سازه LSF چیست؟

در صنعت ساختمان سازی، سازه LSF در واقع نوعی اسکلت فولادی سبک گفته می شود که تطبیق‌پذیری فوق‌العاده‌ای داشته و به همین دلیل در انواع ساختمان‌های کم ارتفاع، آسمان خراش‌ها، خانه‌های چندطبقه و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل محبوبیت سازه ال اس اف این است که شما از دردسرهای فلزی و بتنی راحت شده و در سریع‌ترین زمان ممکن، ساختمان خود را تحویل می‌گیرید! علاوه بر این سازه های LSF مزیت‌ها و فواید زیادی نسبت به مصالح دیگر داشته و همین موضوع در طی سالیان گذشته باعث محبوبیت آن در بین مهندسان و طراحان ویلا، خانه ها و بطور کلی سازه های پیش ساخته شده است.

سازه LSF چیست؟

سازه LSF چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سازه LSF (Lightweight Steel Framing) از پروفیل‌های فلزی گالوانیزه سرد با ضخامت بسیار کم (در حد یک میلی‌متر) تولید شده و در نتیجه وزن بسیار کمی نیز دارد. به همین دلیل این روزها مهندسان زیادی از این سازه سبک و عالی در ساخت ساختمان‌های مدرن استفاده می‌کنند.

یک نکته جالب در مورد این سازه این است که LSF بیشتر در محل کارخانه ساخته و مونتاژ و سپس در مکان موردنظر با استفاده از پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند؛ به همین دلیل به آن سازه پیش‌ساخته نیز می‌گویند!

باید بدانید این نوع سازه در جاهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای متفاوتی نیز دارد. در بخش زیر تعدادی از کاربردهای آن را به شما معرفی می‌کنیم:

  • استفاده در ساخت مجموعه‌های آموزشی و ورزشی
  • ساخت کارگاه‌ها و کارخانه‌ها
  • استفاده از سازه ال اس اف در ساخت نیم‌طبقه در ساختمان‌های بلند و با طبقات زیاد
  • افزودن طبقات جدید به ساختمان‌ها
  • ساخت شهرک‌های مسکونی موقت و دائم
  • و …

این نوع سازه برای اولین بار در اوایل قرن بیستم مورداستفاده قرار گرفت و از آن زمان تا کنون به دلیل مزایا و فواید بسیار زیادش، به یکی از بهترین سازه‌ها در دنیا تبدیل شده است. در بخش زیر به طور مفصل برای شما توضیح می‌دهیم که چرا باید از سازه LSF در ساختمان‌های خود استفاده کنید.

12 مزیت استفاده از سازه ال اس اف

شاید برای شما نیز سوال باشد که: «چرا این روزها افراد زیادی به خرید و استفاده از سازه LSF روی آورده‌اند؟» ما در این بخش به طور مفصل پاسخ این سوال را بررسی کرده و مزایای استفاده از آن را برایتان توضیح می‌دهیم.

1.وزن بسیار سبک سازه LSF

یک واقعیت بسیار جالب در مورد سازه ال اس اف وزن بسیار سبک آن است؛ این سازه حتی از چوب نیز 60 درصد سبک‌تر بوده و به همین دلیل فرایند نصب و جابه‌جایی را بسیار سریع‌تر و راحت‌‌تر کرده، و حتی باعث صرفه‌جویی در طراحی و ساخت پایه‌های ساختمان نیز می‌شود.

2.میزان استحکام بسیار بالا

شاید عجیب به نظر برسد؛ اما میزان استحکام LSF نسبت به وزنش، از تمام مصالح ساختمانی بالاتر بوده و همین موضوع این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا با خیال راحت حتی 12 طبقه سازه را بسازید؛ این آمار در مورد سازه‌های چوبی حداکثر 6 طبقه است!

3.امکان ساخت سفارشی سازه ال اس اف

یکی از مزیت‌های فوق‌العاده این نوع سازه این است که شما می‌توانید مطابق با نیازهای هر پروژه و سفارش خود، آن را در عرض، طول و ضخامت موردنظرتان تهیه کنید.

4.سادگی در استفاده از این سازه

ایجاد شکاف‌ها و نفوذ‌ها در سازه های ال اس اف در طول ساخت، استفاده و مونتاژ آن را بسیار راحت می‌کند؛ اما در مصالح دیگری مثل تیرچه‌های چوبی شما حتما نیاز به تراش یا مسیریابی در محل دارید.

