سخنگوی وزارت خارجه: اجازه نمی‌دهیم موضوعات ادعایی، مانع همکاری ایران و آژانس شود

سخنگوی وزارت خارجه: اجازه نمی‌دهیم موضوعات ادعایی، مانع همکاری ایران و آژانس شود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه «اکسپو» در تهران اعلام کرد: این نمایشگاه تا بیستم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

ناصر کنعانی صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این ارتباط گفت: دستگاه دیپلماسی نقش جدی در  سازماندهی و فراهم کردن مقدمات برای برگزاری این نمایشگاه داشته است .

وی ادامه داد: ۷۵۰ شرکت برتر صادراتی ایران محصولات خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته اند  و ۱۲۰۰ تاجر و فعال اقتصادی از ۶۵ کشور در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند .

کنعانی در بخش دیگری از صحبت‌های  خود در این نشست با اشاره به امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه در جریان سفر رئیس‌جمهور به دمشق گفت: این برنامه مشتمل بر ۳۰ بند است و نقشه راه همکاری‌های دو کشور در حوزه های مختلف است و می‌تواند چتری بر تنظیم مناسبات اقتصادی دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه انجام سفر رئیس‌جمهور در این مقطع زمانی به سوریه معنا و مفهوم خاص خود را دارد و به معنای جشن پیروزی مشترک در مبارزه با تروریسم است، در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما از بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم، از این که کشورهای منطقه با رفع اختلافات و پشت سر گذاشتن صفحات گذشته، ریل گذاری‌های جدیدی در مسیر همکاری‌های مناسبات منطقه با یکدیگر داشته باشند ،استقبال می‌کنیم و امیدواریم شاهد هر چه بیشتر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای باشیم .

سخنگوی وزارت خارجه در مورد همکاری‌های ایران و آژانس و اخبار منتشر شده در مورد نصب مجدد دوربین‌های آژانس بیان کرد: ایران در چارچوب نقشه راهی که در جریان سفر آقای گروسی به تهران بین دو طرف تنظیم شد در حال حرکت است، در این مسیر برنامه‌های اجرایی تنظیم شده و در حال حرکت به سمت جلو هستیم و ما روند همکاری‌ها را رو به پیشرفت و رو به جلو می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اقدام ایران در اخراج چهار دیپلمات آذربایجانی و اینکه آیا این خبر مورد تایید است؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده چندی پیش دولت آذربایجان در مورد دیپلمات های ایرانی و در چارچوب  اقدامات تعریف شده دیپلماتیک، چهار دیپلمات آذربایجانی « دو عضو  سفارت این کشور در تهران و دو عضو سرکنسولگری این کشور در تبریز» را اخراج کرد.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده بیان کرد: آنچه که شما اشاره کردید ، بلافاصله بعد از اقدام آذربایجان از سوی ایران اتفاق افتاد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد امکان سفر تجار و بازرگانان ایرانی و عربستانی به دو کشور و اینکه آیا  آنها امکان دریافت روادید برای انجام این سفرها را دارند؟ تصریح کرد: بر اساس توافقی که بین وزیران امور خارجه  دو کشور ایران و عربستان انجام شده و بیانیه مشترکی که صادر کردند، عملا محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور به ویژه تجار و بازرگانان ایران و عربستان به تهران و ریاض وجود ندارد و امکان صدور روادید در وضعیت فعلی برای تجار و بازرگانان دو کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: تسهیلات در این زمینه برقرار است و محدودیت هایی برای انجام این سفرها وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی در مورد سفر جیک سالیوان به عربستان و تاثیر آن بر روابط تهران و ریاض گفت: ما به صورت معمول در مورد روابط دو جانبه کشورها با یکدیگر اظهار نظر نمی‌کنیم مگر این که دلیل خاصی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مسیر اجرای توافقی که بین ایران و عربستان با میانجیگری چین انجام شده پیشرفت‌های خوبی داشتیم و روابط سیاسی ایران و عربستان برقرار است.

کنعانی افزود: ما در مسیر اجرای توافق صورت گرفته، حرکت می‌کنیم و خوشبین هستیم که مسیر توافق انجام شده با اراده سیاسی طرفین به خوبی به پیش برود و ما نسبت به آینده روابط دو جانبه دو کشور « ایران و عربستان »خوشبین هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست در مورد نصب مجدد دوربین‌های آژانس در ایران و روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیر گفت: همان طور که پیش از این اعلام کردیم سیاست جدی جمهوری اسلامی ایران حل و فصل مشکلات و رفع سوء تفاهم های احتمالی با آژانس است. سیاست ما این است که اجازه ندهیم که موضوعات مرتبط با فعالیتهای صلح آمیز هسته‌ای ایران که بعضا در قالب موضوعات ادعایی مطرح می‌شود تبدیل به مانع برای همکاری‌های ایران و آژانس شود.

کنعانی ادامه داد: ایران در چارچوب نقشه راهی که در جریان سفر آقای گروسی به تهران بین دو طرف تنظیم شد در حال حرکت است، در این مسیر برنامه‌های اجرایی تنظیم شده و در حال حرکت به سمت جلو هستیم .

وی افزود: ما روند همکاری‌ها را رو به پیشرفت و رو به جلو می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشر شده از سوی برخی از رسانه‌های منطقه در مورد میانجیگری عراق بین ایران و مصر و دیدار مقامات تهران و قاهره در سطح پایین در بغداد گفت: درباره اصل خبر نظری ندارم.

وی ادامه داد: روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع در تهران و قاهره فعال است و همواره فعال بوده و تیم دیپلماتیک دو کشور در قاهره و تهران حضور و به انجام فعالیت مشغولند و امکان تبادل پیام و گفت‌وگو از طریق دفاتر برقرار بوده و هیچ مانع ومحدودیتی برای این گفت‌وگوها نداشته‌ایم.

کنعانی افزود: تهران همواره اعلام کرده برای گسترش روابط با کشورهای عربی و اسلامی نه تنها هیچ محدودیتی ندارد، بلکه این موضوع در اولویت سیاست خارجی‌اش قرار دارد .

وی تاکید کرد: اراده قاهره برای افزایش سطح همکاری‌های دو کشور می‌تواند این مسیر را تسهیل کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشرشده مبنی بر موافقت تهران برای ایجاد دفتر حافظ منافع در آلبانی توسط ترکیه و گفت‌وگوی تلفنی چندی پیش وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در این ارتباط گفت: طرف ترکیه با توجه به مناسبات خوبی که با ایران دارد و  همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای دو کشور، برای این اقدام اعلام آمادگی کرده است و ایران نیز مبتنی بر دیدگاه اصولی خود که باید فرصت را به دیپلماسی دهد و از مسیرهای دیپلماتیک برای عبور از شرایط نامناسب استفاده کند، از این پیشنهاد دولت ترکیه استقبال کرده است.

 کنعانی تاکید کرد: امیدواریم کار در این زمینه در مسیر درست پیش برود و در زمان مقتضی درباره روند کار اطلاع رسانی انجام خواهد شد.