چرا مالت مرکز بعدی هوش مصنوعی در جهان است؟

مالت یک کشور جزیره‌ای کوچک در مدیترانه‌، با سرمایه‌گذاری گسترده روی هوش مصنوعی و ترسیم چشم‌اندازی برای تبدیل شدن به سکوی پرتاب هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰، ممکن است مرکز بعدی هوش مصنوعی در جهان باشد.

چرا مالت مرکز بعدی هوش مصنوعی در جهان است؟

مالت یا مالتا، جزیره کوچک مدیترانه‌ای که گردشگران ثروتمند را به خود جذب می‌کند، ممکن است مرکز بعدی هوش مصنوعی جهان باشد. آینده‌نگری در شناخت اهمیت هوش مصنوعی به مالت فرصت پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی داده به‌طوری که این کشور امروزه در این صنعت پیشرو است.

مالت از هوش مصنوعی برای خودکارسازی وظایف، بهبود آموزش و حل مشکلات ترافیکی خود استفاده می‌کند و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک مرکز هوش مصنوعی تبدیل شود. در حال حاضر ۵۶ استارت‌آپ هوش مصنوعی در این کشور کوچک فعال هستند.

رونق هوش مصنوعی در جزیره مالت

مالت جزیره‌ای کوچک در دریای مدیترانه، به شدت به فناوری هوش مصنوعی متمایل شده است. کسب‌وکارها، دانشگاه‌ها و دولت این کشور از هوش مصنوعی به‌عنوان راهی برای خودکارسازی وظایف، بهبود آموزش و حتی حل معضل ترافیک در ساعات شلوغی استفاده می‌کنند.

مالت کمی بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما طبق گزارش‌ها در حال حاضر ۵۶ استارت‌آپ هوش مصنوعی (به ازای هر ۹۵۰۰ نفر یک استارت‌آپ) دارد. برای مقایسه؛ در ایالات متحده با بیش از ۳۳۰ میلیون جمعیت، حدود ۲۴ هزار استارت‌آپ هوش مصنوعی (یک به ازای هر ۱۴ هزار ساکن) ثبت شده است.

مالت مدت‌هاست که به‌عنوان یک مکان جذاب برای گردشگران ثروتمند خبرساز شده است و گذرنامه طلایی آن که به ثروتمندان خارجی در ازای سرمایه‌گذاری مقدار مشخصی پول در کشور تابعیت می‌دهد، دومین برنامه گذرنامه خارجی مورد تقاضا برای آمریکایی‌ها در سال گذشته بوده است.

این کشور قبل از شروع محبوبیت هوش مصنوعی مبتنی بر ChatGPT شروع به سرمایه‌گذاری روی این فناوری کرد و سال ۲۰۱۹ چشم‌اندازی را در نظر گرفت که تا سال ۲۰۳۰ در رأس استفاده‌کنندگان از هوش مصنوعی قرار گیرد. هدف این بود که مالت به مکانی تبدیل شود که شرکت‌ها و کارآفرینان داخلی و خارجی بتوانند در آن هوش مصنوعی را توسعه، نمونه‌سازی، آزمایش و مقیاس‌بندی کنند و در نهایت به نمایش بگذارند. در اصل این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به سکوی پرتابی برای انتقال هوش مصنوعی به سراسر جهان تبدیل شود.

این تلاش‌ها در بحبوحه همه‌گیری کووید -۱۹ و چرخش سیاسی دولت متوقف شد و اکنون، بر اساس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا که موارد استفاده غیرقابل قبول از هوش مصنوعی را ممنوع می‌کند، مالت در حال کار روی یک استراتژی جدید هوش مصنوعی است. کسانی که در مرکز این تلاش مجدد قرار دارند بر استقرار ایمن فناوری متمرکز شده‌اند، به‌عنوان مثال آن‌ها در حال توسعه ابتکاراتی برای مبارزه با جابه‌جایی شغل‌ها و چارچوب‌های اخلاقی هستند.