چگونگی دریافت گرید شرکت ساختمانی

دریافت گرید شرکت ساختمانی یکی از الزامات اساسی برای برنده شدن در مناقصات و عقد قرارداد در پروژه های بزرگ است.

چگونگی دریافت گرید شرکت ساختمانی

دریافت گرید شرکت ساختمانی یکی از اقدامات مهمی است که شرکت های مرتبط باید به انجام رسانند. این گرید مزایای بسیاری داشته و معیاری برای تشخیص صلاحیت و توانمندی های شرکت محسوب می شود. داشتن گرید به ویژه برای حضور در مناقصات دولتی ضروری است. در ادامه مقاله ضمن معرفی گرید شرکت، انواع گرید و سامانه رتبه بندی شرکت ها، راهنمایی لازم جهت دریافت گرید شرکت ساختمانی ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید.



گرید شرکت چیست؟

زمانی که یک مناقصه دولتی یا غیر دولتی برگزار می شود، مجریان مناقصه نیازمند اطلاعاتی هستند که از طریق آن بتوانند اعتبار و توانمندی شرکت مورد نظر را بسنجند. گرید شرکت نوعی ابزار برای سنجش و عیار سنجی شرکت های پیمانکار و مشاور است.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، ترتیبایی را معین کرده که از طریق آن بتوان شرکت ها را رتبه بندی نموده و از این طریق میزان صلاحیت آنها را مشخص کرد. بعد از طی مراحل تایید صلاحیت، به شرکت متقاضی گواهینامه اعطا می گردد.



مزایای رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت ها مزایای زیادی برای شرکت ها و همچنین کارفرمایان و اقتصاد کشور دارد. شرکت از طریق رتبه بندی می تواند:

  • شانس خود را برای پیروزی در مناقصات و پروژه های دولتی و غیردولتی افزایش دهد. شرکت های فاقد رتبه نمی توانند در مناقصات دولتی شرکت کنند.

  • از نقاط ضعف و قوت خود مطلع شده و سعی در ارتقا رتبه نماید. از طریق این مقیاس شرکت از میزان صلاحیت خود نسبت به شرکت های هم تراز، مطلع شده و برای کسب قابلیت های بیشتر برنامه ریزی می کند.

  • فرصت را برای رشد و توسعه بیشتر خود را فراهم آورد. سیستم رتبه بندی فضای رقابتی را بین شرکت های مختلف ایجاد می کند و تمایل به بهتر شدن برای کسب رتبه و اعتبار بیشتر را در آنها افزایش می دهد.

  • مزیت های رقابتی خود را افزایش دهد. در این صورت شرکت می تواند با اطمینان بیشتری در مناقصات خارجی حضور پیدا کرده و خدمات خود را صادر نماید.

کارفرمایان از طریق رتبه بندی شرکت ها می توانند شرکت مورد نظر را با دقت و اطمینان بیشتری انتخاب کنند. این رتبه بندی برای توسعه فنی و اقتصاد کشور نیز بسیار سودمند است.



سامانه رتبه بندی شرکت ها

شرکت های متقاضی رتبه بندی و دریافت گواهینامه «صلاحیت پیمانکاران و مشاوران» باید مراحل ثبت نام را در سامانه رتبه بندی شرکت ها انجام دهند. این سامانه به اختصار ساجات یا سامانه پیمانکاران نامیده می شود و برای تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی، در سال 1388 راه اندازی شده است.

سامانه رتبه بندی شرکت ها

رتبه بندی شرکت ها بر اساس معیارهایی همچون کیفیت خدمات و میزان صلاحیت آنها انجام می گیرد. این رتبه عددی بین 1 تا 5 است. رتبه یک به معنای کمترین سطح کیفیت و صلاحیت و عدد 5 به معنای بالاترین سطح است.

برای اطلاع رسانی عموم از رتبه بندی شرکت ها و امکان استعلام، سامانه ای با عنوان ساجار به آدرس sajar.mprog.ir راه اندازی شده است. مسئولیت این سامانه نیز مانند سامانه ساجات بر عهده سازمان برنامه و بودجه کشور می باشد. لیست رتبه بندی شرکت ها به طور مستمر بروز رسانی می شود تا آخرین اطلاعات مربوط به شرکت ها نمایش داده شود.

