معاون استاندار فارس: راه نجات استان از مشکلات خشکسالی، رونق گردشگری است

معاون استاندار فارس: راه نجات استان از مشکلات خشکسالی، رونق گردشگری است

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس با اعتقاد به اینکه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باید رویکردی جهادی داشته باشیم، گفت: در سال‌هایی که فارس با خشکسالی جدی مواجه است قطعا آنچه می‌تواند راه نجات باشد توسعه حوزه گردشگری و زیارت است.

محمد فرخ زاده امروز، سه‌شنبه در آیین معارفه مدیرکل میراث فرهنگی فارس اظهار کرد: استان فارس با بیش از ۳۰۷۸ اثر ثبت شده و بیش از ۱۵۰۰ امامزاده و همچنین هزاران اثر تاریخی تفریحی و طبیعی یکی از بزرگترین میراث‌داران کشور است.

وی با بیان اینکه نزدیک ۳۰ درصد از آثار تاریخی کشور در استان فارس وجود دارد، گفت: بدون شک ۳هزار اثر تاریخی سالانه اعتباری بیش از پنج هزار میلیارد تومان، بودجه برای نگهداری نیاز دارد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس ادامه داد: پذیرفتن مسئولیت میراث فرهنگی در استان فارس کار آسانی نیست. لذا برای تسهیل امور به منظور ارتقا وضعیت گردشگری بایستی نقش محوری ایفا کنیم.

فرخ زاده با بیان اینکه  تقویت ظرفیت بودجه‌ای و اختیارات از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: طبیعتاً نوع برخورد در تخصیص بودجه و تفویض اختیارات در استان‌های مختلف باید متفاوت باشد.

او با بیان اینکه تقویت فضای سرمایه‌گذاری و حمایت از سرمایه‌گذاری در اولویت حوزه گردشگری قرار دارد، گفت: ما در چند ماه اخیر بیش از ۱۰۰ پروژه شناسایی کردیم و اقدامات لازم برای به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه تمام  متوقف شده نیز در حال انجام است. به دلیل اینکه حوزه میراث تاکنون به شکل سرپرستی اداره می‌شد با ملاحظه پیش رفتیم اما از امروز اداره کل میراث تلاش خواهد کرد که فارس وضعیت متفاوتی را تجربه کند.

وی با اعتقاد به اینکه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری باید رویکردی جهادی داشته باشیم، افزود: امیدواریم رویکرد جهادی هم در کشور و هم در استان فارس مورد توجه قرار بگیرد. بروزرسانی اطلاعات، شفافیت و تعامل با سایر دستگاه‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. امروز در دنیا تعامل حرف اول و آخر را می‌زند و اگر به این موضوع بی توجهی کنیم حتما ظرفیتی را از دست خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه وسعت استان فارس از ۳۰ کشور اروپایی بیشتر است، گفت: زمانی که ما سهم یک سومی در کل کشور را داریم یعنی مسئولیت بالای ۱۰ استانی را پذیرفته‌ایم.

این مقام مسئول به بهره‌گیری از ظرفیت مردم نهاد در امور زائرین اشاره کرد و گفت: حوزه مردم نهاد باید تا پایان سال جهش و حرکتی رو به جلو داشته باشد و برای افزایش تعداد سازمان‌های مردم نهاد می‌بایست تلاش شود و از ظرفیت آنها در حوزه زیارت، گردشگری و نگهداری از میراث و حتی حوزه سرمایه‌گذاری بهره ببریم و هم نگاهی تسهیل‌گر و هم نگاهی کمک کننده داشته باشیم.

فرخ زاده ادامه داد: اشکال در کار همه ما وجود دارد اما باید به سهم خود تلاش کنیم تا با وحدت وضعیت را بهبود ببخشیم. هر جا که غیر از رویکرد وحدت محور عمل شد قطعا منفعتی برای گروهی وجود دارد.

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس به نقش مهم رسانه در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما نقش حمایتی، تشویقی و تسهیلی خود را در حاکمیت خواهیم داشت و حوزه نظارت و مطالبه را همه باید کمک کنیم تا استان فارس به سرانجام خوبی در حوزه گردشگری برسد.

در این مراسم سید موید محسن نژاد به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس منصوب شد.

 محسن‌نژاد پیش از این معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بود.