عکاسی معماری و یک دنیا خلاقیت
عکاسى معمارى و چالش ثبت تصاویری خاطره انگیز
امروزه عکاسى از بناها و سازههاى معمارى طرفداران زیادى دارد. خوشبختانه پیدا کردن سوژه مناسب براى عکاسى هم کار سختى نیست. اگر نگاه خلاقی داشته باشید، هرخیابان و هر ساختمان میتواند سوژه بسیار جذاب برای عکاسی بهشمار بیاید.
لوکوربوزیه ، معمار سرشناس اهل سوئیس، دربارهی معماری جمله جالبی را بیان کردهاست که میتوان با تکیه برآن بهتعریف مشخصی دربارهی عکاسی معماری رسید!
وی اظهار کرده است که: « من ترسیمکردن را به حرفزدن ترجیح میدهم، زیرا ترسیمکردن سریعتر است و مجال کمتری برای دروغگفتن باقی میگذارد ».
اگر با ذهنیت یک عکاس این جمله را بازنویسی کنیم، میتوان اینطور بیان کرد که :
یک عکاس تصویربرداری از یک ساختمان را به دیدن خشک و خالی ترجیح میدهد، چراکه به وضوح روح بنا را به تصویر میکشد و هیچ ابهامی را برای مخاطبانش باقی نمیگذارد …
در این مقاله به برسی روشهایی برای فعالیت در زمینه عکاسی معماری میپردازیم، اگر عاشق این ژانر عکاسی هستید، تا آخرین خط این مقاله با ما همراه باشید.
پس از انتخاب سوژهى مناسب این مهارت و خلاقیت شماست که کیفیت تصویرتان را تعیین میکند، نه مدل دوربین و سایر تجهیزات شما !
عکاسى معمارى فقط نشان داده یک ساختمان یا سازه به مخاطب نیست بلکه هنر ترکیب جزئیات مختلف سازه با محیط به زیباترین شکل و خلق یک هویت براى آن سازه است.
سعى کنید قبل از شروع درباره سازهاى که انتخاب کردهاید کمى تحقیق کنید و اطلاعاتى بهدست آورید؛ این کار کمک میکند نقاط قوت سازه را بشناسید و بتوانید تمرکز بیشتری روی آن نقاط در ترکیببندی تصویرتان داشته باشید..
از طرفى در مواردى دانستن داستان پشت صحنه طراحى آن سازه میتواند منبع الهام خوبى برایتان باشد. نمونه ای از این تفکر را میتوان در ویلا Savoye لوکوبوزیه جستوجو کرد. جالب است بدانید لوکوبوزیه هنگام طراحی این ویلا آن را به ماشینی برای زندگی تشبیه کرد، همانگونه که اتومبیل، ماشینی برای حرکت است، خانه هم محلی برای زندگیست …
عکاسى از بناهاى قدیمى
هنگام عکاسى از بناهاى قدیمى اغلب استفاده از یک ترکیببندى ساده بهترین نتیجه را رقم میزند، زیرا در این حالت زیبایى طبیعى و شکوه خود را بیشتر از هر حالت دیگری نشان میدهد. مىتوانید با واردکردن محیط طبیعى اطراف سازه حس و حال متعادلترى به آن بدهید.
عکاسى از سازه هاى مدرن
یکى از اصول اولیه عکاسی در معماری، کج نبودن خط افق در تصویر، عمود بودن خطوط ساختمان و سطوح آن در تصویر است اما هنگام تصویربرداری از سازههاى مدرن این اصول را فراموش کنید از زاویههاى مختلف عکس بگیرید، پرسپکتیوهاى متفاوت را امتحان کنید، از خلاقیت خود استفاده کنید و یک تصویر انتزاعى خلق کنید!
نقش نور در عکاسى معمارى
سعى کنید در روشنایى نور مایل ( نور صبحگاهى و یا هنگام غروب ) از سازه عکسبردارى کنید، زیرا در این ساعات از روز نور کنتراست و سایههای متعادلترى ایجاد میکند که موجب برجسته سازى ساختمان میشود.
