هوش‌مصنوعی از روی صدایتان می‌فهمد سرما خورده‌اید!

آزمایش هوش مصنوعی برای تشخیص سرماخوردگی چگونه انجام شد؟

هوش‌مصنوعی از روی صدایتان می‌فهمد سرما خورده‌اید!
نگرانی‌های زیادی درباره اثر هوش مصنوعی بر مشاغل وجود دارد

محققان برای شناسایی سرماخوردگی از روی صدای افراد به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده‌اند. آن‌ها با این کار می‌خواهند نیاز به مراجعه حضوری به پزشک را کاهش دهند. از سوی دیگر البته کارمندان هم دیگر نمی‌توانند به‌دروغ مدعی شوند که سرما خورده‌اند و قادر به حضور در محل کار نیستند.

به گزارش اکونومیست، اگرچه نگرانی‌های زیادی درباره اثر هوش مصنوعی بر مشاغل وجود دارد، این فناوری می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. محققان مؤسسه ملی Sardar Vallabhbhai در هند اخیراً به بررسی الگوی صوتی ۶۳۰ فرد آلمانی پرداختند که ۱۱۱ نفر آن‌ها سرما خورده بودند. هدف آن‌ها تلاش برای شناسایی کسانی بود که بیمار بودند.

این مطالعه به‌دنبال شناسایی ریتم‌های صوتی در حرف‌زدن انسان‌ها بود. این ریتم‌ها را می‌توان به‌عنوان هارمونیک‌هایی در نظر گرفت که با افزایش فرکانس، شدت آن‌ها کاهش می‌یابد. محققان حدس می‌زنند که سرماخوردگی می‌تواند این الگوی منظم را تغییر دهد.

آزمایش هوش مصنوعی برای تشخیص سرماخوردگی چگونه انجام شد؟

ازاین‌رو، آن‌ها این اجزای صوتی را به الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌دهند تا تفاوت شدت هارمونیک‌ها را در افراد بیمار شناسایی و بررسی کنند. در این تحقیق از افراد خواسته شد تا پیش از حرف‌زدن درباره آخر هفته خود، از ۱ تا ۴۰ بشمرند. فرد سپس باید حکایت «باد شمال و خورشید» از «ازوپ» را می‌خواند که در میان محققان به‌خاطر کلمات صدادار خود محبوب است.

نتیجه این بود که محققان توانستند در ۷۰ درصد مواقع افراد بیمار را به‌درستی شناسایی کنند. آن‌ها باور دارند که با این روش می‌توان از صرف زمان و هزینه برای مراجعه حضوری به پزشک خودداری کرد. به‌علاوه، بااین‌کار می‌توان مانع از سرایت بیماری به دیگر افراد شد.

از طرف دیگر، این روش می‌تواند در شناسایی کارمندانی مؤثر باشد که به‌دروغ می‌گویند بیمار شده‌اند تا سر کار نروند. البته تشخیص بیماری از روی مکالمات عادی شاید هنوز دقیق نباشد و کارفرما لازم داشته باشد تا پشت تلفن از فرد بخواهد حکایت‌های ازوپ را بخواند!