در کمبود خانه ، خرابه هم گنجه

کمبود خانه و نساختن مسکن در بیشتر دولت ها باعث شد که طرح های مسکن مهر و مسکن ملي نتواند به نیاز تمام ایرانیان برای خانه دار شدن مردم پاسخ دهد و فقط بخشی از نیازها را پاسخ داد.

در کمبود خانه ، خرابه هم گنجه

البته مسکن مهر در دهه ۸۰ تا حد زیادی پاسخگوی نیاز آن موقع بود و در دهه ۹۰ که ساخت مسکن متوقف شد، بحران مسکن در کشور ایجاد شد وحباب قیمت مسکن واجاره افزایش چشمگیری یافت. طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم که باعث امیدواری مردم به خانه دارشدن و نجات اجاره نشین ها از مستاجری شده بود، با شهادت رئیس جمهور شهیدمان، بیم آن می رود که در دولت چهاردهم ادامه نیابد.

البته سعید جلیلی اعتقاد دارد که بایستی این طرح ادامه یابد و اگر رئیس جمهور شود ، آنرا بطور یقین ادامه می دهد. اما مسعود پزشکیان و دولت های همفکرش که قبلا مدیریت کشور را برعهده داشتند ، به طرح های انبوه سازی مسکن اعتقادی نداشتند و هیچ طرحی هم اجرا نکردند. اگر که پزشکیان منتخب مردم شود و بخواهد طرح نهضت ملی مسکن را متوقف کند ، مشکلات مسکن مردم بیشتر می شود.

در بیش از یک دهه اخیر که دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ طرح مسکنی را در کشور اجرا نکردند و تقاضا از عرضه مسکن با سرعت سبقت گرفت، مردم از خانه دار شدن ناامید شدند و مستاجران هم بایستی هزینه های نجومی را برای ودیعه و اجاره پرداخت می کردند واین روند همچنان ادامه دارد و بسیاری از مستاجران به مناطق حاشیه ای و حاشیه تر و روستایی رفتند و اخباری از زندگی برخی مستاجران در پشت بام ها ، کانکس ها و…. در برخی مناطق کشور منتشر شد .

متاسفانه کمبود خانه باعث کوچ مستاجران از خانه های مناسب تر به حاشیه شهر ها شد و از دهه ۹۰ اجاره خانه در این مناطق نیز سیرصعودی یافت و در این سال ها اجاره و پول پیش خانه در محلات شهری مانند بندرعباس هم بسیار افزایش یافته و مستاجران زیادی بصورت مشترک در چنین خانه هایی زندگی می کنند که فرسوده اند و امکان ریزش شان هم زیاد است که البته همین خانه های فرسوده و خرابه هم به گنج‌تبدیل شده اند وحتی همین خانه ها را هم به راحتی نمی توان خرید یا اجاره کرد .

اگر که تمام دولت ها به موضوع مسکن توجه جدی تری داشتند و طرح ساخت مسکن انبوه را در برنامه های شان قرار داده بودند و اجرایی می کردند ، همه ایرانیان از مسکن مناسب برخوردار بودند و امروز مجبور نبودند بیشتر درآمدشان را بابت اجاره پرداخت کنند وبرخی توان پرداخت اجاره را هم ندارند واز خیرین و موسسات و مراکز خیریه و نیکوکاری مدد می جویند.

در دولت سیزدهم که طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شد و برخی خانه دار یا زمین دار شدند و برخی نیز در انتظار اتمام پروژه های مسکن شان هستند که در حال حاضر هم این نگرانی دارند که اگر طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم در دولت چهاردهم متوقف شود ، مردم بی خانمان و کسانی که بخشی از هزینه ها و سهم آورده شان را واریز کرده اند، چه سرنوشتی را خواهند داشت؟

این‌نگرانی مردم بحق است و اگر روند نساختن مسکن در کشور اجرایی شود، بطور حتم بسیاری از مستاجران قادر نخواهند بود حتی خانه های فرسوده مناطق فرسوده و حاشیه ای و بصورت گروهی را هم اجاره کنند و مشخص نیست چه شرایط سختی در انتظارشان باشد. همچنین در واگذاری زمین و مسکن به خانواده های چندفرزندی و پرداخت تسهیلات فرزندآوری مشخص نیست در دولت بعدی چه سرانجامی داشته باشد .

البته سعید جلیلی اعلام کرده است بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در قالب نهضت ملی مسکن و یا به صورت زمین در دولت شهید رئیسی در حال ساخت و یا واگذاری است، اطمینان می‌دهم که این طرح ادامه می‌یابد و تکمیل خواهد شد.