آیا کنسرت علیرضا قربانی بر سازه های سنگی تخت جمشید اثر مخرب می گذارد ؟

امیر سبوکی پژوهشگر ، عکاس و تحلیلگر حوزه هنر و گردشگری با صدا سنجی و تحلیل فنی برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در مجموعه باستانی تخت جمشید نشان داد که برگزاری این کنسرت موسیقی اثر مخربی بر سازه های سنگی یادمان کهن تخت جمشید ندارد.

خبرنیوز: در چند روز گذشته نگرانی درست بسیاری از فعالان و دلسوزان میراث فرهنگی و گردشگری ،اثرات احتمالی ثاثیر منفی صدا بر بنای پارسه بود .
علیرغم اینکه هیچ قانون داخلی و حتی قانون خارجی (یونسکو) برای ممنوعیت برگزاری کنسرت در اماکن تاریخی وجود ندارد اما باز هم برای اطمینان خاطر بیشتر به بررسی میزان صدا در هنگام اجرای کنسرت در نقاط مختلف پارسه (تخت جمشید) پرداختیم.
چند نفر از محققان در عرصه بین المللی که بر روی این موضوع کار تحقیقاتی انجام داده اند میزان صدای تخریب احتمالی را ۹۰ دسیبل به بالا و به شرط تکرار مداوم و برخی دیگر از جمله دکتر عادل بینال بر اساس تحقیقی جامع در ترکیه ۱۲۰ دسیبل به بالا دانسته اند .
باید یادآوری کرد که سالهاست برنامه نور و صدا در خود تخت جمشید در حال برگزاری است و همچنین سالانه دهها برنامه دهها هزار نفره در میدان نقش جهان برگزار میگردد که حتما باید آنان را بررسی بیشتری کرد
.