هنگام طبیعت‌گردی مراقب گزش حیوانات و بیماری هاری باشید

هنگام طبیعت‌گردی مراقب گزش حیوانات و بیماری هاری باشید

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: در طبیعت‌گردی‌های نوروز، به شدت مراقب گزش حیوانات باشید؛ بیماری «هاری»، خطر مرگ به همراه دارد.

دانیال فرهیخته افزود: هاری یکی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است که به دنبال گزش حیوانات مبتلا به بیماری هاری اتفاق می‌افتد. بیماری هاری، متأسفانه درمان‌پذیر نیست و بیمار مبتلا به هاری  محکوم به مرگ است.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم بیان کرد: همه حیوانات خونگرم پستاندار اهلی و وحشی  می‌توانند این بیماری را انتقال دهند که می‌توان به سگ، گربه، گرگ، روباه شغال و گاو، گوسفند، شتر، الاغ و....  اشاره کرد ، همچنین موش خرما و راسو نیز جزو جوندگان وحشی هستند که می‌توانند بیماری هاری را  انتقال دهند.

وی اظهار کرد:  ۸۰  درصد موارد حیوان گزیدگی توسط  سگ‌ها و حدود ۱۵ درصد نیز توسط  گربه‌ها صورت می‌پذیرد، بنابراین باید مراقب گزش این حیوانات بود و از نزدیک‌شدن به حیوانات به‌خصوص سگ‌های ولگرد خودداری کرد.

به گفته وی باید تمام موارد حیوان گزیدگی حتی یک خراش کوچک را جدی شمرد و برای درمان به مراکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کرد.

فرهیخته تأکید کرد: لیسیدن اندام‌های مخاطی بدن مثل دهان، چشم و بینی توسط حیوان در انتقال بیماری هاری خیلی مهم هستند و لازم است به مرکز درمان پیشگیری هاری برای واکسیناسیون هاری مراجعه کرد.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: گربه‌ها از طریق خراش پوست با چنگال‌ها به راحتی می‌توانند بیماری هاری را انتقال دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید مراقب سگ‌های ولگرد در اطراف منازل باشید و از نزدیک شدن به آنها خودداری کنید، تصریح کرد: همچنین در صورت گزش توسط سگ‌های  صاحبدار حتی اگر به سگ قبلا واکسن هاری تزریق شده باشد، باز هم نیاز به مراجعه به مراکز درمان پیشگیری هاری  برای درمان است.

کارشناس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جهرم ابراز کرد: موش صحرایی و موش خانگی و خرگوش‌های خانگی نمی‌توانند بیماری هاری به انسان منتقل کنند، بنابراین در صورت گزش توسط این جوندگان  حتما با آب و صابون شست‌وشو دهید و نیازی به مراجعه به مرکز درمان پیشگیری هاری نیست.

فرهیخته بیان کرد: شست‌ و شوی محل  گزش با آب و صابون به مدت ۱۰تا ۱۵ دقیقه در همان لحظات اولیه گزش، در پیشگیری از هاری تاثیر بسزایی دارد.

به گفته وی مراکز درمان پیشگیری هاری در شهرستان‌های جهرم و خفر برای مراجعه شبانه‌روزی مردم فعالند که در شهرستان جهرم در انتهای بلوار شهید بهشتی ، در شهر دوزه در مرکز درمان بستر شهر دوزه و در شهرستان خفر، مرکز بهداشت شهید محمد زادگان و مرکز  بهداشتی درمانی جزه مستقرند.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.