فراخوان نهایی مسابقه طراحی «باغ مفاخر اردبیل»

شورای اسلامی شهر اردبیل و شهرداری اردبیل (معاونت شهرسازی و معماری) با همکاری مهندسین مشاور عرصه برگزار می‌کند: مسابقه طراحی باغ مفاخر اردبیل-۱۴۰۳

فراخوان نهایی مسابقه طراحی «باغ مفاخر اردبیل»

در عصر حاضر، که عصر حکومت و سلطه زندگی شهری است، ارتباط بشریت با عنصر مهم طبیعت هر روز مهجورتر می‌شود؛ در نتیجه، حفظ و ارتقای فضاهای سبز شهری، ایجاد و خلق بوستان‌های با کیفیت، برای افزایش هرچه بیشتر تعامل انسانی با طبیعت و ارتقای کیفیت زیست در محیط شهری، اهمیت روزافزون دارد. از این رو، طراحی بوستان‌های بزرگ مقیاس شهری، به عنوان، المان‌های ارتقای کیفیت فضاهای زیستی، بازتاب قدرتمندی از برنامه ریزی صحیح کشوری و شهری می‌باشد:
فضای سبز با کیفیتی که شاید روح زمانه را تقویت بخشد…
در عین حال، فناوری به سرعت درحال پیشرفت بوده و این اهم باید در همه ابعاد، ابزاری برای تبلور توان انسانی در جهت تأمین نیازهای روحی و جسمی روزمره انسان شهرنشین باشد. طراحی و ایجاد فضاهایی که مخاطبان از نظاره و حضور در آن، مشعوف شوند و اوقات خوش و مفیدی را در آن سپری نمایند.
امروزه، توجه به ایجاد توازن و تعامل بین توسعه شهری و گسترش گردشگری و حفظ محیط زیست، در زمره راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید؛ لذا در نظر است «طراحی باغ ایرانی در شهر اردبیل»، واقع در یکی از باکیفیت ترین مناطق شهری به رقابت ملی گذاشته شود.
برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد، مهندسین مشاور عرصه به عنوان برگزار کننده مسابقه در کنار شورای شهر و شهرداری محترم اردبیل با عنوان کارفرما، دستور کار مسابقه پیش رو را تقدیم می‌دارد.

سخنی از اردبیل
کهن شهر ۴۰ هزار ساله، شعر تشیع، تصوف و عزت ایرانی، کلان شهری با ظرفیت بیش از ۷۰۰ هزار نفر؛ شهریست که تحولات تاریخی آن گستره ایران زمین را درنوردیده.
شهرستان اردبیل در بخش مرکزی استان قرار گرفته و از سمت شمال با شهرستان‌های نمین و مشگین شهر، از سمت جنوب با شهرستان‌های کوثر و نیر، از سمت غرب با شهرستان‌های مشگین شهر، نیر و شهرستان سراب استان آذربایجان شرقی و از سمت شرق با شهرستان نمین همسایه است. اقتصاد شهرستان اردبیل بر اساس کشاورزی است و به همین خاطر استان اردبیل یکی از قطب‌های مهم کشاورزی محسوب می‌شود.
همچنین این شهرستان با دارا بودن منابع مختلف طبیعی از قبیل آب‌های گرم معدنی، کوه سبلان، جنگل، مرتع، دریاچه نئور و آب و هوای معتدل در تابستان همه ساله پذیرای میهمانان داخلی و خارجی زیادی بوده است. از این رو مسئولان استانی به منظور توسعه و گسترش هرچه بیشتر صنعت توریسم و جذب سرمایه، تلاش برای توسعه اقتصاد استان را در دستور کار قرار داده اند.
بالیقلو چای (رودخانه ماهی دار) اردبیل که از چشمه سارها و برف‌های دامنه جنوبی کوه سبلان و دامنه‌های شمال غربی رشته کوه‌های بزغوش سرچشمه می‌گیرد، از میان شهر اردبیل گذر می‌کند و به رودخانه قره سو می‌ریزد. در مخروطه افکنه رودخانه بالیقلو چای، روستاهای پر جمعیت و آبادی‌های متعددی استقرار یافته اند. صنعت کشاورزی این مناطق روستایی، بر اثر جریان آب این رودخانه رونق دارد. رودخانه‌ای ۷۵ کیلومتری که ۵۴ کیلومتر آن در کوهستان و ۲۵ کیلومتر دیگرش در جلگه اردبیل جریان دارد.
تنها رودخانه موجود در منطقه و دارای جریان دائمی، بالیقلوچای است که با احداث سد یامچی روی آن در نزدیکی اردبیل جریان سطحی سالیانه رودخانه را تنظیم می‌نماید و مناسب ترین مخزن برای تأمین آب شرب میان میان مدت و دراز مدت شهر اردبیل محسوب می‌شود.
در روند شکل گیری اولیه شهر اردبیل، این رودخانه مرز شرقی شهر بوده، اما توسعه و رشد شهر به شکلی بوده است که امروزه این رودخانه از میان شهر با تمایل به جهت شرق می‌گذرد و شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است. همچنین ارتباط محلات شهر با مراکز شهر و محلات قدیمی تر (که در ضلع شمالی رودخانه قرار گرفته اند) از طریق پل‌های مربوط به دوره ی صفوی صورت می‌گرفته است که می‌توان به پل سه چشمه، ابراهیم آباد و هفت چشمه اشاره نمود.

