هوش مصنوعی به بشریت پایان می‌دهد؟

آخرالزمان از راه خواهد رسید

هوش مصنوعی به بشریت پایان می‌دهد؟

دانشمندان نگرانند روبات‌های هوش مصنوعی مانند فیلم‌های ترمیناتور جرقه آخرالزمان را برانگیزند.

به گفته کارشناسان سیلیکون‌ولی، یک سناریوی کابوسار که در آن ماشین‌ها جنگ هسته‌ای جهانی را آغاز می‌کنند، ممکن است تا پایان قرن رخ دهد.

این فیلم منعکس‌کننده داستان فیلم‌های علمی تخیلی با بازی آرنولد شوارتزنگراست که در آن رایانه اسکای نت، «خودآگاه» می‌شود و تقریباً بشریت را با استفاده از روبات‌های قاتل محو می‌کند.

بیش از یک سوم پژوهش‌های فناوری که توسط دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا مورد بررسی قرار گرفته‌اند، موافق بودند که «تصمیم‌های اتخاذ شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند فاجعه‌ای به‌اندازه یک جنگ هسته‌ای همه‌جانبه در این قرن ایجاد کند».

نزدیک به سه چهارم نیز موافق بودند که هوش مصنوعی می‌تواند به‌زودی به تغییرات اجتماعی انقلابی منجر شود و تعداد مشابهی نیز گفتند شرکت‌های هوش مصنوعی نفوذ زیادی دارند.

اما باوجود ترس آنها، کمتر از نیمی از ۴۸۰ متخصصی که ماه گذشته برای گزارش شاخص هوش مصنوعی در نظرسنجی شرکت کردند، معتقد بودند که هوش مصنوعی باید تنظیم شود.

نظرسنجی‌کنندگان با متخصصان پردازش زبان طبیعی، شاخه‌ای از هوش مصنوعی که بر روی دادن ظرفیت به روبات‌ها برای درک کلمات نوشتاری و گفتاری تمرکز دارد، صحبت کردند.

شرکت امنیت وب Atlas VPN معتقد است که این نظرسنجی «یکی از کامل‌ترین دیدگاه‌ها درباره احساس کارشناسان هوش مصنوعی» است.

این موضوع پس از آن صورت می گیرد که سام آلتمن، رئیس OpenAI تحت حمایت مایکروسافت، در یک پست وبلاگی نوشت: «خطرات می‌تواند خارق العاده باشد.»

جفری هینتون، دانشمند بریتانیایی، ۷۵ ساله، که «پدرخوانده هوش مصنوعی» خوانده می‌شود، گفت: «غیرقابل تصور نیست که این فناوری بتواند به بشریت پایان دهد.»