بال ایل

گزارشی در خصوص اشتغال زنان روستایی با صندوق های خرد محلی در فارس و میزان تحقق اهداف این طرح

بال ایل
195 گروه زنان روستایی در فارس عضو صندوق‌های خرد محلی هستند

سهیلا رفیعی نژاد/ اگرچه سیاست های موجود به منظور پیشگیری از مهاجرت روستاییان چنگی به دل نمی زند و به همین دلیل طی یکی دو دهه اخیر، بسیاری از روستاییان استان ترجیح داده اند برای راه انداختن کسب وکار و داشتن زندگی با رفاه بیشتر روانه شهرستان ها یا کلانشهر شیراز شوند، اما برخی طرح ها برای ساکنانی که هنوز روستا را به هوای شهر ترجیح داده اند، تاثیرگذار بوده است. صندوق های خرد محلی از جمله این طرح هاست که به نوعی امکان ایجاد گروه هایی را برای ارائه وام هایی به روستاییان نیازمند فراهم کرده است. از آنجا که مهم ترین مشکل دریافت تسهیلات تامین ضامن است، در این طرح امکان دادن تسهیلات بدون ضامن به زنان روستایی فراهم شده است. زنان چه آن هایی که سرپرست خانوار هستند و چه افرادی که به دلایل مختلف نیازمندند، در اولویت این طرح قرار دارند. این زنان با تشکیل گروه هایی با حمایت یک موسسه مالی و یکی از بانک ها امکان اخذ وام هایی هر چند کم را پیدا می کنند. معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس در این خصوص گفت: هدف این طرح تامین مالی خرد در قالب گروه های خودیار است. حمیدرضا محمودیان افزود: با توجه به اینکه همیشه یکی از دغدغه های اصلی زنانی که قصد کمک به اقتصاد خانواده را دارند تامین ضامن بوده و در اکثر اوقات به دلیل عدم امکان تامین ضامن نمی توانستند وام بگیرند، از این طریق مشکل ضمانت برای زنان روستایی عضو این صندوق های خرد محلی حل شده است.

وی بیان کرد: این کار از طریق یک موسسه مالی در استان انجام می شود به این نحو که زنان روستایی دور هم جمع می شوند و بر اساس پس انداز اولیه خودشان، بعد از مدتی از طرف بانک کشاورزی اعتبارسنجی صورت می گیرد و اگر اعتبار مورد نظر را کسب کنند و اصول مربوطه را بر اساس آموزش هایی که به آن ها داده اند رعایت کرده باشند، بانک کشاورزی به این موسسه وام می دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس عنوان کرد: بهبود معیشت خانواده های نیازمند روستایی و زنان روستایی و ایجاد کسب و کارهای کوچک از جمله قالی بافی، صنایع دستی و کشاورزی کوچک هدف اصلی این طرح است.

محمودیان با بیان این که موسسه مالی یادشده برای دریافت وام، ضامن این زنان روستایی می شود، افزود: از آنجا که بازپرداخت وام سالیانه صورت می گیرد فشار مالی کمتری به این زنان وارد می شود و در عین حال می توانند حداقل بخشی از آن را از طریق درآمد کسب شده کسب و کاری که راه می اندازند بازگردانند.

وی گفت: علاوه بر تسهیلات انفرادی، این وام ها را گروهی هم می دهند و در خصوص اعطای وام به زنان، اعضای گروه تصمیم می گیرند. در این باره زنان روستایی می توانند کسب و کار گروهی هم راه بیاندازند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس افزود: هدف ما افزایش کیفیت زندگی و در عین حال عدم مهاجرت از روستاهاست و  در کنار فعالیت های مالی، آموزش مهارت های زندگی نیز جزو برنامه های ماست.  

