آوردن طبیعت به طراحی داخلی

طراحی داخلی با تجربه انسانی آغاز می شود. با توجه به نیازهای جسمی ، روحی و عاطفی افراد ، طراحان داخلی از رویکردهای انسان محور استفاده می کنند تا به چگونگی زندگی امروز بپردازند. با ایجاد رویکردهای جدید برای ارتقا سلامت ، ایمنی و رفاه ، فضای داخلی معاصر به طور فزاینده ای از معماری بیوفیلیک به عنوان یک رویکرد جامع برای طراحی الهام می گیرند . طراحی داخلی جنبه های مختلف محیط را در بر می گیرد که شامل طراحی پلان ، مبلمان، تجهیزات روشنایی، آکوستیک ،سیرکولاسیون؛ ارگونومی و رفتار محیطی انسان است که متمرکز بر تجربه، بیوفیلی بر عناصر جسمی و حسی لحظه به لحظه در فضای داخلی تأثیر می گذارد. این احساسات ، سلامتی و احساسات کلی ما را تحت تأثیر قرار می دهد. اما بیوفیلی چیست و چگونه با طراحی ارتباط برقرار می کند؟

آوردن طبیعت به طراحی داخلی

بیوفیلیا: عشق ذاتی انسان به طبیعت

بیوفیلی یعنی انسان تمایل ذاتی به دنبال ارتباط با طبیعت را دارد. این اصطلاح در یونان باستان "عشق به موجودات زنده" ترجمه می شود و توسط روانکاو آمریکایی اریش فروم در آلمان متولد شد و در کتاب آناتومی ویرانگری انسان (1973) ، که بیوفیلی را چنین توصیف کرد "عشق پرشور به زندگی و همه آنچه زنده است". بعدها این اصطلاح توسط زیست شناس آمریكایی ادوارد او. ویلسون به كار رفت ، كه پیشنهاد كرد تمایل انسانها به تمركز و وابستگی به طبیعت و سایر اشكال زندگی ، تا حدی مبنای ژنتیكی دارد.

ویلسون همچنین اخلاق  محافظت از طبیعت توسط انسان را براساس چند بعد از رابطه ذاتی انسان با طبیعت ارائه داد.  وی محافظت محیط زیست  را بر مفاهیم مختلفی از جمله وابستگی عملی انسان به طبیعت استوار می دانست رضایت حاصل از تعامل مستقیم با طبیعت ؛ جذابیت فیزیکی طبیعت ، که در نقش آن به عنوان منبع الهام و عاملی برای صلح مشهود است و دلبستگی انسان به طبیعت در قالب پیوندهای عاطفی با مناظر و فضاها. اصل اساسی بیوفیلی است که همان ارتباط انسان با طبیعت و در نتیجه بهبود رفاه است.

طراحی بیوفیلیک: فواید سلامتی و تندرستی

در طراحی بیوفیلیا ، ما ویژگی های دنیای طبیعی را به فضاهای ساخته شده مانند آب ، گیاهان و نور طبیعی یا متریال هایی مانند چوب و سنگ وارد می کنیم. تشویق به استفاده از سیستم ها و فرآیندهای طبیعی در طراحی امکان قرار گرفتن در معرض طبیعت را فراهم می کند و به نوبه خود ، این رویکردهای طراحی باعث بهبود سلامتی و تندرستی می شوند. تعدادی از مزایای احتمالی نیز وجود دارد ، از جمله کاهش ضربان قلب ، کاهش فشار خون و افزایش فعالیت سیستم عصبی که به حفظ آرامش و سلامتی کمک می کنند.

با کاوش در 14 الگوی طراحی بیوفیلیک  می توانیم ببینیم که چگونه این لایه ها به موضوعات جهانی سلامت و رفاه انسان می پردازند. آنها شامل طبیعت در فضا ، آنالوگ های طبیعی و به طور گسترده تر ، طبیعت  درخود فضا هستند. این الگوها از ارتباطات بصری ، محرکهای حسی غیر ریتمیک ، دما و جریان هوا گرفته تا نور و وجود آب را شامل می شوند. آنها را می توان از نظر تجربه مستقیم (نور ، هوا ، آب وهوای اقلیمی) ، تجربه غیر مستقیم (متریال طبیعی ، برانگیختن طبیعت) و تجربه فضا و مکان (چشم انداز و پناهگاه ، رمز و راز و خطر) درک کرد.

