ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با تقویت فرهنگ شهروندی و شهرنشینی

آیت‌الله دژکام در دیدار سرپرست شهرداری منطقه ۲ شیراز بر تأثیر رویکردهای فرهنگی در ارتقا کیفیت زندگی شهروندان تأکید کرد و خواستار تقویت فرهنگ شهروندی و شهرنشینی شد.

ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با تقویت فرهنگ شهروندی و شهرنشینی

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس رویکرد مدیریت شهری مبنی بر مقابله با فقر فرهنگی و نداشتن فرهنگ شهرنشینی را ارزشمند قلمداد کرد و بیان داشت: یکی از راه‌های مقابله با آسیب‌های اجتماعی توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و ورزشی است که می‌توان با برگزاری نشست های تخصصی با گروه‌های فرهنگی- هنری- اجتماعی مورد تائید که در راستای بررسی عوامل و پارامترهای پیشگیری و مقابله با ناهنجاری و آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند و سپس همکاری با گروه‌های مذکور  در راستای آموزش فرهنگ شهروندی و شهرنشینی در اماکن فرهنگی و ورزشی نظیر بوستان‌ها و ...، می‌توان آسیب‌های اجتماعی - فرهنگی را به حداقل رساند.

در همین راستا شهرداری منطقه ۲ می‌تواند طرح مذکور را پس از بررسی و مطالعه دریکی از بوستان‌های فعال و پویا که با استقبال خوب شهروندان همراه است عملیاتی کند، سپس به سایر اماکن فرهنگی ورزشی و مناطق دیگر شهرداری نیز گسترش پیدا خواهد کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس اثربخشی مراسمات و رویدادهای مذهبی_ فرهنگی  که بدون مطالعه و نیازسنجی جامعه هدف برگزار می‌شود را گذرا و ناچیز دانست و بیان داشت که این‌گونه مراسمات در صورتی بر ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تأثیر خواهد داشت که همراه بامطالعه و  نیازسنجی انجام گردد.

امام‌جمعه شیراز، خواستار توجه بیشتر به ظرفیت‌های سرمایه‌های اجتماعی شد و بیان داشت: پیوند مردم و مسئولان به تحکیم پایه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌انجامد و  تقویت فرهنگ شهرنشینی را یکی از پیش‌نیازهای تعالی جوامع توصیف کرد و بیان داشت: با پرداختن به مؤلفه‌های اجتماعی و فرهنگی می‌توان به اهداف بزرگی جامه عمل پوشانید که در همین راستا از دانش آموزان به‌عنوان آینده‌سازان ایران اسلامی یادکرد و بیان داشت که: طبق تعاملی که در سنوات گذشته با آموزش‌وپرورش انجام‌شده و نتیجه مثبت داشته می‌توان مسئله آموزش فرهنگ شهرنشینی را از پایه ابتدایی در مدارس شروع کرد که بازخورد مثبت این روند در خانواده و سپس جامعه نمود پیدا خواهد کرد.

در ابتدای این دیدار سید کمال پاک‌فطرت  با ارائه گزارشی از وضعیت منطقه ۲ شهرداری شیراز در حوزه‌های جمعیتی و محدوده خدماتی گفت:  یکی از عمده مشکلات منطقه ۲ وجود سکونتگاه‌های غیررسمی در سطح منطقه است که از ۱۰ سکونتگاه غیررسمی که در سطح شیراز وجود دارد تعداد ۶ سکونتگاه  در منطقه ۲ است که اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی بر اساس رسیدگی به مسائل فرهنگی    اجتماعی در مناطق ذکرشده است.


پاک‌فطرت از شهروندان منطقه ۲ به‌عنوان مردمانی انقلابی و متعهد یادکرد و بیان داشت: با اجرای طرح‌های مختلف به دنبال رسیدگی به معضلات شهری نظیر حاشیه‌نشینی، معتادین متجاهر، ضایعات فروشی، ایمن‌سازی و مواردی ازاین‌دست هستیم.

او با تأکید بر این موضوع که پروژهای عمرانی دارای پیوست فرهنگی هستند، اظهار داشت: تقویت فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی به همراه ساماندهی چالش‌های شهری در دستور کار ویژه مدیریت شهری شیراز قرار دارد و در منطقه ۲ نیز اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع داریم.

وی از نگاه ویژه مدیریت شهری شیراز نسبت به مسائل معنوی خبر داد و افزود: شورای ششم و شهردار کلان‌شهر شیراز تأکید دوچندانی بر گسترش مباحث ارزشی در جامعه به‌واسطه فعالیت‌های فرهنگی فاخر دارند و این رویکرد در دستور کار ویژه این منطقه گرفته است.


وی منطقه ۲ شهرداری را یکی از پهناورترین مناطق شیراز معرفی کرد و اظهار داشت: با رهنمودهای حکیمانه نماینده ولی‌فقیه در استان و حمایت‌های شورای اسلامی شهر و شخص شهردار کلان‌شهر شیراز چهره این منطقه متحول خواهد شد.