محدوده باغ مورد نظر در اردبیل
محدوده طراحی مورد نظر یکی از باغ‌های تاریخی اردبیل با چشم اندازی دلنواز در جنوب غربی شهر واقع شده است. طبق نظر کارشناسان نابودی این باغ بزرگ بر حیات شهری اردبیل تأثیرات منفی بسیاری دارد، چراکه بر اساس نظر متخصصان امر، فضای سبز شهری و فضای باز در مرکز شهرهای بزرگ، نقشی تعیین کننده‌ای در رونق و پویایی اجتماعات شهری دارد و برنامه ریزان شهری باید در جهت افزایش این فضا تلاش کنند که بر اهمیت این باغ می‌افزاید.
حفظ، احیا و بازگشایی این باغ، مطالبه‌ای چندین ساله است که امسال با ورود جدی تر شهرداری محترم اردبیل به این مسئله، گره‌های کور چندین ساله این باغ باز گردیده است.
محدوده مورد نظر در جنوب غربی نارین قلعه (که از دلایل اولیه شکل گیری شهر است) قرار گرفته و از جنوب به خیابان آب و رودخانه بالیقلو چای می‌رسد که به عنوان یک فضای سبز وسیع در کنار رودخانه می‌توانند به عنوان دو پهنه طبیعی تعامل سازنده‌ای برای ایجاد فضای شهری سرزنده با هم داشته باشند. از کاربری‌های شاخص در محدوده می‌توان به بیمارستان تخصصی قائم، هتل‌های اقامتی و شرکت آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای استان اردبیل اشاره نمود. در حوزه بلافصل شاهد بوستان قدس در جنوب محدوده، فرمانداری اردبیل، فضاهای خدمات شهری در غرب محدوده قرار گرفته است. در ضلع شمالی آن (خیابان استقلال) و یک محور تجاری مستقر است.

مفاد و قوانین مسابقه
• عنوان مسابقه:
فراخوان طراحی «باغ مفاخر اردبیل»
• کارفرما:
شهرداری و شورای شهر اردبیل
• برگزارکننده:
مهندسین مشاور عرصه
• مدیر مسابقه:
سینا مصطفائی
• دبیرخانه مسابقه:
دفتر مرکزی مهندسین مشاور عرصه واقع در تهران، ونک، گاندی جنوبی، خیابان ۲۵، پلاک ۲۴، طبقه ۵، کد پستی: ۱۵۱۷۹۴۳۴۱۷

