اهواز میزبان مدعیان تیم ملی کشتی فرنگی/ جنگ برای بقا

اهواز میزبان مدعیان تیم ملی کشتی فرنگی/ جنگ برای بقا

پیکارهای کشتی فرنگی جام جهان پهلوان تختی در حالی از روز چهارشنبه آغاز خواهد شد که شرایط متفاوتی را این پیکارها خواهد داشت، چرا که نفرات برتر شانس آن را دارند تا خود را به عنوان یک مدعی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی معرفی کنند.

چهل و دومین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی گرامیداشت دهه مبارک فجر روزهای ۴ تا ۶ اسفندماه در شهر اهواز برگزار می‌شود.

این رقابت‌ها بعنوان یکی از مراحل اصلی چرخه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی برای حضور در رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا در مغولستان، بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین و پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۲ صربستان و همچنین بازی‌های کشورهای اسلامی در سال آینده محسوب می‌شود.

نفرات حاضر در جام جهان پهلوان تختی سهمیه خود را با حضور در پیکارهای قهرمانی کشور در زاهدان و همچنین رقابت‌های انتخابی جام تختی در تهران کسب کردند و البته براساس چرخه انتخابی تیم ملی اعضای تیم ملی جوانان در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ روسیه، اعضای تیم ملی امید در جهانی سال ۲۰۲۱ صربستان، دارندگان مدال طلای نظامیان جهان (علی نوربخش،  ایمان محمدی، حسین اسدی و محمدرضا مختاری) و اعضا تیم ملی در جهانی نروژ سهمیه مستقیم در جام تختی را کسب کردند.

 دارندگان مدال‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، رقابت‌های جهانی بزرگسالان نروژ ۲۰۲۱ و نفرات اول (مدال طلا) رقابت‌های زیر ۲۳ سال جهان در صربستان  از حضور در رقابت‌های جام جهان پهلوان تختی معاف هستند.

به این ترتیب محمدرضا گرایی (۶۷ کیلوگرم)، محمدهادی ساروی (۹۷ کیلوگرم)، میثم دلخانی (۶۳ کیلوگرم)، محمدعلی گرایی (۷۷ کیلوگرم)، پژمان پشتام (۸۲ کیلوگرم)، علی‌اکبر یوسفی (۱۳۰ کیلوگرم) و امین میرزازاده (۱۳۰ کیلوگرم) از حضور در جام تختی معاف هستند.

«امیررضا ده‌بزرگی» قهرمان جوانان جهان در وزن ۵۵ و «سجاد عباس‌پور» در این وزن قرار است در جام تختی در یک وزن بالاتر و در ۶۰ کیلوگرم به روی تشک بروند.

«علیرضا نجاتی» نیز که در المپیک توکیو در وزن ۶۰ کیلوگرم به روی تشک رفته بود بعد از المپیک به ۶۳ کیلوگرم تغییر وزن داد و در لیگ و حتی در پیکارهای قهرمانی زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان در صربستان نیز در این وزن به مدال برنز دست یافت.

از سوی دیگر «امین کاویانی‌نژاد» که سال‌ها در وزن ۷۲ کیلوگرم کشتی می‌گرفت و در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ نورسلطان نیز نماینده کشورمان در این وزن بود و در رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۱ نیز در وزن ۷۲ کیلوگرم مدال طلا گرفت. 

کاویانی‌نژاد در لیگ برتر در ترکیب تیم فولادین ذوب آمل قهرمان این پیکارها کارش را در وزن المپیکی ۷۷ کیلوگرم آغاز کرد و در امیدهای جهان نیز توانست در این وزن، مدال نقره بگیرد و خود را به عنوان یک مدعی جدید و با انگیزه معرفی کرد.

با توجه به انتقاداتی که به شیوه انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی در چند ماه گذشته و به خصوص از طرف قهرمانان جهان و المپیک همچون قاسم رضایی، امید نوروزی و سعید عبدولی و همچنین برخی کارشناسان مطرح شده بود، نتایج این مسابقات برای کادر فنی از اهمیت زیادی برخوردار است.

جام تختی امسال به عنوان مرحله نهایی انتخابی تیم ملی با برنامه‌ریزی بهتر و با حضور همه مدعیان تیم ملی کشتی فرنگی برگزار خواهد شد و به طور حتم یکی از فنی‌ترین و با کیفیت‌ترین تورنمنت‌های کشتی جهان در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. 

چرا که نفرات برتر این تورنمنت مجوز حضور در اردوهای تیم ملی و همچنین راهی پیکارهای قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا در اولان باتور مغلوستان خواهند شد. نگاهی به اسامی حاضر در جام تختی نشان می‌دهد که بیشه کشتی (فرنگی) خالی از شیر نیست و با برنامه‌ریزی و میدان دادن به نفرات جوان‌تر، موفقیت چشمگیر تیم ملی کشتی در پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۱ اُسلو قابل تکرار است.

اما موفقیت در جام تختی پایان کار نیست چرا که نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی به مرور زمان از سوی کادر فنی و به همراه نفرات مدال‌آور جهانی و المپیک باید راهی تورنمنت‌های بین‌المللی شوند و باید قدرت و هنر خود را در رویارویی با حریفان خارجی را نیز به کادر فنی ثابت کنند.

آنچه که مسلم است جلب اعتماد «محمد بنا» به عنوان یکی از بهترین مربیان حال حاضر کشتی فرنگی جهان سخت و دشوار است تا حدی که عبور از معیارها و شاخصه‌های مد نظر آقای خاص نیز به خودی خود دارای پروسه‌ای است که مدعیان دوبنده تیم ملی باید آن را مد نظر داشته باشند.

حضور در تورنمنت‌های مربوطه و شیوه مبارزه با حریفان در جام تختی و پشت‌سر گذاشتن حریفان ریز و درشت از مواردی است که مدعیان باید از اکنون آنرا مد نظر داشته باشند.

اما اتفاقی که شاید مدعیان حضور در تیم ملی کشتی فرنگی از آن استقبال کنند همزمانی پیکارهای جهانی با بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین است. کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان روزهای ۱۹ تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در بلگراد پایتخت صربستان و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو چین نیز روزهای ۱۹ تا ۳۰ مهر ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

این فاصله نزدیک کادر فنی را مجاب کرده تا ۲ تیم ملی را برای حضور در این ۲ رویداد مهم آماده کنند و این بهترین فرصت برای همه مدعیان تیم ملی است تا از کوچکترین لغزش حریفان خود بهترین استفاده را ببرند و صاحب پیراهن تیم ملی شوند؛ چرا که کسب نتیجه در مسابقات مهمی همچون بازی‌های آسیایی و جهانی صربستان جلب اعتماد «محمد بنا» را به دنبال خواهد داشت، همانطور که این اعتماد را اکنون محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی، میثم دلخانی، محمدعلی گرایی، پژمان پشتام، علی‌اکبر یوسفی و امین میرزازاده بدست آورده‌اند. 

به همین دلیل اهمیت جام تختی کشتی فرنگی در اهواز به دلیل تشکیل ۲ تیم ملی دوچندان خواهد شد و نفرات حاضر با انگیزه بیشتری مقابل حریفان روبرو خواهند شد. 

از سوی دیگر برخی نفرات جوان در صورتی که توفیقی در این چرخه به دست نیاورند اما فرصت آنرا خواهند داشت تا در پیکارهای جوانان جهان و یا امیدهای جهان، توانایی‌های خود را نشان دهند تا در سال‌های آینده بتوانند در رده سنی بزرگسالان پای بگذارند.