برای اولین بار لیگ چوگان در ایران برگزار می شود

تاریخچه پیدایش ورزش چوگان به ایران باستان تعلق دارد

سید حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان گفت: امسال برای اولین بار  لیگ چوگان از ابتدای سال به مدت ۲۳ هفته در کشور برگزار می‌شود و بازی‌های پایانی آن در دهه فجر انجام می‌شود.

امیدواریم در سال ۱۴۰۲ با همکاری هیات دولت هزار زمین چمن مصنوعی به زمین‌های موجود اضافه شود

چوگان از ورزش‌های قدیمی ایران محسوب می‌شود که امروزه در سطح جهان گسترش یافته است و با نام «پولو» (Polo) شناخته می‌شود.این بازی در گذشته به‌دلیل حضور پررنگ اسب در آن، عرصه‌ای برای حضور سوارکاران و جنگاوران بود تا از این طریق، استعدادهای سوارکاری خود را در بازی به نمایش بگذارند.

چوگان

چوگان یک رشته‌ ورزشی تیمی است که در آن سوارکاران با چوب مخصوص این بازی، توپ یا گوی را برای ورود به دروازه حریف هدایت و دنبال می‌کنند. این رشته ورزشی در گذشته بیشتر در دربار پادشاهان رایج بود و تنها به ایران اختصاص داشت؛ هرچند امروزه در کشورهای دیگر نیز رواج یافته است، از حدود ۴۰ سال پیش به رشته‌های ورزشی المپیک راه پیدا کرد و اکنون نیز از سوی کمیته المپیک به‌عنوان ورزشی جهانی شناخته می‌شود. با گذشت زمان ورزش چوگان در کشورهای دیگر، نسبت به مهد خود ایران، جایگاه والاتری یافت و مورد توجه بیشتری قرار گرفت. 

تاریخچه چوگان

چوگان در ایران باستان

تاریخچه پیدایش ورزش چوگان به ایران باستان تعلق دارد. پژوهشگران بر این عقیده هستند که سابقه چوگان در ایران به رام کردن اسب می‌رسد؛ اما اسناد مکتوب، سابقه ورزش چوگان در ایران را به سال ۵۲۵ پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. چوگان در دوره هخامنشیان در ایران بازی می‌شد و در دوره پادشاهی داریوش یکم هخامنشی در کشور هند نیز رواج یافت.

بر اساس استاد مکتوب، سابقه بازی چوگان در ایران به سال ۵۲۵ پیش از میلاد می‌رسد

ورزش چوگان در دوره حکومت ساسانیان جایگاه والایی داشت. اهمیت این ورزش در عهد پادشاهی اردشیر، موسس سلسله ساسانی، در کتاب شاهنامه فردوسی به وضوح قابل‌مشاهده است. جایگاه ورزش چوگان تا پایان حکومت ساسانیان حفظ شد.

در دوره حکومت بهرام پنجم ساسانی و عهد پادشاهی خسروپرویز، چوگان به اوج اعتلای خود رسید؛ در این زمان مسابقات بسیاری ترتیب داده می‌شد که پادشاه و درباریان نیز به تماشای آن‌ها می‌نشستند.