• موضوع مسابقه:
موضوع مسابقه از نظر تخصصی، در زمره طراحی شهری و معماری قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر:
طراحی شهری باغ ایرانی «باغ مفاخر اردبیل» و کوشک مرکزی واقع در شهر اردبیل در اراضی مشخص شده به مساحت تقریبی ۹ هکتار
نوع مسابقه و شرایط شرکت در آن:
جامعه شرکت کنندگان می‌بایست، اشخاص حقوقی و حقیقی فعال در زمینه معماری و شهرسازی باشند. (عضویت اشخاص حقیقی در سازمان نظام مهندسی کشور الزامی است.)
• مراحل و تقویم مسابقه:
با توجه به توضیحات فوق، با تکیه بر دعوت از داوران خبره، این مسابقه از نوع تک مرحله‌ای برگزار می‌گردد.
اعلان رسمی (پس از اصلاحیه اول): ۲۴ / ۲ / ۱۴۰۳
آخرین مهلت ثبت نام: ۲۰ / ۳ / ۱۴۰۳
مهلت ارسال آثار: تا ۳۱ / ۳ / ۱۴۰۳ (ساعت ۱۲ ظهر)
اعلام نتایج: ۷ / ۴ / ۱۴۰۳
برپایی آئین اهدای جوایز: ۸ / ۴ / ۱۴۰۳

داوران به ترتیب حروف الفبا
هوشنگ مهر اردلان؛ عضو هئیت داوری
آرتور امید آذری؛ عضو هئیت داوری
حسن تقی نژاد؛ عضو هئیت داوری
موسی عزیزی؛ عضو هئیت داوری
نیما مصطفائی؛ رئیس هئیت داوری
محسن نوروزوند؛ عضو هئیت داوری
وحید وزیری؛ عضو هئیت داوری
نادر روزرخ عضو علی البدل هئیت داوری

نحوه ثبت نام و شرکت در مسابقه:
جهت ثبت نام در مسابقه شرکت کنندگان می‌بایست حداکثر تا تاریخ ۲۰ / ۳ / ۱۴۰۳ به آدرس وب سایت مسابقه مراجعه و پس از تکمیل فرم ثبت نام، کد یکتای شرکت در مسابقه و دفترچه اطلاعات مسابقه را دریافت نمایند. بدیهیست که پس از زمان مقرر در صورت عدم تکمیل فرم ثبت نام و دریافت کد یکتا شرکت در مسابقه و ارسال آثار مقدور نمی‌باشد.
از آن پس، شرکت کنندگان مجاز به ارسال آثار خود حداکثر تا تاریخ ۳۱ / ۳ / ۱۴۰۳ (ساعت ۱۲ ظهر)، طبق تقویم مسابقه خواهند بود. بدیهیست که ارسال ناقص مدارک و یا اعلام اسم یا شهودی از اطلاعات شرکت کننده در مدارک ارسالی باعث حذق وی از فرآیند داوری خواهد شد.
آدرس وبسایت مسابقه: adc.ardabilcity.ir
نکته: در صورت هرگونه تغییر در مفاد مسابقه، مراتب از طریق آدرس فوق و اینستاگرام به آدرس (www.instagram.com/arseh.group_) به شرکت کنندگان اطلاع رسانی خواهد شد، لذا از شرکت کنندگان تقاضا می‌شود در طول مدت زمان مسابقه ارتباط مستمر با آدرس‌های فوق و دبیرخانه را حفظ نمایند.

ارسال آثار:
شرکت کنندگان می‌بایست مدارک خود را به دفتر مرکزی مهندسین مشاور عرصه (دبیرخانه مسابقه) تحویل نمایند. جهت سهولت دریافت آثار برای شرکت کنندگان بومی، در صورت تمایل ایشان، می‌توانند آثار خود را به معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اردبیل (ساختمان شماره ۲ شهرداری) واقع در خیابان مالک اشتر (اتوبوسرانی)،  طبقه ۵، ارائه نمایند.

