از بزرگترین و بلند ترین ساختمان ساخته شده از الوار های چوبی توده ای در کشور مکزیک رونمایی شد !

معماران مکزیکی دلکمپ شلیچ در جدیدترین پروژه خود از یک ساختمان اداری در شهر مکزیکوسیتی رونمایی کرده‌اند که به عنوان بزرگ‌ترین و بلندترین سازه‌ی ساخته شده از الوار‌های چوبی توده‌‌‌ای در این کشور شناخته می‌شود

از بزرگترین و بلند ترین ساختمان ساخته شده از الوار های چوبی توده ای در کشور مکزیک رونمایی شد !

این سازه ۹۴۰ مترمربعی که "باغ آناتول" نام دارد، در حیاط سابق یک خانه تاریخی در محله‌ای مسکونی در شهر مکزیکوسیتی قرار گرفته است.

جالب است بدانید این ساختمان اداری چهار طبقه و فضای خرده‌فروشی واقع در طبقه‌ی همکف آن (با ارتفاع دو برابر از اندازه‌ی معمول و همچنین محصور شده توسط متریال شیشه)، دارای ساختاری است که تقریبا به طور کامل از الوار‌های چوبی توده‌‌‌ای مهندسی شده بدست آمده از درختان بلوط شمال کشور مکزیک ساخته شده است! البته به جز یک خرپای فولادی V شکل در سطح زمین و همچنین بتن مورد استفاده برای آسانسور و راه‌پله

معماران دلکمپ شلیچ با ارائه‌ی این پروژه تصمیم داشت در کشوری که متریال‌های بتن و سنگ به صورت چشمگیر و گسترده در پروژه‌های معماری آن استفاده می‌شود، به بیان روش‌های ساخت‌و‌ساز نوآورانه بپردازد و به بررسی پتانسیل مصالح ساختمانی سبک‌تر اقدام نماید.

لازم به بیان است تمام عناصرِ ساختاریِ چوبیِ عمودی برای آشکار کردن روش‌های نوآورانه مورد استفاده برای ساخت این پروژه، در معرض دید همگان قرار گرفته‌اند...

شهر مکزیکوسیتی، شهری در معرض زلزله است و بنابراین معماران پروژه تصمیم داشتند که مطمئن شوند ساختاری محکم و انعطاف‌پذیر را ایجاد نموده‌اند! ساختاری که بتواند در برابر فعالیت‌های لرزه‌ای مقاومت کند. البته همانطور که ذکر شد، کل سازه از جمله خرپا، به دقت طراحی شده است تا بتواند وزن خود و فشارهای ناشی از زلزله‌های احتمالی را تحمل کند.

انتخاب الوار بلوط نیز به همین دلیل بود! چرا که الوار بلوط به دلیل انعطاف‌پذیری مزایای قابل‌توجهی نسبت به مصالح ساختمانی معمولی دارند.

در انتها بد نیست بدانید الوار‌های چوبی توده‌‌‌ای از مصالح نوین در صنعت ساخت‌وساز می‌باشند که با دیگر انواع الوار بکار گرفته شده در صنعت ساخت‌و‌ساز تفاوت دارند! این الوار‌های توده‌‌‌ای از چوب ساخته شده‌اند اما تحت فرآیندهای مهندسی خاص به صورت لایه لایه تولید می‌شوند.

ساختمان‌های ساخته شده از الوار‌های چوبی توده‌‌‌ای می‌توانند کربن را برای نسل‌ها ذخیره کنند و از انتشار آن‌ها در جو جلوگیری بعمل آورند! همچنین این ساختمان‌ها به کاهش ضایعات ساختمانی کمک می‌کنند.