۹۷نیروی ویژه در کی‌یف؛ حفره اطلاعاتی پنتاگون، ناتو را رسوا کرد

۹۷نیروی ویژه در کی‌یف؛ حفره اطلاعاتی پنتاگون، ناتو را رسوا کرد

به نوشته نشریات انگلیسی، یکی از اسناد طبقه‌بندی‌شده نظامی آمریکا که به تازگی به بیرون درز پیدا کرده، حضور نیروهای ویژه ناتو در اوکراین را تایید می‌کند!

به نقل از راشاتودی، نشریه گاردین از رویت دو فقره از اسناد لو رفته از پنتاگون خبر داده که بر اساس آن، از ابتدای مارس ۲۰۲۳، ۹۷ پیمانکار نیروهای ویژه ناتو در اوکراین حضور داشته و از این تعداد ۵۰ نفر انگلیسی هستند.

اسنادی که به رویت گاردین رسیده، در اواخر فوریه و اوایل مارس به‌روزرسانی و در آن به فعالیت ۵۰ مامور ویژه انگلیسی در اوکراین اشاره شده است. مطابق اسناد مذکور، آمریکا ۱۴ و فرانسه و یک کشور دیگر ۱۵ مامور عملیاتی در اوکراین دارند. این اسناد برچسب «محرمانه» داشته و برای مقامات ارشد دفاعی آمریکا تهیه شده است. به‌روزرسانی‌های روزانه، حاوی اطلاعاتی درباره عملیات‌های نظمی ناتو، لجستیک، تحویل اسلحه و آموزش نیروهای اوکراین بوده است.

یک رسانه دیگر انگلیسی به نام «دیکلسیفاید» اشاره کرده که ۱۴ مامور ویژه آمریکا در جمع ۲۹ پرسنل پنتاگون هستند که در اوکراین حضور داشته و در بین آنها عوامل امنیتی اعزامی به سفارت آمریکا در کی‌یف و همچنین وابستگان نظامی به چشم می‌خورد. همچنین ۷۱ کارمند وزارت خارجه آمریکا نیز در فهرست افراد اعزامی به کی‌یف حضور داشته و در مجموع شمار نفرات را به ۱۰۰ آمریکایی می‌رساند.

دیکلسیفاید همچنین تاکید کرده که این سند با برچسب «غیرقابل انتشار برای اتباع خارجی» تفکیک شده است. نیروهای ویژه آمریکا در اوکراین از دو واحد (یگان ویژه نیروی دریایی و نیروی دلتا) و در سوی دیگر، نیروهای انگلیسی از سرویس هوایی ویژه، شبه‌نظامیان، تفنگداران نیروی دریایی و سایر واحدها به کی‌یف اعزام شده‌اند.

در طول هفته گذشته، یک دوجین از اسناد طبقه‌بندی‌شده نظامی آمریکا به فضای مجازی راه یافته و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. دولت آمریکا به طور رسمی اصالت این اسناد را تایید نکرده اما پنتاگون جستجوی خود را برای پیدا کردن عامل و منشأ درز اسناد آغاز کرده است. روسیه و اوکراین اما اعتنای چندانی به این اسناد نکرده‌اند.

گرچه واشنگتن و لندن هرگز به طور رسمی حضور نظامی خود در اوکراین را تایید نکرده‌اند اما منابع مختلف در طول سال گذشته درباره آن گزارش‌هایی منتشر کردند. نشریه فرانسوی فیگارو در آوریل ۲۰۲۲ مدعی شد که ماموران مخفی سرویس هوایی ویژه انگلیس و نیروی دلتا آمریکا از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین حضور داشته و به نیابت از این کشور «جنگ سِری» به راه انداخته‌اند.