بوشهری ها از استخدام در فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی هم باز ماندند

نتایج آزمون استخدام و مصاحبه به کارگیری نیروهای موردنیاز برای فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی صدای اعتراض انبوه جوانان جویای کار در استان را درآورد

بوشهری ها از استخدام در فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی هم باز ماندند

نتایج آزمون استخدام و مصاحبه به کارگیری نیروهای موردنیاز برای فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی صدای اعتراض انبوه جوانان جویای کار در استان را درآورد.

صدایی که از بدو شروع عملیات اجرایی پارس جنوبی در سال ۷۶ بلند بود و تا کنون که بیش از ۲۵ سال از آغاز این پروژه بزرگ ملی در جنوب استان بوشهر می‌گذرد به گوش متولیان موضوع نرسیده است.

با اعلام نتایج این آزمون استخدامی، مشخص شد بوشهری ها در فازهای پایانی پارس جنوبی نیز سهمی از اشتغال ندارند تا درد تاریخی محرومیت و بیکاری بوشهر حتی با صنایع و میادین غنی گازی اش نیز علاج نشود.

سرپرست مدیریت کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس در واکنش به انتشار اعتراض جوانان جویای کار استان در شبکه‌های اجتماعی گفته: ۲۹۴۷ نفر در مصاحبه استخدامی فاز ۲۲-۲۴ شرکت کردند که از این تعداد ۱۵۴۶ نفر حد نصاب لازم را کسب کردند و پس از مصاحبه ۱۰۱۹ نفر پذیرفته شدند که از این تعداد ۵۲۵ نفر یعنی حدود ۵۲ درصد بومی هستند.

با وجود این، سرپرست مدیریت کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه ویژه پارس آمار مشخصی از نیروی استان بوشهر که جذب شده اند را اعلام نکرده است.

در شیوه‌نامه جذب نیروی بومی در پارس جنوبی در دولت نهم تاکید شده بود حداقل پنجاه درصد از نیروهای بکار گیری شده در پارس جنوبی بومی استان بوشهر باشندسالهای بعد، برخی با اعمال نفوذ و تعیین حدود و شعاع جدید برای موضوع اشتغال، بخشهایی از استان های هرمزگان و فارس را نیز در سهمیه پنجاه درصد بوشهر سهیم کردند.

برهمین اساس، اظهارات مدیر اشتغال منطقه ویژه درباره پذیرش ۵۲ درصد نیروی بومی با تعریف تحریف شده بومی (سهیم شدن فارس و هرمزگان) حاکی از ضعف متولیان استان برای گرفتن سهم اشتغال استان است.

از این ۵۲ درصد قطعا رقم پایین‌تری بوشهری هایی هستند که در این فازهای نهایی پارس جنوبی شاغل شده‌اند.

گفته می‌شود بخش زیادی از نیروهای جذب شده بوشهری در این دو فاز نیز برای مشاغل خدماتی بوده که نیازی به تخصص و تحصیلات مشخص ندارد.

همچنین گفته می‌شود برای جذب این نفرات آزمون کتبی برگزار نشده است و صرفا پذیرش بر اساس مصاحبه بوده که احتمال اعمال نفوذ و توصیه در آن وجود داشته استاز سویی عدم جذب نیروهای تحصیل کرده بومی برای مشاغل تخصصی در این دو فاز نیز محل سوال است. کلیت زون بندی اشتغال و تخصیص سهمیه ۵۰ درصدی به اشتغال نیروی بومی بوشهر در پارس جنوبی اجحاف و ظلم به استان است.

دو هفته قبل مدیرعامل منطقه ویژه پارس در جمع برخی از خبرنگاران استان اعلام آمادگی کرد تا هزار نفر را در منطقه پارس مشغول به کار کنداگر این آمادگی در منطقه پارس هست متولیان استان باید برای تغییر زون بندی و توسعه شعاع نفوذ و آلایندگی و مسئولیت اجتماعی پارس جنوبی ورود کنند.

در مجموع استان بوشهر ساختار تعاملی مشخصی با نفت ندارد و همه چیز سلیقه‌ای و بر پایه مصوبات و شیوه‌نامه‌های ناقص و نادرست است.

مهمترین خواست نیروهای تحصیل کرده استان برای ساماندهی رابطه استان با نفت گرفتن مصوبه جذب صد درصد نیروی بومی آنهم محدود و منحصر برای استان بوشهر است نه اینکه استانهای پیرامون را نیز بومی قلمداد کنند. اگر نیرویی در تخصص های موردنیاز نبود، آنگاه به سراغ دیگر استان ها رفت. این در حالی است که تاسیسات نفت در مناطق هم مرز با استان، بوشهری ها را بومی قلمداد نمی‌کنند و سهم اشتغال در این مناطق را محصور به خود می‌دانند.

اگر قرار است تاسیسات عسلویه حوزه نفوذ داشته باشند و استان های مجاور از آن برخوردار؛ بقیه مناطق نفت و انرژی در کشور نیز باید این شرایط را مراعات کنند

استاندار بوشهر که در نشست با خبرنگاران تاکید داشت فرصت اشتغال در پارس جنوبی برای بوشهر به اتمام رسیده است نباید با این پیش فرض ذهنی، محدود فرصتهای باقیمانده برای اشتغال انبوه بیکاران متخصص بوشهری در هاب گازی کشور را بدون پیگیری تضییع کند.