مهندسین مشاور عرصه
آدرس تحویل آثار ۱:
شرکت مهندسین مشاور عرصه
تهران، ونک، گاندی جنوبی، کوچه ۲۵، پلاک ۲۴، طبقه ۵ کدپستی: ۱۵۱۷۹۴۳۴۱۷ 

ساختمان شماره ۲ شهرداری
آدرس تحویل آثار ۲: 
ساختمان شماره ۲ شهرداری اردبیل
اردبیل، خیابان مالک اشتر (اتوبوسرانی)،  طبقه ۵
معاونت معماری و شهرسازی؛ سرکار خانم خانقاهی

اهداف طراحی:
۱- استفاده از الگوها و عناصر یاد آور باغ ایرانی (بازخوانی نوین از باغ ایرانی یادآور مفاخر اردبیل)
۲- طراحی باغ محصور با یک کوشک مرکزی با ورود و خروج کنترل شده. (دارای گیشه فروش بلیط برای بازدید کننده)
۳- ارتقای کیفی ارتباط محیط زیست شهری و محیط طبیعی.
۴- ارتقای منظر بصری باغ مورد طراحی.
۵- حفظ درختان با ارزش و کهن سال (با توجه به نقشه پایه دریافتی در اسناد مسابقه).
۶- رعایت استانداردها و قوانین معماری، شهرسازی و معماری منظر.
۷- رعایت مقررات و ضوابط طراحی برای افراد کم توان و معلولین.
۸- رعایت الزامات و ضوابط پدافند غیر عامل.
۹- تامین آسایش اقلیمی با توجه به جغرافیای منطقه.
۱۰- توجه به هویت شهری اردبیل در طراحی (فرهنگ، بناهای تاریخی و…).
۱۱- توجه به دید و منظر کوه سبلان.
۱۲- توجه به سهولت حرکت، دید درون به بیرون و بیرون به درون.
۱۳- توجه به تحقق پذیر بودن طرح به لحاظ اجرایی.
۱۴- توجه به اقتصادی بودن طرح در مراحل اجرا و تامین و نگهداری.
۱۵- توجه به تحلیل مناسب ترافیکی جهت انتخاب دسترسی‌های مناسب به باغ.