اواسط روز بدترین زمان براى عکس بردارى است، زیرا نور خورشید به صورت مستقیم به سازه مىتابد و میزان سایههاى تشکیل شده به حداقل میرسد، در نتیجه ساختمان بدون عمق و پرسپکتیو دیده میشود.
ترجیحا نماى اصلى ساختمان و یا نمایى که میخواهید مورد توجه بیشترى قرار بگیرد، باید در معرض تابش نور باشد. لذا بهتر است از نماهای رو به مشرق هنگام صبح و از نماهایى که رو به مغرب هستند هنگام عصر عکاسی کنید.
عکاسى در شب
بدون شک بسیارى از سازهها در تاریکى شب زیباترند. نورپردازىهاى جذابى که سازه را از تاریکى پشت آن جدا میکنند و سایههایى روى جزئیات نماى بنا تشکیل مىدهند. همه اینها تصویرى فریبنده و چشمگیر از سازه را خلق مىکنند، که هدف هر عکاسی در این مفهوم ریشه دارد.
هنگام عکاسى کردن در شب حتما از نوردهی طولانی استفاده کنید و دریچه دیافراگم را در بازترین حالت ممکن قرار دهید و ایزو ( حساسیت نور ) را به کمترین حد آن کاهش دهید.
استفاده از سه پایه در این سبک از عکاسی، میتواند به ثبت تصاویری با حداکثر کیفیت و وضوح کمک منجر شود.
استفاده از لنز واید در عکاسی معماری
لنز واید ( زاویه باز ) بهترین انتخاب براى عکاسى معمارى است، چراکه با استفاده از این لنز مىتوانید محدوده وسیعترى از فضا را در کادر خود جایدهید.
لنز واید دارای فاصله کانونی کمی میباشد، بنابراین زاویه دید بازترى دارد. در شرایطى که امکان عقب رفتن عکاس برای قرار گرفتن تمام سوژه مورد نظر در کادر نباشد، لنز واید میتواند به عنوان فرشته نجات شناخته شود.
قابکردن سازه در عکاسی معماری
لنز واید فضاى وسیعى از آسمان صاف بالاى سازه را نشان مىدهد که بسیارى از عکاسان ترجیح میدهند با عناصر طبیعى مثل شاخ و برگ درخت آن را بپوشانند. این روش کادربندی، قاب کردن نامیده میشود.
عکاسى از جزئیات سازه
علاوه بر این، زمانی که از نماهاى مختلف سازه تصویربرداری میکنید، جزئیات کوچک و متنوع آن، مثل : گچبرىها، نقش و نگار دیوارها، کاشىکارى ها، درها، پنجرهها و هر قسمت جالب دیگرى از بنا که نیاز به توجه ویژه دارد را فراموش نکنید.
تاثیر شرایط آب و هوا در عکاسی معماری
مطمئناً تصویر نهایى در هر یک از شرایط اقلیمی یکسان نخواهد بود. هوای بارانی ، آفتابی و … حس و حال کاملا متفاوتى دارند و این انتخاب شماست که ترجیح میدهید تصویرتان چه حسى را منتقل کند.
پس قبل از اقدام به عکاسى شرایط آب و هوایى منطقه را چک کنید و سعى کنید از تمام شرایط طبیعى اطراف به بهترین شکل استفاده کنید تا گیرایى تصویر شما افزایش یابد.
از یک بنا در شرایط هوایى مختلف و یا ساعات مختلف روز عکاسى کنید تا تفاوت را ببینید و مناسبترین آنها را انتخاب کنید.
سوژه انسانى در عکاسى معمارى
برخلاف گذشته امروزه بعضى از عکاسان سعى میکنند سوژه انسانى را نیز وارد تصاویر خود کنند، البته تا حدى که در تصویر نهایى جلب توجه زیادى نکند و ماهیت اصلی تصویر را زیر سوال نبرد. وجود انسان در کنار سازه معمارى مى تواند مقیاس خوبى براى نشان دادن اندازه سازه باشد.