کوچ ابدی پهلوان «خلیل عقاب»

«پدر سیرک ایران» درگذشت

کوچ ابدی پهلوان «خلیل عقاب»
این پهلوان اسطوره ای ایمان فراوانی به کار خویش داشت

پهلوان «خلیل طریقت‌پیما» معروف به «خلیل عقاب» بنیانگذار شیرازی سیرک در ایران که نام وی با بلندکردن فیل ۲ تنی در کتاب گینس ثبت شد، پنجشنبه شب، در آخرین روز فروردین ۱۴۰۲ و در ۹۹ سالگی زندگی را بدرود گفت.

پهلوان عقاب مدت ۳۶ روز در بیمارستان پیوند اعضا بستری بود و به دلیل کهولت سن به دیار باقی پرواز کرد. حسین غرقی، مسئول بیناد انجمن زنده یاد خلیل عقاب گفت: منتظر آمدن فرزندان پهلوان از خارج کشور هستیم تا مراسم تشییع را روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه برگزار کنیم.

استعداد فراوان

یکم فروردین سال ۱۳۰۳ در محله سنگ سیاه شیراز پسری به دنیا آمد که نامش را خلیل گذاشتند. هیچکس باور نمی کرد که این کودک روزگاری بدل به پهلوانی افسانه ای شود و نامش در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برسد و به «پدر سیرک ایران» شهرت یابد.
خلیل پس از گذراندن دوران تحصیل در سن ۱۲ سالگی به ورزش روی آورد و از همان ابتدا استعداد فراوانی از خود نشان داد و تعجب پهلوانان آن زمان را برانگیخت و مورد تشویق قرار گرفت.

این پهلوان اسطوره ای که ایمان فراوانی به کار خویش داشت پله های ترقی را به سرعت طی نمود، به طوریکه نمایش هایش در ایران طرفداران زیادی پیدا کرد و برای اجرای نمایش حرکات خارق‌العاده خود به ۳۷ کشور جهان سفر نمود و در نهایت با بلند کردن فیل ۲ تُنی نامش را برای همیشه در کتاب رکورد های گینس به ثبت رساند.

افتخارات پهلوان

بلندکردن وزنه ۴۵۰ کیلویی با دندان، عبور کامیون و اتوبوس از روی سینه، گذاشتن سنگ ۲ تنی بر روی سینه و تحمل ضربات پتک ، پیچاندن آهن به دور دست، خم کردن تیرآهن ۱۴ و ۱۲ با گردن، مهار ۲ ماشین سنگین ارتش از حرکت، بلند کردن فیل ۲ تنی با فاصله ۵۰ سانتی از زمین، اجرای نمایش در سیرک با حیواناتی همچون شیر و خرس از جمله کارهای نمایشی این پهلوان شیرازی بود.

«خلیل عقاب» در سال ۱۳۵۰ برای اجرای نمایش هایش به انگلستان رفت و با راه اندازی سیرک، کار خود را در خارج از ایران آغاز و سپس به کشورهای مختلف سفر کرد و به شهرت جهانی دست یافت. او به سه زبان انگلیسی، ایتالیایی و عربی با تسلط حرف می زد.

خلیل طریقت پیما، در سال ۱۳۷۰ برای همیشه به ایران بازگشت و در تهران اقامت گزید و با همسرس «شهلا اشکبوس» ملقب به «بانوی سیرک ایران» و پسرش ابراهیم، سیرک را در ایران راه اندازی کردند که همسرش در سال ۱۳۸۷ در راه سفر به ایتالیا برای اجرای نمایش در یک سانحه رانندگی جانش را از دست داد.

بازیگری

خلیل عقاب در چند فیلم‌ سینمایی  نیزبه ایفای نقش پرداخته‌ است که عبارتند از:

·        «مردان خشن ( به همراه محمد علی فردین و جمشید مشایخی و …) به کارگردانی  صابر رهبر

·        «پهلوان بابا ( به همراه  آرزو، علی زندی و …) به کارگردانی اکبر هاشمی 

·        «گناه زیبایی ( به همراه  گوگوش، لیلا فروهر و …) به کارگردانی سیروس جراح زاده 

·        «غول بیابانی ( به همراه  ایلوش، محمد متوسلانی و…) به کارگردانی عزیزاله رفیعی 

·        «مرد صحرا ( به همراه  علی آزاد، سیمین غفاری و…) به کارگردانی سیروس حراج زاده

·        «کوه زاد ( به همراه  سهیلا، هوشنگ بهشتی و …) به کارگردانی ابراهیم باقری

·        «شکوفه‌های امید ( به همراه حمیده خیرآبادی٬ تقی ظهوری و …) به کارگردانی    رضا صفایی