رونمایی عمان از یک مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

عمان از طرح جدید خود برای توسعه یک مقصد گردشگری کوهستانی پایدار و کربن‌صفر رونمایی کرده است که برنامه‌هایی را برای برآوردن نیازهای محلی و ایجاد پنج‌ هزار شغل جدید ارائه می‌دهد و شامل امکانات لازم برای بهبود سلامت و تندرستی است.

رونمایی عمان از یک مقصد گردشگری کربن‌صفر پایدار

عمان به‌تازگی از برنامه‌های خود برای یک پروژه ۲.۴ میلیارد دلاری با کاربری مختلط به‌عنوان مقصد کوهستانی جدید کشور در ارتفاع ۲۴۰۰ متری در جبل‌الاخدر رونمایی کرده است. هدف این طرح توسعه یک منطقه کربن‌صفر خالص با هدف جذب فرصت‌های توسعه پایدار و تلاش برای استفاده ۱۰۰ درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر است. پروژه حاضر با چشم‌انداز عمان ۲۰۴۰ مطابقت دارد و به‌دنبال اقتصادی توسعه‌یافته، متنوع و پایدار با اقامتگاه‌ها و هتل‌های پایدار و دهکده سلامت است.

مقصد کوهستانی پایدار جدید عمان

طرح مقصد کوهستانی جدید عمان با مشورت جوامع محلی برنامه‌ریزی و متعهد به تولید ارزش اجتماعی شده است. این طرح در راستای پاسخگویی به نتایج نظرسنجی‌ها، برنامه‌هایی را برای برآوردن نیازهای محلی و ایجاد پنج‌هزار شغل جدید ارائه می‌دهد. این پروژه با انتظار جمعیت مسکونی بیش از هشت‌هزار نفر و بازدیدکنندگان متعدد روزانه، بازسازی زندگی شهری در کوهستان را در اولویت قرار داده است.

مقصد کوهستانی جدید ۱۵۰ کیلومتر از مسقط فاصله دارد و دارای دوهزار و ۵۲۷ اقامتگاه، دوهزار اتاق پذیرایی، دهکده سلامت و تندرستی و موارد دیگر است. این طرح با اجرای یک محیط پیاده‌روی ۸۵ درصدی، دارای منطقه موسوم به «آسمان تاریک»، یک مرکز آموزشی ورزشی در ارتفاع بالا و یک مرکز بین‌المللی تحقیق و توسعه تنوع زیستی است و شامل ویژگی‌هایی مانند پیاده‌روی در منطقه حفاظت‌شده منظره ملی می‌شود تا آلودگی نوری را به حداقل برساند، منطقه تاریک آسمان را حفظ کند و در نهایت از اکوسیستم منطقه محافظت کند.

علاوه بر این، مقصد کوهستانی جدید عمان دارای پارک وادی‌الحربی است که امکاناتی را برای ورزش و فعالیت‌های اوقات فراغت فراهم می‌کند. ارتقای سیستم حمل‌ونقل و توسعه‌هایی از جمله جاده‌های قابل دسترس و تله‌کابین جدید نیز برای خدمات‌رسانی بهتر به منطقه برنامه‌ریزی شده است

پارک جدید وادی‌الحربی دارای پل جدید، گردشگری کشاورزی، فعالیت‌های تفریحی مناسب خانواده، دوچرخه‌سواری در کوهستان و امکانات ورزشی حرفه‌ای مانند صخره‌نوردی و پرش بانگی خواهد بود.

باتینه جنوبی و شمالی، دو استان پرجمعیت در کشور، از طریق یک جاده دسترسی جدید از شمال به این مقصد کوهستانی دسترسی خواهند داشت و بهبود امکانات حمل‌ونقل موجود در منطقه در دست اجرا است.