بستن کانون پرورش فکری فاجعه بار خواهد شد 

بستن کانون پرورش فکری فاجعه بار خواهد شد 

انتشار خبر درخواست وزارت ارشاد برای بررسی طرح واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانههای عمومی با انتقاد برخی نویسندگان حوزه کودک و نوجوان همراه شده است.

پایگاه اطلاعرسانی دولت روز شنبه، 19 شهریورماه، از درخواست بررسی واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانههای عمومی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد. در این خبر اعلام شد که با توجه به ضرورت مبارزه با کمسوادی و ایجاد نهضت کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشور و ایجاد همافزایی میان کتابخانههای کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانهها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش زیاندهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینهها از محل کاهش و صرفهجویی در هزینهها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانههای عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسانسازی حقوق کارکنان این کانون براساس نظامنامه جبران خدمات نهاد کتابخانهها، خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانههای عمومی کشور شده است.

انتشار گسترده این خبر از روز گذشته تاکنون واکنشهای متعددی را در میان نویسندگان و فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان داشت. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه بیش از 50 سال، همواره به عنوان یکی از اصلیترین مراکز فعال در حوزه کودک و نوجوان شناخته و معرفی شده است. منتقدان به طرح وزارت ارشاد، معتقدند که کانون با این انتقال استقلال خود را از دست داده و دیگر کارآیی گذشته را نخواهد داشت. نویسندگان و فعالان عرصه ادبیات کودک و نوجوان معتقدند راه حل برونرفت کانون از شرایط فعلی، مدیریت قوی و برنامهریزی درست در جهت بازگشت کانون به ریلی است که طی دهههای گذشته آن را آزموده و نتیجه نیز گرفته است.

فرهاد حسنزاده، نویسنده سرشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در یادداشتی در صفحه شخصی خود با انتقاد به این طرح و ضمن تأکید بر اینکه چشم امید فعالان حوزه کودک، به کانون پرورش فکری کودکان است، نوشت: همیشه خدا تا بوده و نبوده موقع دعواها، جنگها، بلایای طبیعی و مصیبتها بچهها را در اولویت قرار میدادند. بچهها را از مخمصه دور میکردند تا مبادا آسیبی ببینند. همیشه حتی در بحرانهای خانوادگی پدر از گوش و گلوی خود میزند تا کودکش اگر رفاه نمیبیند، بدبختی و نداری را تجربه نکند. فرزندان همواره به داشتن چنین پدرانی افتخار میکردهاند و از همین مرام درس ایثار و فداکاری از بزرگترها میآموختهاند. حال، سالهاست که حس شفقت و پدری نسبت به کودکان از بین رفته و کودکان قربانیان تصمیمگیریهای غلط و ندانمکاری سیاستمداران شدهاند. سالهاست که کودکان «آدم» به حساب نمیآیند و از برنامههای توسعه و آموزش و بهداشت و تغذیه که حق قانونی آنهاست، به نحوی کنار گذاشتهمیشوند. آنها نه تنها از سیستم آموزش و پرورش مدرن و خلاقیتمدار بهرهمند نیستند که حتی در بسیاری از نقاط حتی چهاردیوار مسقفی به نام کلاس هم ندارند.

بستن کانون فاجعه بار خواهد شد 

بنابر گفته افشین علا، شاعر و نویسنده ایرانی، بستن درهای قدیمی کانون به روی کودکان و نوجوانان ایران یا واگذاری کتابخانههای کانون پیامدهای فاجعهباری در بر خواهد داشت.

هر خانه، دری دارد. خانهی محبوب نسلهای متمادی بچههای ایران یعنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم دری دارد. آن در، کتابخانه است. همهی ما در دوران کودکی و نوجوانی از همین در وارد دنیای زیبا و رویایی کانون شده ایم. امروز هم بچهها از طریق کتابخانهها به کانون میپیوندند. از بدو تأسیس کانون تا کنون، این مربیان دلسوز و کاردان کتابخانههای آن بودهاند که بچهها را به قافلهی ادبیات و هنر پیوند دادهاند.

شنیدهام قرار است کتابخانههای کانون واگذار شود. این کار یعنی بستن درهای قدیمی کانون به روی کودکان و نوجوانان ایران. به عنوان کسی که عمرش را وقف ادبیات کودک و نوجوان کرده است، از مسئولان محترم میخواهم دست نگه دارند. تصویب این پیشنهاد عجیب و خطرناک برای فرهنگ، هنر و ادبیات کودک پیامدهای فاجعه باری خواهد داشت. کانون با همهی نهادها و دستگاههای فرهنگی دیگر تفاوت ماهوی دارد. با یک بخشنامه نمیشود سرنوشت این نهاد پاک و پرثمر را به خطر انداخت. لطفا دست از سر کانون بردارید و آن را به اهلش بسپارید.