چند و چون اعتراض به جریمه های رانندگی

گفت و گو با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس

چند و چون اعتراض به جریمه های رانندگی
رانندگان تنها تا ۶۰ روز پس از جریمه، فرصت اعتراض دارند

مرجان دهقانی/ این روزها داستان پیامک‌ هایی که گاه به اشتباه برای رانندگان ارسال می‌شود قابل توجه است. برای برخی صاحبان خودرو پیامک‌های جریمه‌ ارسال می‌شود در حالی که در آن ساعت خودرو در چنین مسیری تردد نکرده است. آگاهی از چند و چون اعمال قانون و ارسال پیامک‌‌های تخلفات رانندگی، چگونگی اعتراض به جریمه‌های صادرشده ما را بر آن داشت تا با رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس به گفت‌وگو بنشینیم.

 سرهنگ صادق سلیمی با بیان اینکه ارسال اشتباه پیامک‌های جریمه دلایل مختلفی از جمله دستکاری شماره پلاک خودرو دارد گفت: با این اقدام، متخلفان تخلف خود را به نام دیگران ثبت می کنند.

 وی با بیان اینکه تمام اطلاعات پایه شماره گذاری خودرو در زمان نقل و انتقال یا خرید خودرو در سامانه شماره گذاری بارگذاری می شود، افزود: اطلاعات دیگری همچون شماره تلفن همراه و آدرس منزل از مالک خودرو گرفته می شود که در برخی مواقع به دلایل مختلف از جمله جابه جایی منزل، به روزرسانی اطلاعات به ثبت نمی رسد و به تبع آن جریمه یا اطلاع رسانی به همان پیامک یا آدرس قبل ارسال می شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس ادامه داد: برای حل این مشکل نیاز است مالک خودرو با کارت ملی و مدارک خود به مراکز تعیین شده مراجعه و آخرین اطلاعات خود را به ثبت برساند. امکان دیگری در سامانه (سخا «sakha.epolice.ir » ) فراهم شده که مالک خودرو می‌تواند بعد از احراز هویت توسط سامانه، مراحل بعدی اطلاعات خود را وارد کند.

 سرهنگ سلیمی در رابطه با سامانه سخا نیز توضیح داد: این سامانه خدمات انتظامی از جمله صدور گواهی نامه رانندگی، شماره‌گذاری وسایل نقلیه و موارد مربوط به نظام وظیفه را به صورت اینترنتی، ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: متقاضیان به روزرسانی اطلاعات در شهرستان ها نیز می توانند به دفاتر خدمات خودرویی مراجعه و از طریق باجه های شماره گذاری که در آن جا مستقر است اطلاعات خود را ویرایش کنند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس از چند روش می توان برای اعتراض به جرایم رانندگی اقدام کرد، از جمله مراجعه به مرکز اجرائیات پلیس راهور و اعتراض از طریق مراجعه به مرکز پلیس +10. سرهنگ سلیمی در رابطه با نحوه اعتراض به جریمه دوربین ها نیز توضیح داد: اعتراض به جریمه رانندگی ثبت‌شده توسط دوربین ها نسبت به جریمه تسلیمی، روال پیچیده‌تری دارد و نیازمند زمان بیشتری خواهد بود. به گفته وی اگر جریمه توسط دوربین به ثبت رسیده باشد، بایستی به مراکز رسیدگی پلیس راهور مراجعه و همراه با مدارک کامل از این طریق شکایت را به ثبت برسانند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فارس تاکید کرد امکان اعتراض به جرایم رانندگی به صورت غیر حضوری وجود ندارد. سرهنگ سلیمی در رابطه با اعتراض به اعمال جریمه در آزاد راه ها نیز گفت: برای این کار شماره پلاک خودرو خود باید به شماره 100001531 پیامک و درخواست بازبینی ثبت شود.

گفتنی است، بر اساس ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی، پلیس راهور موظف است ثبت جرایم را با حداکثر دقت انجام دهد. در صورتی که هر یک از شهروندان شکایتی درباره جرایم‌شان دارند، می‌توانند با مراجعه به واحد رسیدگی به تخلفات اجرائیات در سراسر کشور، پیگیر کارشان شوند. لازم به ذکر است که رانندگان تنها تا ۶۰ روز پس از جریمه، می‌توانند نسبت به آن اعتراضی داشته باشند در غیر این صورت فرصت اعتراض را از دست خواهند داد.