مدارک مورد نیاز و خواسته‌های طراحی:
هر شرکت کننده با یک کد یکتا تنها قادر به ارسال یک طرح می‌باشد.
– تمامی مدارک از جمله پلان ها، نماها، مقاطع و رندرها، باید به صورت چاپ شده روی فوم برد ۱۰۰ در ۷۰ سانتیمتر به صورت افقی در حداکثر ۵ شیت برای دبیرخانه ارسال گردد. ضروری است روی تمامی شیت‌های ارسالی در گوشه پایین سمت راست باید در مربعی به ابعاد ۵ در ۵ سانتیمتر با زمینه سفید کد یکتای شرکت کننده درج شود.
– مفاد مورد نیاز:
۱- تعریف الگوی طراحی (Theme Park): شرکت کنندگان میبایست نام مناسب برای طرح و برای این بوستان به همراه توضیحات ارائه نمایند.
۲- جانمایی کوشک اصلی با مداخله حداقلی در باغ که لازم است در آن سالن اجتماعات برای (۲۰۰ نفر)، فضای اداری برای مدیریت ساختمان و گالری برای برگزاری رویدادها در نظر گرفته شود. همچنین طراحی حداقل ۲۰۰ پارکینگ الزامی است که برنامه ریزی آن در دو قسمت متفاوت در سایت (ورودی‌های مجزا) توصیه می‌شود.
۳- متن معرفی طرح در حداکثر ۷۵۰ کلمه در ابعاد A4 که بیانگر موضوع و ایده‌های طرح باشد.
۴- رندرهای دیدهای انسانی و پرنده (روز و شب) به تعدادی که گویای کلیات، جزئیات و نورپردازی طرح باشد. (حداقل ۳ رندر روز و ۳ رندر شب)
۵- ساخت ماکت برای این مسابقه مجاز نمی‌باشد.
۶- ساخت انیمیشن که گویای روند طراحی و در صورت وجود کانسپت طراحی و همچنین نشان دهنده محصول نهایی و فضاهای طراحی شده باشد در حداکثر ۵ دقیقه در رزولوشن حداقل HD (با فرمت‌های رایج mp4. Mkv. و…) در حجم حداکثر ۲ گیگابایت الزامی می‌باشد.
۷- معرفی روند طراحی (مسیر تبدیل ایده به طرح) دیاگرام‌ها و ایده‌های تکمیلی مربوطه.
۸- ارائه راهکار برای ایجاد ارتباط پیاده بین باغ مورد نظر، رودخانه بالیقلوچای و بوستان قدس در جنوب آن که می‌تواند مسیر پیاده همسطح یا غیر همسطح باشد. (در صورت طراحی پل عابر پیاده ارسال کانسپت طراحی پل ضروری است.)
۹- ارائه ی الگوی کاشت برای درختان جدید. (شایان ذکر است که غالب درختان موجود در زمین مربوطه واجد شرایط حفظ نیستند و تنها حفظ درختان کهن سال مشخص شده در نقشه ضمیمه مدارک مسابقه الزامی است.)
۱۰- نقشه‌های مجموعه شامل:
سایت پلان کلی مجموعه با مقیاس ۱۰۰۰/۱
مقطع کلی سایت حداقل ۲ عدد با مقیاس ۵۰۰/۱ تا ۱۰۰۰/۱
پلان، نما و مقاطع سردر ورودی مجموعه با مقیاس ۲۰۰/۱
پلان، نما و مقاطع کوشک مرکزی با مقیاس ۲۰۰/۱
پلان محدوده آمفی تئاتر با مقیاس ۲۰۰/۱
ارائه جزئیات مسیرهای حرکتی و کف سازی به مقیاس ۱۰۰/۱
ارائه مدول حصار پیرامونی باغ با مقیاس ۱۰۰/۱ (دقت شود که این باغ باید محصور باشد و کنترل ورود و خروج الزام دارد. همچنین توجه گردد منظور از حصار الزاماً دیوار کشی نمی‌باشد و تأمین دید درون به بیرون و بیرون به درون الزامی است.)
۱۱- تمامی شیت‌ها باید با فرمت JPG به همراه دفترچه توضیح طرح و انیمیشن روی یک لوح فشرده DVD یا فلش مموری که روی آن کد یکتای شرکت کننده نوشته شده است تحویل دبیرخانه شود. (تحویل فایل DWG و PDF تمامی نقشه‌های فوق در لوح فشرده الزامی است.)
نکته: فوم بردهای مسابقه، لوح فشرده (یا فلش) و دفترچه توضیحات می‌بایست به صورت یکجا درون پاکت در بسته تحویل دبیرخانه گردد.

ضوابط ویژه مسابقه
– این مسابقه صرفاً جهت دریافت ایده‌های برتر طراحی برپا می‌گردد و شهرداری اردبیل هیچگونه تعهدی جهت انعقاد قرارداد با شرکت کنندگان و یا برندگان ندارد.
– تمامی آثار ارسالی باید منحصراً برای این مسابقه طراحی شده باشند و کپی برداری از آثار دیگر مجاز نمی‌باشد.
– شرکت کنندگان حق هیچگونه انتشار آثار تا قبل از اعلام نهایی نتایج را در هیچ رسانه‌ای ندارند و در غیر این صورت از فرآیند داوری حذف خواهند شد. همچنین پس از برگزاری آئین اهدای جوایز و اعلام رسمی برندگان، شرکت کنندگان مجاز به انتشار آثار خود خواهند بود.
– رویکرد مسابقه در اراضی مورد نظر طراحی باغ یادآور مفاخر اردبیل است و شرکت کنندگان محترم می‌توانند برای طراحی خود یک تم ویژه ارائه نمایند که ابعاد مختلف طراحی را به صورت یکپارچه در برگیرد.
طراحی کوشک اصلی باغ حداکثر با یک طبقه زیرزمین و نهایتاً با تراز ارتفاعی ۱۰ متر (۵/۱ طبقه روی همکف) مجاز است.

