بناهای تاریخی جزیره قشم بازسازی می‌شوند

بناهای تاریخی جزیره قشم بازسازی می‌شوند

سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از بازسازی، نوسازی و احیای بناهای تاریخی این جزیره به ویژه در غرب آن خبر داد.

به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌ الملل سازمان منطقه آزاد قشم، ایوب زارعی گفت: یکی از بناهایی که مرمت آن در دستور کار است، پاسگاه مربوط به دوره حضور انگلیسی‌ها در جزیره است که به اشتباه در برخی اخبار کلیسای انگلیسی‌ ها عنوان شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این اثر تاریخی حدود ۲ ماه پیش بر اثر زلزله آسیب دید و پس از بازدید کارشناسان این مجموعه مراحل اداری، انجام پروژه مرمت و احیا طی و پیمانکار نیز انتخاب شده است.

به گفته سرپرست مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، مرمت این اثر تاریخی تا آذر ماه امسال به پایان خواهد رسید.

زارعی یادآور شد: جزیره قشم دارای آثار تاریخی متعددی است که حفاظت از آنها در سال‌های گذشته مغفول مانده است و با برنامه‌ریزی های انجام شده تلاش داریم مرمت و احیای آنها را هرچه سریعتر به انجام رسانیم و در نخستین گام ساماندهی قلعه پرتغالی‌های قشم و قلعه نادری لافت در حال انجام است.

وی از ساخت و نصب تابلوهای اطلاع‌رسانی در تمام محوطه تاریخی‌های جزیره تا پایان سال خبر داد و افزود: یکی از چالش‌هایی که در قشم با آن واجهه هستیم، نبود تابلوهای اطلاع‌رسانی مناسب در محوطه‌های تاریخی است که تا پایان امسال این موضوع رابرطرف خواهیم کرد.

 جزیره قشم به وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع، دارای جاذبه های مختلف گردشگری از جمله غارهای خوربس، غار نمکی، جنگل های دریایی حَرّا، جزایر ناز، خلیج دلفین ها، دره ستاره ها، تنگه و دره چاهکوه و بام قشم است.

همچنین سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، موزه ژئوپارک، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، چاه های تلا و بادگیرهای بندر تاریخی لافت از دیگر جاذبه های گردشگری این جزیره است.

در جزیره قشم بیش از ۲۰۰ محوطه تاریخی از قبیل تپه، دخمه، بقایای کنار ساحل مانند غار، بندر و سازه های آبی مانند سد و غیر آن شناسایی شده که تا کنون ۳۰ اثر از آن به عنوان آثار ملی به ثبت رسیده است.

این جزیره زیبا مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

قشم جزیره که بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فراساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ترین جزایر ایران و خلیج فارس است که به دلیل خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری از آبراهه بین‌المللی و پارک‌های انرژی و زیست – فناوری آن شهرتی جهانی دارد.

از سوی دیگر، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران و منطقه خلیج فارس تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌شود. این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق – غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌های انرژی است.