بازدید مدیریت شهری شیراز از دو پروژه تاثیرگذار و بحرانی کلان‌شهر شیراز

شهردار کلان‌شهر شیراز گفت: پروژه دور برگردان غیرهمسطح اردیبهشت_ چمران و تقاطع غیرهمسطح جام جم به عنوان دو پروژه بسیار مهم، تاثیرگذار و بحرانی شهر شیراز است که در راستای کاهش ترافیک درون شهری در دو محور اجرایی پروژه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

بازدید مدیریت شهری شیراز از دو پروژه تاثیرگذار و بحرانی کلان‌شهر شیراز

محمدحسن اسدی در سیزدهمین بازدید از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ مقیاس شهر شیراز در بازدید از دو پروژه تقاطع غیرهمسطح جام جم و دور برگردان غیرهمسطح اردیبهشت_ چمران، اظهار کرد: در دور اول بازدیدهای شبانه برگزار شده از اجرای پروژه‌های شهری در شیفت شب، در مقایسه با بازدید دوم این موضوع را شاهد هستیم که تغییرات در اجرای پروژه‌ها کاملاً محسوس است.

وی افزود: پروژه تقاطع جام جم یکی از پروژه‌های بحرانی و مهم شهر است که از یک دهه گذشته شهرداری شیراز در تلاش بود که با صداوسیمای مرکز فارس گره اجرای این کار باز شود که در نهایت در سال گذشته این توافق با صداوسیما صورت گرفت.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: صداوسیما یک مرکز با اهمیت و استراتژیک است و نمی‌توانیم همچون سایر پروژه‌ها به صورت شبانه‌روزی عملیات اجرایی پروژه در دستور کار باشد، از این رو باید طی یک تعامل با این مرکز اقدامات اجرایی صورت گیرد.

اسدی در تشریح اقدامات اجرایی انجام شده در این پروژه، ادامه داد: در حال حاضر عملیات احداث دیوار جایگزین انجام شده است.

وی اضافه کرد: در روند اجرای این پروژه فضایی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع از اراضی صداوسیما در مسیر تقاطع جام جم قرار دارد که عملیات بسترسازی برای اجرای پروژه در این اراضی در حال انجام است.

شهردار شیراز همچنین با اشاره به بازدید از دور برگردان غیرهمسطح اردیبهشت_ چمران، از این پروژه و تقاطع غیرهمسطح جام جم به عنوان دو پروژه بسیار مهم، تأثیرگذار و بحرانی شهر شیراز نام برد.

اسدی اظهار کرد: اقدامات عمرانی پروژه‌ها در حال اجراست و شیفت شب بسیاری از پروژه‌ها فعال است، به گونه‌ای که برخی پروژه‌ها ۲۲ ساعت در طول شبانه‌روز در حال اجرا هستند و تنها دو ساعت برای تغییر شیفت عوامل اجرایی، اجرای پروژه‌ها متوقف می‌شود.

در پایان این بازدید همچنین شهردار شیراز از افتتاح پروژه‌های خدمات شهری و عمرانی در سطح مناطق شهر شیراز در بیست‌وهفتمین مرحله جهش عمرانی کلان‌شهر شیراز در روز سه شنبه دوازدهم تیر سال‌جاری خبر داد.

تملک زمین و ایجاد یک بستر برای احداث پل‌های تقاطع جام جم، چالش اصلی این پروژه است

محمد امین معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در این بازدید با بیان اینکه تقاطع جام جم، یک پروژه مهم و تأثیرگذار شهری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بزرگراه آیت‌الله حائری شروع آن از آیت‌الله محلاتی و در اتصال با پروژه شهید سلیمانی و پروژه جام جم بوده بوده، نیاز است تا یک تقاطع چندسطحی در این مکان ایجاد شود تا اتصالات تکمیل شود.

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: بیش از یک دهه است که مذاکرات مختلفی برای تملک یک زمین در این محور در انجام است که در نهایت با تلاش‌های استاندار فارس، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز این اقدام محقق شد و یک تفاهم‌نامه مشترک میان شهرداری، استانداری و صداوسیمای مرکز فارس و تهران منعقد شد و عملیات اجرایی این پروژه آغاز شد.

امین خاطر نشان کرد: چالش اصلی این پروژه تملک زمین و ایجاد یک بستر برای احداث پل‌های این تقاطع است.

وی ادامه داد: در نخستین بازدید صورت گرفته در فروردین سال‌جاری از این پروژه، عملیات خاکبرداری این پروژه آغاز شده بود و امروز نیز با تلاش بسیار خوبی که سازمان عمران دارد عملیات دیوارگذاری در حال انجام است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز خاطر نشان کرد: این پروژه از دو بخش تشکیل شده است که فاز اول آن با احداث یک زیرگذر در کتابخانه مجاور دانشگاه شیراز اجرا شده است، همچنین فاز دوم آن در قالب احداث پل‌هایی است که با اجرای یک چپگرد مسیر خروج از بلوار آیت‌الله حائری به بلوار جمهوری فراهم خواهد شد و یک ورودی برای بزرگراه آیت‌الله حائری ایجاد خواهد شد.