5.مقاومت و استحکام بسیار بالا

سازه LSF پس از نصب در برابر عوامل متفاوتی مثل آتش، موریانه، پوسیدگی و … مقاوم است؛ به همین دلیل با استفاده از آن دیگر نگرانی از بابت آتش‌سوزی و پوسیدگی نداشته و به نوعی سلامت ساختمان خود را تضمین می‌کنید!

علاوه بر این، انواع سازه‌های ال اس اف در برابر بلایای طبیعی مثل زلزله، بارش شدید، طوفان، رانش زمین و … بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای ساختمان‌سازی در کشور زلزله‌خیزی مثل ایران به شمار می‌رود.         

6.قابلیت بازیافت 100 درصد

جالب است بدانید فولاد به طور مکرر و 100 درصد قابل بازیافت و استفاده مجدد است! به همین دلیل حدود 90 درصد از فولاد ساختمان‌های در حال تخریب بازیافت شده و مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7.کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها

این سازه حتی در کاهش مصرف انرژی ساختمان نیز تاثیر بسیار زیادی دارد؛ به عنوان مثال فولادی که در ساخت یک خانه استاندارد دو طبقه به کار می‌رود، منجر به کاهش 30 درصدی مصرف برق در آن می‌شود؛ دلیل آن نیز عایق‌بندی حرارتی و صوتی بسیار عالی و مناسب در سیستم این نوع سازه است.

8.کاهش نیروهای انسانی و تحویل به موقع

استفاده از این تکنیک پیش ساخت باعث تحویل به موقع این سازه و همچنین کاهش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود؛ زیرا به کارگران و افراد کمی برای نصب نیاز بوده و همین موضوع هزینه‌های نیروی انسانی را کاهش و در نتیجه سرعت انجام پروژه را افزایش می‌دهد.

9.استفاده کم از منابع در فرایند ساخت سازه LSF

ازآنجاکه این سازه تحت شرایط کنترل شده و در کارخانه ساخته‌ می‌شود، امکان نظارت و همچنین کنترل مصرف انرژی و آلودگی نیز وجود داشته و همین موضوع باعث مصرف کمتر از منابعی مثل آب می‌شود.

10.قیمت بسیار مقرون به صرفه

هر طور حساب کنید خرید و استفاده از سازه LSF بسیار مقرون به صرفه است؛ به همین دلیل توصیه می‌کنم برای کاهش هزینه‌های خود در اجرای پروژه‌ها، این سازه را انتخاب کنید.

11.امکان طراحی‌های خلاقانه

مهندسان و طراحان ساختمانی می‌توانند خلاقیت‌های خود را در استفاده از این سازه پیاده‌سازی و در نتیجه ساختمان‌های جدید، متنوع و مدرن طراحی کنند.

12.عدم نیاز به انبار کردن سازه‌ها

در صورت استفاده از این سازه دیگر نگرانی از بابت انبار کردن سازه‌ها در مکان موردنظر وجود ندارد؛ زیرا این سازه‌های پیش‌ساخته به طور مستقیم از کارخانه به محل ساختمان‌سازی منتقل و در مدت زمان بسیار کوتاهی نصب می‌شوند.

 تا اینجا شما با 12 مزیت فوق‌العاده سازه LSF آشنا شدید؛ آیا سازه‌ یا مصالحی را می‌شناسید که با یک هزینه معقول چنین فواید و ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اگر در این زمینه سوال یا ابهامی دارید، از طریق دکمه زیر با ما در ارتباط بوده و از مشاوره‌های تخصصی و رایگان ما بهره‌مند شوید.

سخن پایانی در مورد سازه های ال اس اف

در این مقاله با سازه های ال اس اف و همچنین 12 ویژگی آن‌ها آشنا شدید. از نظر من بزرگ‌ترین مزیت آن، هزینه کم و نصب سریع آن است؛ شما چه فکر می‌کنید؟ در انتها باید بگویم حتما برای خرید LSF به فروشندگان معتبر تهیه کنید. البته باید بدانید نصب این سازه‌ها نیاز به افراد باتجربه و خبره در این زمینه دارد؛ بنابراین به هر شخصی اعتماد نکرده و کار خود را به متخصصان این حرفه بسپارید.

در طراحی و ساخت سازه های پیش ساخته نظیر ویلا ها، انواع کلبه ها، خانه و اقامت گاه های پیش ساخته استفاده از سازه LSF بسیار پر استفاده است. استفاده از این متریال به همراه طراحی مهندسی شده و اصولی با کمک گرفتن از طراحی های خلاقانه و جذاب می توان بناهای زیبا خلق کرد.