همان طور که در شکل زیر می بینید استعلام گرید شرکت ها بر اساس اطلاعات مختلفی همچون نام شرکت، شناسه ملی شرکت، تاریخ صدور یا انقضا گواهینامه، وضعیت گواهینامه (معتبر/ منقضی)، استان محل ثبت شرکت، محل صدور گواهینامه و نوع گواهینامه (مشاور/پیمانکار/ طرح و ساخت صنعتی/ طرح و ساخت غیر صنعتی/ مدیریت طرح/ انفورماتیک) امکان پذیر است.

سامانه استعلام رتبه بندی شرکت ها

انواع گرید شرکت ها

بر مبنای تقسیم بندی سازمان فنی و عمرانی استانداری های کشور، دو نوع رتبه بندی وجود دارد: پیمانکار و مشاور. اما در تقسیم بندی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، این تقسیم بندی بسط پیدا کرده و در 5 گروه قرار می گیرد:

  • گرید شرکت های مشاور: شرکت های مشاور شرکت هایی هستند که در حوزه مطالعات، نظارت و طراحی فعالیت دارند و واسط بین کارفرما و پیمانکار محسوب می شوند.

  • گرید شرکت های پیمانکاری: منظور از شرکت های پیمانکاری شرکت هایی است که در امور اجرایی، عمرانی و عملیاتی فعالیت دارند.

  • گرید شرکت های انفورماتیک: گرید بندی شرکت های انفورماتیک یا اطلاعاتی توسط سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی اطلاعات انجام می گردد.

  • گرید شرکت های فنی و مهندسی: این گرید بندی توسط سازمان نظام مهندسی انجام شده و شرکت های فنی و مهندسی را در هفت رشته ارزیابی می کند.

  • گرید شرکت های طرح و ساخت (EPC): این شرکت ها وظیفه طراحی و ساخت را به عهده دارند و به دو گروه صنعتی و غیر صنعتی طبقه بندی می شوند.

شاخه های گرید شرکت های طراحی و ساخت (EPC)

گرید شرکت های طراحی و ساخت به 5 شاخه اصلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • طراحی و ساخت ساختمانی

  • طراحی و ساخت آبی

  • طراحی و ساخت راه ها

  • طراحی و ساخت سیستم های کشاورزی

  • طراحی، ساخت و مرمت آثار باستانی

هر کدام از این شاخه های اصلی دارای چندین شاخه فرعی می باشند. گرید شرکت ساختمانی در شاخه «طراحی و ساخت ساختمانی» قرار می گیرد.



رتبه بندی شرکت ساختمانی

برای رتبه بندی شرکت ساختمانی باید ثبت نام و مراحل تشخیص صلاحیت از طریق سامانه ساجات صورت پذیرد. اما قبل از انجام عملیات مربوط باید مراحل ثبت شرکت ساختمانی انجام شده باشد. برای این منظور باید از طریق سامانه ثبت شرکت ها، مراحل لازم انجام شده و آگهی تاسیس در روزنامه رسمی منتشر گردد. لازم به ذکر است طبق قانون تجارت 7 نوع شرکت وجود دارد که عبارتند از: شرکت سهامی (عام/ خاص)، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی. هر نوع شرکت شرایط خاصی داشته و مراحل ثبت شرکت ساختمانی برای هر کدام از انواع ذکر شده متفاوت است. بهتر است برای جلوگیری از اشتباهات اقتصادی یا حقوقی در این زمینه، از وکلای امور شرکت ها مشورت بگیرید.

شرایط لازم برای اخذ گرید شرکت ساختمانی

جهت اخذ گرید شرکت ساختمانی باید شرایط ذیل برقرار باشد:

  • شرکت متقاضی باید در اداره ثبت شرکت ها به طور رسمی ثبت شده باشد. نوع شرکت در فرآیند تشخیص صلاحیت تفاوتی ایجاد نمی کند.

  • اعضای هیئت مدیره نباید دارای شغل دولتی باشند.

