ادعای دوباره آمریکا درباره ایران و توافق هسته ای

ادعای  دوباره  آمریکا درباره ایران  و توافق هسته ای

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی ضد ایرانی مدعی شد که ایران برای ورود به مذاکرات توافق هسته ای جدی نیست و توافق با ایران اولویت فعلی آمریکا نیست.

 به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که ایران برای ورود به مذاکرات توافق هسته‌ای جدی نیست.

با وجود اقدامات نقض توافق از سوی طرف‌های غربی و آمریکایی و خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق طی سال‌های گذشته، اما وزیر امورخارجه آمریکا ادعا کرد که توافق هسته‌ای با ایران اکنون اولویت و گزینه روی میز واشنگتن نیست. بلینکن همچنین با طرح‌های ادعاهای تکراری خود، گفت: در گذشته وقتی که ما بدنبال بازگشت به توافق هسته‌ای بودیم، تهران پیشنهاد اروپا درباره توافق را رد کرد.

بلینکن همچنین افزود: ما متعهد هستیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و دیپلماسی مؤثرترین گزینه برای این هدف است.

وزیرخارجه آمریکا همچنین با تلاش برای به حاشیه کشاندن توافق دیپلماتیک تهران و ریاض ادعا کرد: سعودی‌ها و ایرانی‌ها در دو سال گذشته در کشورهای عمان و عراق مذاکره کرده بودند و چین از وضعیت و اقدامات گذشته نهایت استفاده کرد.

بلینکن در عین حال گفت: کاری که چین درباره توافق ایران و عربستان انجام داد، آن بود که پکن هوشمندانه از دستاوردهای گذشته برای میزبانی از مذاکرات پایانی با هدف دستیابی به توافق استفاده کرد.

آنتونی بلینکن که تلاش داشت تا نتیجه مذاکرات را کم اهمیت نشان دهد، همچنین ادعا کرد: چین طرف‌های سعودی و ایرانی را به هم نزدیک نکرد، بلکه در مذاکرات پایانی میزبان آنها بود.

وزیرامورخارجه آمریکا در سخنان خود همچنین به موضوع فلسطین هم اشاره کرد و گفت: تصمیم کنست در مورد شهرک‌سازی با تعهدات اسرائیل مغایر است و نتانیاهو قبلاً گفته بود که قصد ایجاد شهرک‌های جدید را ندارد.

به گفته بلینکن، اظهارات اسموتریچ محکوم است و این اظهارنظرها با ارزش‌های ما همخوانی ندارد، نتانیاهو هم از او خواسته است تا اظهاراتش را پس بگیرد.

اظهارات ضدایرانی وزیرخارجه آمریکا در حالی مطرح شده که او یک ماه پیش نیز، با انداختن توپ مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران به زمین تهران، گفته بود که به باور واشنگتن، همچنان مؤثرترین راه برای رسیدگی به این موضوع، دیپلماسی است. بلینکن در جریان سفر به آتن گفت: همچنان باور داریم که مؤثرترین و پایدارترین راه رسیدگی به چالش برنامه هسته‌ای، دیپلماسی است. وی مدعی شد: اما در حال حاضر، این تلاش‌ها به تعویق افتاده چون به بیان ساده، ایران به طور معنادار و جدی، تعامل نمی‌کند!

این در حالی است که برنامه جامع اقدام مشترک که در سال ۲۰۱۵ با هدف از بین بردن نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران، بین این کشور و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد امضا شد، با اقدام یکجانبه آمریکا آسیب دید، چون دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یکطرفه از این توافق خارج شد. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی این کشور پیش از این بارها مدعی شده بود که واشنگتن متمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران است.