از این وعده ها آبی گرم نمی شود

نشست خبری با موضوعات «طرح دارویار» و «وضعیت دارو در فارس»

از این وعده ها آبی گرم نمی شود
نسخه پیچی بدون حضور مسئول فنی ممنوع!

سهیلا رفیعی نژاد/ اگر چه دارو کمیاب و نایاب شده و وقتی منشی پزشک کد رهگیری یک نسخه را دست بیمار می دهد، او و اعضای خانواده باید تنشان بلزرد که همه داروها تامین می شود یا نه، اما وقتی پای صحبت مسئولان حوزه غذا و دارو می نشینی همه چیز گل و بلبل است و ادعا دارند که همه تلاش شان را می کنند. در این خصوص حتی اگر هم بخواهی ادعاهاشان را بپذیری و دل به وعده و وعیدهاشان گرم کنی، چند ماه بعد می فهمی که از این وعده ها آبی گرم نمی شود و دست آخر هم انواع و اقسام بیماران می مانند و قصه پر غصه  دارو که انگار تمامی ندارد. به عنوان مثال بیماران تالاسمی ای که در به در به دنبال داروی خارجی می گردند عنوان می کنند تنها توجیه متولیان دارو این  است که تنها نمونه ایرانی این دارو موجود است لذا حتی اگر پزشک هم تایید کرده باشد که فلان بیمار تالاسمی، به دلیل حساسیت باید از داروی خارجی استفاده کند توفیری نخواهد داشت.

در این بین داروسازان هم دل خوشی ندارند و از اینکه شرایط برخی داروها تقریبا بحرانی است و هر از چند گاهی یکی دو قلم به لیست کمبودها اضافه و کم می شود و خلاصه ثباتی در کار نیست، گله مند هستند. با این وجود معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز شرایط دارو در استان را قابل قبول دانست و گفت: ما در زمینه دارو تابع سازمان غذا و داروی کشور هستیم و هر میزان دارو را به فارس بدهند توزیع می کنیم و در مورد اینکه سهم فارس با توجه به مراجعه بیماران از سایر استان ها باید بیشتر شود هم پیگیری های بسیاری کرده ایم اما هنوز که هنوز است به نتیجه نرسیده است.

دکتر محمدجواد راعی در جمع خبرنگاران عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد از کمبودهای دارویی برطرف شده و ۵۰ درصد مابقی را هم سازمان غذا و داروی کشور قول داده طی دو ماه آینده برطرف کند.

وی با اشاره به طرح دارویار که از ۲۳ تیرماه در استان شروع شد گفت: از آغاز طرح تا کنون بیش از ۵ هزار بازرسی از داروخانه های فارس به صورت شبانه روزی داشته ایم و با توجه به اینکه ۱۰۰۰ داروخانه زیر نظر ما هستند هر کدام چند بار بازدید شده اند.

دکتر راعی اضافه کرد: در این بازدیدها ۲۰۰ مورد عدم حضور مسئول فنی شناسایی شده، در حالی که نسخه پیچی بدون حضور مسئول فنی تخلف است و به فرض اینکه کسی اینکار را انجام دهد، حق فنی نباید بگیرد.

وی ادامه داد: در این خصوص اخطارهایی به مسئولان فنی متخلف داده شده و در عین حال اگر تعداد دفعات عدم حضور آن ها در داروخانه بیش از حد مجاز بشود، علاوه بر اخطار، بر سهمیه دارو و بسیاری از تسهیلات تاثیر می گذارد و حتی منجر به تعطیلی و قطع سهمیه دارو خواهد شد.

راعی گفت: در بازدیدهای یادشده 5 ماه گذشته، 6مورد قاچاق دارو، ۲۷ مورد گران فروشی، ۱۱ مورد آزادفروشی دارو و ۱۶ مورد عدم ارائه خدمات داشته ایم و بعد از شناسایی،۳۶ مورد را به تعزیزات ارجاع داده ایم.

وی تصریح کرد: 6 مورد را نیز به مراجع قضایی معرفی کرده ایم همچنین ۳۴ مورد را به کمیسیون ماده۲۰معرفی کرده ایم تا توسط تعزیرات دانشگاه تصمیم گیری شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از مردم خواست شکایات خود از داروخانه ها را به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند و یا با شماره ۳۲۱۲۲۲۴۰ تماس بگیرند.

راعی تاکید کرد: در بحث تامین دارو و اطلاع از موجودی داروهایی که پیدا نمی کنید هم می توانید از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر به میز خدمت واقع در طبقه همکف ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کنید.

راعی ادامه داد: در حال حاضر 106 قلم دارو در فارس کمیاب و نایاب است و داروهای بیهوشی، شیمی درمانی و آنتی بیوتیک ها بیشترین کمبودها را شامل می شود.

وی با اشاره به کمبود سرم نیز گفت: سهمیه فارس از سرم نیز یک میلیون و ۵۰ عدد برای هر ماه است و به محض اختصاص، بین داروخانه ها توزیع می شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه نسبت به کم بودن سهمیه دارویی استان، نسبت به بیمارانی که از خارج فارس پوشش می دهد نیز انتقاد کرد و افزود: در این خصوص پیگیری های بسیاری انجام داده ایم، اما هنوز اتفاقی در مورد بحث افزایش سهیه دارویی فارس نیفتاده است.

راعی تصریح کرد: در حال حاضر سهمیه دارویی فارس 6 درصد کشور است و با توجه به تعداد بیمارانی که از سراسر کشور به شیراز می آیند، این میزان باید حداقل به ۸ درصد افزایش یابد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیش از ۳۰ درصد از تخت های اشغال شده و بستری ما در بیمارستان هایی که خدمات تخصصی ارایه می دهند، مربوط به بیمارانی است که بومی فارس نیستند.

راعی عنوان کرد: بارها این قضیه را پیگیری و گوشزد کرده ایم که تعداد نسخ متخصصین، ضریب اشغال تخت ها و این قبیل موارد را به منظور تعیین میزان سهمیه دارویی فارس، علاوه بر جمعیت باید درنظر بگیرند اما اتفاقی نیفتاده است و معتقدم نمایندگان مجلس هم در این باره باید پیگیری بیشتری کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در ادامه به اهمیت تجویز منطقی دارو رصد این موضوع در استان اشاره کرد و افزود: گاهی به دلیل تجمع بالای بیماران در درمانگاه های استان نسخه ها در سربرگ نوشته می شود در حالی که باید الکترونیکی ثبت شود، تا وضعیت تجویزها قابل رصد باشد.

راعی گفت: متاسفانه تجویز غیرمنطقی دارو هنوز وجود دارد طبق بررسی ها این موضوع در مورد سرم، داروهای تزریقی داخل سرم، ‌مسکن ها، تب برها و ویتامین هایی که داخل سرم تزریق می شود بیشتر وجود دارد به حدی که مواردی را داشته ایم که ۸۰ درصد نسخ مراجعه کنندگان پزشکی سرم بوده و در این باره از پزشکان استان خواستاریم که در تجویز منطقی دارو کمک کنند، تا بتوانیم مشکلات کمبودهایی دارویی را مدیریت مطلوب تری نماییم.