  • اعضا دارای سوء پیشینه نباشند.

  • شرکت فاقد هر نوع سوء پیشینه یا محدودیت و ممنوعیت شغلی باشد.

لازم به ذکر است گرید شرکت ساختمانی، دو سال بعد از دریافت گواهینامه، منقضی می گردد. بنابراین باید برای تمدید یا ارتقا رتبه مجددا اقدام نمایید. در طول این دو سال باید شرکت فعال بوده و گردش مالی داشته باشد. اگر شرکت راکد و بدون فعالیت اقتصادی باشد، نمی تواند جهت تمدید رتبه اقدام نماید. همچنین باید صلاحیت و توانمندی خود را حفظ کرده باشد. تمدید رتبه منوط به بررسی و ارزیابی مجدد است.

تمدید گرید شرکت ساختمانی فقط دو بار امکان پذیر است. بعد از آن باید برای کسب رتبه بالاتر اقدام نموده یا فاقد رتبه گردد.



مدارک لازم جهت اخذ گرید شرکت ساختمانی

جهت اخذ گرید شرکت ساختمانی باید مدارک ذیل در سامانه ساجات بارگذاری شود:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت مدیره و سهامداران شرکت

  • کپی مدارک شرکت شامل اساسنامه، اظهارنامه، آخرین روزنامه رسمی، روزنامه رسمی تاسیس.

  • مدارک تحصیلی اعضای شرکت (به ویژه مدارک امتیاز آور شامل مدارک دانشگاهی و مدارک فنی حرفه ای مرتبط با فعالیت شرکت)

از آن جایی که عوامل مختلفی بر فرآیند رتبه بندی شرکت ها دخالت دارند، بنابراین باید تمام مدارک نشان دهنده قابلیت ها و توانمندی های شرکت ارائه گردند. مدارکی مانند:

  • سوابق بیمه اعضا و کارکنان شرکت

  • رزومه کاری هر یک از اعضا و کارکنان شرکت

  • سرمایه شرکت و گردش مالی

  • رزومه شرکت و سوابق مربوط به پروژه های قبلی که توسط شرکت اجرا شده است

  • لیست امکانات، تجهیزات و ماشین آلات شرکت

از آن جایی که ارائه مدارک اهمیت زیادی در تعیین رتبه و صلاحیت شرکت دارند، بهتر است برای جمع آوری مدارک از وکلا یا موسسات معتبر مشورت بگیرید.



مراحل اخذ گرید شرکت ساختمانی

تمام مراحل ثبت نام و دریافت گرید شرکت ساختمانی در سامانه ساجات به آدرس sajat.mprog.ir، به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام می شود.

برای ثبت نام در سامانه ساجات جهت تقاضای گرید شرکت ساختمانی، باید ابتدا در سایت ثبت نام نمایید. در این مرحله باید هدف را مشخص کرده و گزینه «متقاضی دریافت گواهینامه تشخیص صلاحیت» انتخاب شود. در ادامه بعد از تکمیل اطلاعات اشخاص و شرکت، مدارک لازم بارگذاری گردد. لازم به ذکر است مراحل اخذ گرید شرکت ساختمانی زمان بر و گاه پیچیده است.



هزینه اخذ گرید شرکت ساختمانی

هزینه اخذ گرید شرکت ساختمانی شامل سه نوع هزینه است:

اول هزینه رتبه بندی شرکت ها در سامانه ساجات که طبق تعرفه های دولتی مندرج در سایت محاسبه و مطالبه می گردد. پرداخت این هزینه به صورت آنلاین و از طریق سامانه انجام می گیرد.

دوم هزینه هایی که باید صرف کنید تا بتوانید امتیازات خود را در فرآیند رتبه بندی افزایش دهید.

سوم هزینه هایی که برای خدمات مشاوران ثبت شرکت یا اخذ گرید می پردازید. در صورتی که قصد دارید جهت تسریع و تسهیل فرآیند اخذ رتبه، از مشاوران و وکلای متخصص استفاده کنید، باید هزینه آن را به صورت جداگانه پرداخت نمایید.