کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا جایزه ی شارلوت پریاند سال 2025 را دریافت کردند

کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا، بنیان‌گذاران معماران سانا به دلیل تلاش‌های قابل توجع در خط مقدم معماری نوآور و به رسمیت شناختن طراحی‌های مینیمالیست و در عین حال عمیق به عنوان دریافت کنندگان جایزه شارلوت پریاند در سال ۲۰۲۵ میلادی شناخته شدند! این اولین بار است که این جایزه به دو نفر اعطا می‌‍شود.

کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا جایزه ی شارلوت پریاند سال 2025 را دریافت کردند

جایزه شارلوت پریاند در سال ۲۰۲۵ میلادی، چهارمین دوره از این جایزه‌ی جهانی است که در سال ۲۰۲۱ میلادی توسط سی‌ دی ‌اِی پایه‌گذاری شده است و بر الهام بخش بودن برای نسل‌های آینده و ارج نهادن به میراث مدرنیست فرانسوی، شارلوت پریاند تاکید دارد.

کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا، هر یک به ترتیب متولد سال‌های ۱۹۵۶ میلادی و ۱۹۶۶ میلادی در کشور ژاپن می‌باشند. کازویو سجیما وارد دانشگاه زنان کشور ژاپن شد و مدرک کارشناسی ارشد معماری خود را در سال ۱۹۸۱ میلادی دریافت کرد و سپس وارد شرکت تویوایتو و همکاران شد.

سال ۱۹۸۷ میلادی بود که او فعالیت حرفه‌ای شخصی خود را با نام کازویوسجیما و همکاران آغاز کرد. همان سال‌ها بود که او، ریو نیشیزاوا را در حالی که در دانشگاه ملی یوکوهاما در رشته معماری مشغول به تحصیل بود، استخدام کرد.

سال ۱۹۹۵ میلادی بود که که این دو معمار ژاپنی، معماران سانا را در شهر توکیو تاسیس کردند. از جمله پروژه‌های قابل توجه این استودیو معماری در این سال‌ها می‌توان به موزه هنرهای معاصر قرن بیست و یکم در کانازاوا (سال ۲۰۰۴ میلادی)، موزه جدید هنرهای معاصر در ایالات متحده آمریکا (سال ۲۰۰۷ میلادی) و موزه لوور-لنز در فرانسه (سال ۲۰۱۲ میلادی) اشاره کرد.

سال ۲۰۱۰ میلادی بود که کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا، جایزه معماری پریتزکر را دریافت کردند! همچنین از دیگر جوایز آن‌ها می‌توان به جایزه موسسه معماری ژاپن در سال ۲۰۰۶ میلادی و جایزه پریمیوم امپریال معماری در سال ۲۰۲۲ میلادی اشاره کرد.

کازویو سجیما در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز به دلیل مشارکت در ارتقای جایگاه زنان در معماری، به عنوان دریافت کننده جایزه سالانه‌ی جین درو برای معماری معرفی شد.

در انتها درباره شارلوت پریاند بد نیست بدانید این معمار و طراح فرانسوی بر ایجاد فضاهای کارآمد برای زندگی تاکید داشت! زیرا وی بر این باور بود که طراحی بهتر به ایجاد جامعه بهتر کمک می‌ کند… شارلوت پریاند سابقه‌ی همکاری با لوکوربوزیه و ژان پرووه را در کارنامه دارد.