محمودیان گفت: این طرح پیشگیرانه است و از ورود افراد نیازمند به چرخه حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد جلوگیری می کند به همین دلیل صرفا برای مددجویانی مانند زنان سرپرست خانوار نیست و حتی زنان روستایی که سرپرست خانواده نباشند هم در صورت نیازمندی، می توانند عضو صندوق شوند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس عنوان کرد: در حال حاضر 195 گروه از زنان روستایی در 6 شهرستان فسا، ممسنی، سروستان، آباده، اقلید و سپیدان عضو این صندوق هستند و در عین حال هدف ما گسترش این طرح به حاشیه شهرها هم هست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته، بیضا نیز امسال به شهرستان های یادشده اضافه می شود.

محمودیان در خصوص بازخوردهای این طرح نیز گفت: زنان روستایی  شهرستان های مربوطه به این طرح بسیار علاقه مندند و با شور و شوق بسیاری گروه های مربوط به صندوق های خرد محلی را دنبال می کنند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان افزود: اگر این طرح ادامه یابد بر روی توانمندسازی زنان روستایی بسیار می تواند تاثیر داشته باشد. محمودیان با اشاره به بحث بیمه های اجتماعی نیز تاکید کرد: در این جلسات گروهی زنان روستایی به منظور اینکه تحت پوشش بیمه صندوق روستایی و عشایری قرار بگیرند هم تشویق می شوند، تا در آینده بتوانند مستمری بگیر شوند.

معاون اشتغال بهزیستی فارس نیز در خصوص حمایت از زنان روستایی گفت: یکی از اولویت های ما، ایجاد اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار روستایی است، تا بر اساس میزان توانمندی آن ها از زنانی که شرایط راه اندازی کسب و کارهای کوچک را دارند حمایت صورت گیرد.

علیرضا بال افکن افزود: البته در خصوص حمایت های ما در حوزه اشتغال و جدای از صندوق های خرد محلی، زنان تحت پوشش ما یا فاقد سرپرست هستند یا طلاق گرفته اند یا همسرشان از کار افتاده  است.

معاون بهزیستی فارس عنوان کرد: یکی از خدمات ما این است که شرایط ایجاد اشتغال را برای این زنان بوجود بیاوریم. در این خصوص آماده‌سازی شغلی صورت می گیرد. این آماده‌سازی شامل استعدادیابی، ارجاع به مراکز فنی حرفه‌ای یا صنایع دستی است، به نحوی که آموزش های لازم داده می شود و گواهی برای  فرد صادر می گردد. در این پروسه ارجاع برای آموزش مهارت های زندگی نیز انجام می شود و بعد از آماده سازی شغلی تسهیلاتی به آن ها می دهیم. معاون اشتغال بهزیستی فارس گفت: سقف تسهیلات ما به زنان سرپرست خانوار، 150 میلیون تومان با بازپرداخت 7 ساله و سود 4 درصد است.

بال افکن افزود: اگر کارفرمایی هم این زنان تحت حمایت بهزیستی را به کار گیرد، تا سقف 4 میلیارد تومان به کارفرما وام با سود 4 درصد داده می‌شود برای اشتغال زنان روستایی هم همین تسهیلات به کارفرماها داده می شود و در مورد بیمه هم به مدت 7 سال امکان پرداخت حق بیمه آن ها از سوی بهزیستی مقدور است.

معاون اشتغال بهزیستی فارس عنوان کرد: هدف ما ارائه تسهیلات به زنان تحت حمایت بهزیستی برای راه انداختن کسب و کارهای هر چند کوچک است، بر اساس آمارها 30 درصد از میزان تسهیلات اشتغال که امسال در فارس به مددجویان بهزیستی داه شده، مربوط به زنان سرپرست خانوار بوده که 12درصد از این میزان به زنان عشایر و روستایی تعلق گرفته است.

بال افکن با بیان اینکه تسهیلات داده شده به زنان روستایی تحت پوشش بهزیستی استان در زمینه های مختلفی بخصوص مشاغل خانگی، قالی بافی و صنایع دستی بوده است، گفت: زنان روستایی که مددجوی ما هستند، برای دریافت تسهیلات می توانند به نزدیک ترین بهزیستی به  محل زندگی شان مراجعه کنند.