چند درصد راه‌های روستاهای استان بوشهر آسفالت هستند؟

چند درصد راه‌های روستاهای استان بوشهر آسفالت هستند؟

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر گفت: ۳۹۹ روستای این استان معادل ۹۷.۸ درصد از راه آسفالت برخوردار هستند.

عبدالکریم اخترشناس یکشنبه ۲۰ آذر در نشست با خبرنگاران اظهار کرد:استان بوشهر دارای چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه با ارزش ۲۰ هزار میلیارد تومان است؛ از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۷۰ کیلومتر روکش بزرگراه، ۳۸ کیلومتر روکش راه‌های اصلی و ۱۷ کیلومتر راه‌روستایی انجام شده است.

وی با تاکید بر اهمیت نگهداری راه‌ها با استفاده از روکش‌های نوین (روکش حفاظتی) اضافه کرد: در سال جاری ۲۱۴ کیلومتر روکش‌های حفاظتی، ۱۵۰۰ کیلومتر خط کشی، ۱۰۰ کیلومتر روشنایی طولی و نقطه‌ای انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با بیان اینکه ۱۲ پروژه در دست اقدام است، افزود: ۵۳ پروژه‌های راهداری و ۵۶ پروژه در دست مناقصه است که شاخص‌ترین آنها شامل پل درودگاه، پل سیدرضا، راه روستایی باغان-سرچشمه، تعویض آپخش-کلل، بردخون-دیر، دیلم-بهبهان و گردنه آب است.

اخترشناس تصریح کرد: راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر از محل اعتبارات ملی ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد که ۵۷ درصد آن تخصیص یافته است، از محل اعتبارات استانی ۲۱۲ میلیارد تومان مصوب شده که ۱۰ درصد آن تخصیص یافته و از محل نفت ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مصوب شده که ۲۵ درصد آن تخصیص یافته است.

۳۹۹ روستای بوشهر راه آسفالت دارند

وی با اشاره به وجود ۴۰۸ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان بوشهر گفت: ۳۹۹ روستای این استان معادل ۹۷.۸ درصد از راه آسفالت برخوردار هستند. طول راه باقی مانده جهت آسفالت این ۹ روستا ۸۳ کیلومتر است که به اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر، چهار روستا در شهرستان دشتستان  و ۲ روستا در شهرستان دشتی از راه آسفالت برخوردار نیستند.

اخترشناس عنوان کرد: سه پایانه بار با ۱۵۴ شرکت و ۶ پایانه مسافری با ۶ شرکت در استان بوشهر فعال هستند.

وی خاطر نشان کرد: سن ناوگان سواری در استان بوشهر ۱۳ سال و میانگین کشوری ۱۲ سال، سن ناوگان اتوبوسی در این استان ۸ سال متوسط کشوری ۱۲ سال، سن ناوگان کامیونی در بوشهر ۱۲ سال میانگین کشوری ۱۸ سال و سن ناوگان مینی‌بوسی این استان ۱۳ سال درحالی که میانگین کشوری ۲۶ سال است.

استقرار ۱۶ اکیپ در محورهای حادثه‌خیز بوشهر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با اشاره به آغاز طرح زمستانه گفت: نقاط مستعد سیل در این استان از قبل شناسایی شده‌اند و ۱۶ اکیپ راهداری با تجهیزات کامل راهداری در محورهای مختلف مستقر شده‌اند.

اخترشناس اظهار کرد: از ۱۹ دوربین نظارت تصویری پایش وضعیت ترافیکی ۱۷ دستگاه فعال، از ۶۴ دوربین پلاک خوان ۳۵ دستگاه فعال هستند. همچنین چهار دوربین سنجش تناژ کامیون و تریلی در استان فعال هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه فراخوان معاندین در استان بوشهر بی‌نتیجه ماند، ادامه داد: جلسات متعددی با کامیون‌داران این استان برگزار شد و گشت‌های راهداری با همکاری نیروی انتظامی به‌صورت شبانه روزی فعال بود؛ در این ایام تنها هشت درصد کاهش داشتیم که از دیروز مجدد به وضعیت نرمال رسیدیم.

۴.۷ میلیون تن کالا در استان بوشهر جابه‌جا شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر یادآور شد: ۳۵۰۰ کامیون تحت پوشش راهداری این استان فعالیت می‌کنند و روزانه به‌ صورت متوسط ۲۳۵۰ بارنامه در این استان صادر می‌شود. در ۸ ماه امسال کامیون‌ها ۴.۷ میلیون تن کالا در استان بوشهر جابه‌جا کرده‌اند.

اخترشناس با اشاره به وجود ۳۶ نقطه حادثه خیز در استان بوشهر گفت: ۱۲ نقطه رفع هندسی و سایر موارد آشکار سازی شده است برای مثال سرای چغادک آرام سازی ترافیکی، سرای جم عملیات هندسی انجام شده است.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون سه میلیون و ۶۰۰ هزار مسافر در استان بوشهر جابه‌جا شده‌اند که مقصد ۳۰ درصد مسافران شیراز و قشرهای دانشجو، سرباز  و سفر پزشکی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با اشاره به وجود ۳۲ مجتمع خدمات بین راهی در این استان گفت: ۱۲ مجتمع خدمات بین راهی در دست ساخت است که سه مورد از آنها دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و علاوه بر ارتقا سطح ایمنی عبور و مرور در جاده‌ها به اشتغال زایی نیز کمک خواهند کرد.

افزایش ۲۲درصدی تلفات جاده‌ای در بوشهر

اخترشناس با بیان اینکه در ۷ ماه ‌امسال میزان تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲.۷ درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: تعداد تلفات جاده‌ای به سبب تصادفات در ۷ ماه امسال را ۱۶۷ نفر بوده که این رقم پارسال ۱۳۶ مورد بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد تصادفات فوتی در جاده‌های استان بوشهر مربوط به موتورسواران بوده است، تصریح کرد: برنامه‌هایی همچون آموزش موتورسواران و اهدا کلاه ایمنی انجام گرفته است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر، برخلاف باور عامه که گمان می‌کنند افزایش بزرگراه‌ها بر کاهش حوادث جاده‌ای تاثیر زیادی دارد اما ۴۵ درصد از تصادفات فوتی‌ها در محور بزرگراه‌های استان ثبت شده است.