افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه

طرح انتقال آب سدکانی سیب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد

افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه

رئیس جمهور صبح امروز همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسین (ع) سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را به صورت رسمی افتتاح کرد.

این سامانه شامل ۳۵,۷ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال، در فاز اول سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را از سد کانی سیب به دشت نقده و حوزه آبریز دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.
فرآیند ساخت این سامانه از سال ۹۴ آغاز اما به دلیل عدم تخصیص منابع پروژه تکمیل نشده بود، تا اینکه پس از سفر رئیسی به آذربایجان غربی تکمیل این پروژه در دستور کار قرار گرفت.
سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه همچنین بزرگترین پروژه زیست محیطی منطقه غرب آسیا است که امروز با حضور رئیس جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
افتتاح این سامانه سرآغازی بر کمک به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.
همچنین به دستور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد.
با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

دریاچه ارومیه با اجرای ۲۶ طرح کاملا احیا می‌شود

رئیس جمهور درباره احیای دریاچه ارومیه گفت: احیای دریاچه ارومیه یک طرح ‌ملی است و  این طرح متعلق به تمام کشور و منطقه است.

و‌ی افزود: تمام مسئولان همت دارند که این دریاچه به عنوان یک طرح زیست محیطی برای تمام ساکنان و منطقه موثر باشد و ‌‌این کار جلوه انسجام و وحدت ملی است که تمامی مسئولان در بخش‌های مختلف برای آن همت کردند.

وزیر نیرو نیز در مراسم افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه اورمیه گفت: پروژه سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: انتقال پساب بهداشتی از شهرهای منطقه از جمله تبریز و ارومیه از دیگر اقدامات در این بخش است که امیدواریم حداکثر تا خرداد آینده به بهره‌برداری برسد و روند نجات کامل دریاچه ارومیه با اجرای ۲۶ طرح ‌به سرانجام می‌رسد.

احیای دریاچه ارومیه امکان پذیر است؟

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اقدامات انجام گرفته برای احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم، با اشاره به انتقال دبیرخانه ستاد احیای دریاچه به استانداری آذربایجان غربی اظهار داشت: تونل انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه در زمان آب‌گیری با مشکل مواجه شده بود؛ به‌نحوی که سقف تونل شکاف طولیِ حدود چند کیلومتری داشت که خوشبختانه قبل از آب‌گیری ترمیم را آغاز کردیم و در یکی-دو ماه اخیر به سرانجام رسید.

وی افزود: در این‌صورت 150 میلیون متر مکعب آب اولیه در این مرحله به دریاچه رهاسازی خواهد شد. مرحله دیگر، توسط تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه باید انجام شود و پسآب این دو شهر بعد از تصفیه به دریاچه بازمی‌گردد که حدود 120 میلیون متر مکعب خواهد بود؛ اعتبار این اقدام هم اختصاص یافته است. با این اقدام، برآورد می‌شود مجموعا 300 میلیون متر مکعب آب به دریاچه رسانده شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دولت با بیان اینکه دولت سیزدهم از بُعد علمی و اجرایی احیای دریاچه را دنبال می‌کند، خاطر نشان کرد: فاز دوم این کار مربوط به اقدامات نرم‌افزاری است؛ یعنی نیاز است وزارت جهاد کشاورزی وارد میدان شده و برای الگوی کشت و معیشت‌های جایگزین برای مردم گام بردارد. بخش دیگر کار هم‌چنین تحویل آب در مقصد توسط وزارت نیروست؛ بعضا در مواردی هست که وزارت نیرو حق‌آبه دریاچه ارومیه را چندین کیلومتر قبل از مقصد رها می‌کند و در مسیر از آن برداشت‌هایی انجام می‌شود و در آن‌صورت آب زیادی به دریاچه نمی‌رسد.