فواید اثبات شده طراحی بیوفیلیک

با ایجاد تجربیات چند حسی ، می توان فضای داخلی را  به نحوی طراحی کرد که در سنین و جوامع مختلف طنین انداز است. این اتاق ها و فضاها ما را به عنوان راهی اثبات شده برای الهام بخشیدن ، افزایش بهره وری و ایجاد رفاه بیشتر ، به طبیعت متصل می کنند. فراتر از این مزایا ، با کاهش استرس و افزایش خلاقیت ، بهبودی را نیز تسریع می کنند در شهرهای  با رشد فزاینده  و شهرنشینی ، بیوفیلی طرفدار رویکردی انسانی تر برای طراحی اس. ونتیجه آن  طراحی فضای داخلی بیوفیلک است که نحوه زندگی ، کار و یادگیری ما را به همراه طبیعت جشن می گیرد.

5 ایده طراحی بیوفیلیک مقرون‌به‌صرفه

طراحی بیوفیلیک، رویکردی در طراحی داخلی است که بر ادغام عناصر طبیعی در فضای زندگی تمرکز دارد. این سبک، نه‌تنها زیبایی بصری را به ارمغان می‌آورد؛ بلکه، بر سلامتی و روحیه انسان نیز تاثیرات مثبتی می‌گذارد. اما نگران نباشید؛ برای بهره‌مندی از مزایای بیوفیلیک نیازی به‌صرف هزینه‌های گزاف یا بازسازی‌های بزرگ نیست. با ایده‌های خلاقانه و کمی ابتکار، می‌توانید با استفاده از مواد ساده و در دسترس، گوشه‌وکنار خانه خود را به مکانی سرسبز و آرامش‌بخش تبدیل کنید. 5 ایده جذاب و آسان برای طراحی biophilic مقرون‌به‌صرفه عبارت‌اند از:

آینه‌ها: راز دوبرابر کردن فضای سبز

استودیو Seikaly، شرکت طراحی مستقر در میامی، با به‌کارگیری خلاقانه آینه‌ها در کنار مواد و اشکال طبیعی، به‌طرز چشمگیری حس سرسبزی و طراوت را در فضا دوچندان می‌کند. نمونه بارز این هنرنمایی، استفاده از آینه منحصربه‌فرد Tomas Graeff در یکی از پروژه‌های این شرکت است.

تاتیانا شیکالی، بنیان‌گذار و طراح ارشد استودیو Seikaly، در توضیح این ایده می‌گوید: «باتوجه‌به وجود کف‌پوش ترازی اصیل دهه ۱۹۳۰ در این خانه، تمایل داشتیم تا با به‌کارگیری عناصر طبیعی، تضاد زیبایی با این سطح صلب ایجاد کنیم. آینه‌ها، راه‌حلی ایده‌آل برای دستیابی به این هدف بودند

شیکالی باظرافت تمام، گیاهان سرسبز و آینه‌های موج‌دار با قاب چوبی، طراحی شده توسط تاماس گراف، را در کنار یکدیگر قرار داده است. این آینه‌ها با انعکاس نور و تصاویر گیاهان، عنصری سیال و پویا به فضا می‌بخشند و هارمونی بی‌نظیری میان اجزای بیوفیلیک دکوراسیون برقرار می‌کنند. علاوه‌بر این، اگر بودجه محدودی برای خرید گیاهان دارید، می‌توانید با قراردادن آینه در مجاورت آن‌ها، به‌طور بصری بر تعداد گیاهان بیفزایید و حس سرسبزی و طراوت بیشتری را در فضا ایجاد کنید.

راز سرسبزی بی‌دردسر: انتخاب گیاهان مناسب

شاید در دنیای مجازی، نگهداری از گیاهان ساده به نظر برسد؛ اما، یافتن و مراقبت از حتی مجموعه‌ای کوچک از آن‌ها می‌تواند پرهزینه و طاقت‌فرسا باشد. دورل ایستلند، صاحب کسب‌وکاری کوچک، برای ارتقای مهارت باغبانی‌، فیکوس آدری (Ficus Audrey) را به شما پیشنهاد می‌کند. این گیاه، نه‌تنها ارزان‌تر از فیکوس برگ ویولنی ترندشده در فضای مجازی است؛ بلکه، نگهداری از آن نیز ساده‌تر محسوب می‌شود.

مهم‌ترین توصیه ایستلند چیست؟ تحقیق در مورد گیاهان و یافتن بهترین روش‌های مراقبتی متناسب با سبک زندگی‌ شما مهم‌ترین توصیه است. او می‌گوید: «از همان ابتدای جمع‌آوری گیاهان، شیفته جنس فیکوس شدم و به همین دلیل، اکنون مجموعه‌ای گسترده از آن‌ها دارم.» ایستلند در طول سال‌ها، همه چیز را در مورد فیکوس آموخت.

یکی از این نکات، خم‌شدن برگ‌های فیکوس آدری در صورت نیاز به آب بیشتر است. همچنین، بهتر است گیاهان را در یک مکان ثابت نگه دارید و از جابه‌جایی‌های مکرر که به آن‌ها تنش وارد می‌کند، خودداری کنید. این نکته، به‌طورکلی برای همه گیاهان کاربرد دارد.