امین تاکید کرد: اجرای عملیات عمرانی پروژه جام جم یک‌ساله پیش‌بینی شده است و در صورت رفع معارض زمین و بسترسازی کامل، اقدامات عمرانی در سایر بخش‌ها آغاز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برآورده هزینه اجرایی این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان است.

سال ۱۴۰۲ سالی پر کار برای سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری شیراز بود

علی حسین عباسی رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در بازدید از پروژه تقاطع جام جم اظهار کرد: در این پروژه هم اکنون عملیات دیوارگذاری به ارتفاع شش متر، عرض چهار و نیم متر و طول ۲۰۰ متر صورت گرفته و مقرر شده است در این پروژه یک راستگرد به طول ۲۵۰ و عرض ۹ متر احداث می‌شود تا حجم ترافیک ورودی از بلوار جام جم کاهش پیدا کند.

وی افزود: در این پروژه، احداث دو پل از مسیر جام جم به شهید سلیمانی و مسیر بالعکس آن اجرا می‌شود.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: با توجه به قرارگیری یک کارواش در مسیر اجرای این پروژه و همکاری بسیار خوبی که صداوسیما مرکز استان فارس با شهرداری شیراز در اجرای این پروژه داشته است، نیاز است تا آزادسازی مسیر ۵۰ متری برای احداث راست گرد این پروژه هر چه سریع‌تر محقق شود.

عباسی اضافه کرد: سال ۱۴۰۲ سال پر کاری برای مجموعه سازمان عمران و بازآفرینی بود، به گونه‌ای که مجموع آرماتور مصرف شده در اجرای پروژه‌ها به میزان دو هزار و ۷۰۰ تن بوده است، این در حالی است که میزان آرماتور تخصیص داده شده در سال جاری ۳۵۰۰ تن بوده است که ۱۷۰۰ تن مصرفی سازمان عمران و مابقی در سایر پروژه‌ها مصرف شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی سه ماه آینده نیازمند آرماتور برای اجرای پروژه‌هایی همچون زیرگذر غیر همسطح اردیبهشت، خلیج فارس و قائم _ سفیر هستیم.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز، ضمن قدردانی از حمایت‌های بی‌وقفه شهرداری شیراز در اجرای پروژه‌های شهری، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم با تلاش بیشتر خدمت‌رسان شهروندان باشیم.

عباسی اظهار کرد: در اجرای پروژه زیرگذر شهید سلیمانی تنها در بازه زمانی ۱۷ تا ۱۹ عصر پروژه به دلیل تغییر شغل تعطیل بود و در باقی ساعات شبانه‌روز بدون هیچ‌گونه وقفه پروژه در حال اجرا است.

پروژه دوربرگردان غیرهمسطح اردیبهشت در بلوار شهید چمران دومین پروژه بازدیدی مجموعه مدیریت شهری بود و رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در این خصوص اظهار کرد: در این پروژه یک شیفت به قطر ۲.۸۰ متر حفاری می‌کند و با این اقدام به اجرای عملیات شمع‌گذاری نیازی نیست.

عباسی افزود: فوندانسیون رمپ این پروژه اجرا و ۱۰۰ متر از قالب بندی عرشه انجام شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز تصریح کرد: به دلیل قرارگیری ارتفاع ساخت یکی از ستون‌های این پل در مجاورت با رودخانه خشک، قالب‌بندی به صورت درجه‌ای انجام شد و به گونه‌ای که هم اکنون عملیات بتن‌ریزی ۹ ستون انجام شده است.

عباسی خاطرنشان کرد: هم اکنون این پروژه ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از لحاظ زمان‌بندی تعیین شده، اجرای این پروژه جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده است.

مسعود زارعی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در این بازدید اظهار کرد: طی دو ساله گذشته شهر شیراز به یک کارگاه عمرانی تبدیل شده است و این اقدام همت بلندی می‌طلبد تا با این حجم از کار عمرانی مؤثر، برگ زرین دیگری برای شهر و شهروندان برای آینده این کلان‌شهر رقم بخورد.

 طی دو سال گذشته در اجرای پروژه‌های شهری کلان‌شهر شیراز، شهرداری شیراز یک رکورد بی‌نظیر در سطح کشور بنا بر اعلام نظر مدیران مربوطه در جابه‌جایی تأسیسات دستگاه‌های اجرایی همچون مخابرات، فیبر نوری و برق صورت گرفته است، به گونه‌ای که بدون هیچ گونه اختلال و وقفه‌ای استفاده از خدمات تاسیساتی در پیشبرد امور شهروندان در حال انجام است.