترک و آزمایشی با ویژگی‌های منحصر به فرد را برای گروهی متنوع از مردم ترکیب و نمایش دهد؛ به گونه‌ای که هر گروه بتواند از آنها به درستی استفاده کند.

این رویکرد طراحی خاص باعث ایجاد تعامل بین طبقات مختلف مردم در جامعه می‌شود. همچنین کل سازه در ارتباط کامل با جغرافیا و توپوگرافی منطقه سازماندهی شده و با راهبردهای ساختاری رسمی مطابقت کامل دارد. به طور خلاصه، این ساختمان تلاش می‌کند تا محیطی را برای تبدیل فضای بی‌جان شهر حومه صدرا به محیطی پر رونق و معمولی برای تعاملات زندگی روزمره ایجاد کند.

مشخصات پروژه:

طراح: دفتر معماری دیگر – Next Office

تیم طراحی: علیرضا تغابنی، مازیار قاسمی نیا، محمدرضا غلامی، شیما محمدی، سپیده صراف زاده، پیمان نوذری، هما اسدی، مریم گلبرگ، عسل کرمی، فاطمه طباطبائیان، پویان بیزه، مهرداد مکارمی، علی ملکی، تینا شاه نظری

کارفرما: خلیل حاجی پور

رده: کانسپت

مساحت پروژه: ۱۰۵۳۸ مترمربع

محل پروژه: شیراز، شهر جدید صدرا

• سال: ۱۳۹۵