چهارچوب کالبدی پروژه
۱- مساحت باغ: ۹ هکتار (۹۰,۰۰۰ مترمربع)
۲- ظرفیت ساعت اوج: ۱۹-۱۸ بعد از ظهر ۹۰۰ نفر
۳- سطح اشغال بنا: حداکثر ۵% مساحت باغ (۴۵۰۰ مترمربع)
۴- کوشک مرکزی: ۱/۴- سرویس بهداشتی عمومی (۱۵۰ مترمربع)
۴٫۲- سالن اجتماعات (برای ۲۰۰ نفر)
۴٫۳- فضاهای پشتیبان مورد نیاز
۴/۴- گالری
۵- محوطه: پارکینگ ۲۰۰ واحد (ترجیحاً در ۲ ورودی)
۶- سایر فضاهای مورد نیاز با توجه به تم مورد انتخاب شرکت کننده

مفاد مورد نظر در داوری و محدودیت‌ها
۱- توجه به اقلیم و پتانسیل‌های محیطی سایت از جمله همجواری با رودخانه بالیقلو چای
۲- خلاقیت و نوآوری در مقیاس کلان و اجزا
۳- توجه به عرصه‌های عمومی و دید و منظر
۴- توجه به ملاحظات اجرایی پروژه (قابل اجرا بودن)
۵- توجه به حریم کمی و کیفی رودخانه بالیقلو در طراحی (نقشه در دفترچه اطلاعات مسابقه ابلاغ شده)
۶- طراحی یک یا چند دسترسی پیاده همسطح یا غیر همسطح که توان اتصال بوستان قدس، خیابان شهید جدی، خیابان آب و بیمارستان امام خمینی به سایت مورد نظر و خیابان استقلال در شمال را امکان پذیر سازد.
۷- توجه به حفظ درختان کهن سال (طبق پلان نقشه برداری ارائه شده در دفترچه اطلاعات مسابقه ابلاغ شده)

محورهای داوری
خلاقیت و جذابیت: پروژه باید به طور جذاب و خلاقانه، بخشی از زیبایی‌های شهر و رودخانه را روایت کند.
اصالت، هماهنگی و وضوح طراحی: طرح باید با فرهنگ و منظر شهر اردبیل و شرایط اقلیمی مطابقت داشته باشد.
هزینه اجرا: هزینه اجرای پروژه باید تقریباً در حدود هزار و پانصد میلیارد ریال (معادل ۱۵۰ میلیارد تومان) باشد.
ملاحظات اجرایی: پروژه باید قابل اجرا بر پایه تکنولوژی روز و رایج باشد.

روش داوری
همانطور که اشاره شد داوری به صورت تک مرحله‌ای صورت می‌گیرد. در جلسه حضوری داوری، با حضور مدیر مسابقه، رئیس هیئت داوران و داوران محترم، فرآیند داوری به صورت صامت از طریق جدول امتیازدهی به آثار صورت گرفته، و پس از انتخاب طرح‌ها با بیشترین امتیاز در صورت تساوی امتیازها، جلسه به صورت شفاهی برای انتخاب طرح اول تا سوم ادامه خواهد یافت. لازم به ذکر است که این مسابقه هیچ رتبه مشترکی نخواهد داشت.

جوایز مسابقه
با توجه به مصوبه شورای شهر اردبیل و حمایت اسپانسرهای مادی و معنوی مسابقه، جایزه مجموعاً به مبلغ چهار میلیارد و دویست میلیون ریال (معادل ۴۲۰ میلیون تومان) نسبت به مقیاس پروژه، در نظر گرفته شده است:
– جایزه نفر اول: دو میلیارد ریال (معادل ۲۰۰ میلیون تومان) – تندیس و لوح تقدیر
– جایزه نفر دوم: یک میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ میلیون تومان) – تندیس و لوح تقدیر
– جایزه نفر سوم: پانصد میلیون ریال (معادل ۵۰ میلیون تومان) – تندیس و لوح تقدیر
– ۷ طرح شایسته تقدیر: کمک هزینه شرکت در مسابقه به مبلغ صد میلیون ریال (معادل ۱۰ میلیون تومان) و لوح تقدیر