نگاهی به کانسپت مدرسه درخت توت

مدرسه درخت توت در روستای کوچکی در مرز ایران و افغانستان واقع شده است. روستای کوچکی را تصور کنید که در دره‌ای کوهستانی در میان کوه‌های ناهموار عمیق قرار دارد، جایی که خورشید درخشان است و آسمان در بیشتر روزهای سال آبی روشن است. زندگی ممکن است ساده باشد، اما برای زنده ماندن در این آب و هوای سخت کویری، سخت کوشی لازم است. بچه‌ها با پای برهنه از میان خاک شنی می‌دوند و در کوچه‌های باریک بین خانه‌های سفالی همدیگر را تعقیب می‌کنند. با وجود همه محرومیت‌ها، آموزش همچنان اولویت اصلی خانواده‌ها در این جامعه است. حال تصور کنید که شخصی به آنها پیشنهاد ساخت مدرسه جدیدی را داده است که پایه محکمی برای آینده آنها فراهم می‌کند و درها را به روی امکانات بی پایان باز می‌کند. این دقیقاً همان چیزی است که در روستای «درخت توت» اتفاق افتاد، جایی که تیم ما وظیفه ایجاد مدرسه ابتدایی را داشت که به عنوان چراغ امید برای نسل‌های آینده باشد.

نگاهی به کانسپت مدرسه درخت توت

ایده طراحی از این واقعیت ناشی شد که ما باید عملکرد را با زیبایی، آموزش با بازیگوشی و نوآوری مدرن را با خرد سنتی ادغام می‌کردیم. راه حل ما این بود که مدرسه را به دو طبقه تقسیم کنیم: طبقه همکف را تبدیل به پارکی سرپوشیده برای تجمع اهالی روستا کردیم که در روزهای گرم همیشه دمای آن کمتر از محیط اطراف است تا اهالی روستا بتوانند از آن استفاده کنند. برای جشن‌ها و مراسم در روزهای گرم و ممکن است اقامتگاهی برای افرادی باشد که جایی برای تفریح ندارند، به همین دلیل در طبقه پایین دیواری به عنوان مرز با بیرون وجود ندارد تا مردم بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. همچنین از این فضا به عنوان حیاط مدرسه و زمین بازی برای کودکان استفاده می‌شود. در طبقه زیرین کتابخانه هم قرار دادیم تا نوجوانان روستا از آن استفاده کنند و کتاب‌های قدیمی روستا در آنجا نگهداری می‌شود. در طبقه دوم کلاس‌هایی طراحی کردیم که در اطراف یک حیاط مرکزی سازماندهی شده اند، این حیاط مرکزی به دو سرسره منتهی می‌شود که با کف پارک کار می‌کند، در واقع اینجا آموزش و بازی با یک کیفیت کنار هم قرار می‌گیرد. ما کاهگل را به دلیل فراوانی آن در منطقه و تاثیر زیست محیطی منحصر به فردی که دارد به عنوان ماده اولیه پوسته پروژه انتخاب کردیم و گنبد و حفره‌ای طراحی کردیم که بتوانیم تهویه طبیعی طبقات را کنترل کنیم و روشنایی را افزایش دهیم. “درخت توت” مدرسه‌ای است که به طور یکپارچه فناوری مدرن و روش‌های آموزشی را با تاریخ و سنت‌های غنی منطقه ترکیب می‌کند. این مدرسه مانند کوچه پس کوچه‌های این روستا بازیگوش است و سایه دارد. استفاده از طاق‌ها در این پروژه برای خوانایی فضا و اتصال آرام زمین به آسمان بود، دانش آموزان در فضایی که انعکاسی از تجربیات خودشان است یاد می‌گیرند و این فضا آنها را به دنیای وسیع تری فراتر از روستای خود متصل می‌کند. . با تأکید بر پایداری و ارتباط فرهنگی، هدف ما توانمندسازی نسل بعدی رهبران جوان برای شکل دادن به سرنوشت خود و کمک مثبت به جامعه است.

مشخصات پروژه:
• طراح: Gelan Architects
• معماران: مهتاب حسنی، محمد کافی
• رده: آموزشی
• مساحت: ۵۷۰ مترمربع
• سال: ۲۰۲۳
• جوایز و افتخارات:
o رتبه اول نخستین جایزه تخصصی بین المللی تعاملات سنت و مدرنیته در معماری و طراحیTraMod AWARDS | 2023 | دسته بندی حرفه‌ای – معماری – ساخته نشده
o تقدیر ویژه Architecture Masterprize | 2023 | Educational Buildings
o دریافت Gold Certificate جایزه گلدن ترزینی | ۲۰۲۳
• تصاویر: Gelan Architects