طبیعت را به گوشه‌وکنار خانه بیاورید

نیک کاتسامپاس، نویسنده کتاب «گیاه یار: راهنمای مبتدیان برای مراقبت از گیاهان و سیاره»، با تلفیق گیاهان واقعی و آثار هنری قاب شده در اطراف تخت‌خواب، به زیبایی فضا را باطراوت گیاهان آراسته است. قراردادن یک گیاه یا مجموعه‌ای از گیاهان با چیدمانی خاص در گوشه اتاق، می‌تواند حس و حال یک فضای جنگلی را به هر محیطی القا کند و شما را از صرف هزینه‌های گزاف برای مبلمان گران‌قیمت نجات دهد.

برای شروع، نقشه خانه خود را مورد بررسی قرار دهید و مکان مناسب را برای گیاهان خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید؛ انتخاب محل ایده‌آل برای یک گیاه، تقریبا مانند یافتن محل مناسب برای اولین تاتوی شما دشوار است! برای کسانی که نگران نگهداری از گیاهان هستند، جایگزینی گیاهان واقعی با نمونه‌های مصنوعی نیز، می‌تواند راه‌حلی مناسب باشد. تصفیه‌کننده هوای دوپری بلوم (Dupray Bloom Air Purifier)، نمونه‌ای عالی از طراحی بیوفیلیک است که هم جنبه تزیینی دارد و هم به‌عنوان یک ابزار سلامتی عمل می‌کند.

قفسه دیواری بیوفیلیک

ملانی بویدن، می‌گوید: «گیاهان نقش مهمی در طراحی بیوفیلیک دارند؛ اما این امر، فقط بخشی از داستان است.» قفسه‌بندی دست‌ساز او که با قفسه‌های بیلیِ آیکیا ساخته شد، خطوط منحنی طبیعی و رنگ سبز دل‌انگیزی را به اتاق نشیمن می‌بخشد. او می‌گوید: «لوازم منزل، اغلب خطوط صاف و ظاهری سرد دارند. منحنی‌ها فضا را نرم می‌سازند؛ حس نزدیکی به طبیعت را القا می‌کنند و فضایی دنج می‌آفرینند

بویدن با استفاده از تخته فیبر با چگالی متوسط، قطعات دایره‌ای‌شکل را بادقت به هر قفسه متصل کرد؛ سپس، به رنگ‌آمیزی آن‌ها‌ با رنگ سبز تیره پرداخت. این رنگ، با رنگ سبز گیاهان او هماهنگی زیبایی دارد.

اگرچه این پروژه زمان‌بر بود؛ اما، به بویدن اجازه داد تا قفسه‌های توکار را با سلیقه خود و متناسب با خانه بیوفیلیک خود بسازد. او می‌گوید: استفاده از مواد طبیعی مانند چوب، آجر و سنگ در کنار اشکال منحنی، به فضایی طبیعی‌تر و صمیمی‌تر در خانه شما کمک می‌کند. الگوهای مواد طبیعی مانند چوب و مرمر، نامنظمی دنیای بیرون را به داخل می‌آورند و خطوط صاف طراحی داخلی را ملایم‌تر می‌کنند.

دیوار سبز

کامیلی بل هیل، بنیان‌گذار «Plant Blerd» و عاشق گیاهان، می‌گوید: «وقتی دیگر فضایی روی کف و قفسه‌ها ندارید، فقط یک راه برای ادامه‌دادن وجود دارد: به سمت بالا!» او با کمبود فضا روبرو شد و یک دیوار سبز پر از گیاهان با اندازه، رنگ و گونه‌های متنوع طراحی کرد.

برای ساختن دیوار سبز خود، توصیه هیل این است که از ترکیبی از گلدان‌های خود آبیار برای گیاهان بلند و دور از دسترس، قفسه‌های شناور برای بقیه گیاهان و حلقه‌های نگهدارنده گیاه برای اتصال همه چیز به هم استفاده کنید.

این وکیل و بنیان‌گذار، به دنبال ایجاد فضایی طبیعی با گیاهان گزینشی خود است. او می‌گوید: «گلدان‌های خود‌آبیار را در بالای دیوار برای گیاهان رونده بزرگ آویزان کنید تا حس واقعی یک جنگل داخلی را به وجود آورید. سپس، حلقه‌ها و قفسه‌های گیاه را در ارتفاعات مختلف قرار دهید و قفسه را پر از گیاهان کنید تا ظاهری سرسبز و انبوه داشته باشد». برای صرفه‌جویی در هزینه، گیاهان آبشاری و به‌راحتی قابل‌تکثیر مانند پوتوس طلایی را انتخاب کنید.