«هنگ امداد طبیعت فارس» به تجهیزات مهار آتش سوزی جنگل‌ها و منابع طبیعی مجهز شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس خبرداد: عضویت ۱۰ هزار نفری شهروندان و طبیعت دوستان در هنگ امداد طبیعت فارس

«هنگ امداد طبیعت فارس» به تجهیزات مهار آتش سوزی جنگل‌ها و منابع طبیعی مجهز شد

«خبرجنوب»/ به همت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس و با هدف مدیریت و مهار آتش سوزی جنگل ‌ها و منابع طبیعی این استان، هنگ امداد طبیعت فارس تجهیز شد.

در  این مراسم که در قالب همایش برنامه ریزی، هماهنگی، پیشگیری و اطفای حریق و توزیع تجهیزات تیم های واکنش سریع هنگ امداد طبیعت فارس برگزار شد، ۲۰ نفر از مسئولان شهرستان های دارای بحران در حوزه حریق حضور داشتند و در پایان مراسم میثاق نامه کارکنان ادارات منابع طبیعی قرائت شد. همچنین در این همایش کارت همیار طبیعت از سوی مدیرکل منابع طبیعی استان فارس به حجت الاسلام موسوی، رئیس کل دادگستری استان و بحرینی، دادستان مرکز استان اهداء گردید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با بیان این که پدیده آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی چند سالی است که در استان های زاگرس نشین و به ویژه در استان فارس رخ می دهد اظهار داشت: متأسفانه روند آتش سوزی ها از سال ۹۶ به صورت تصاعدی افزایش یافت، به گونه ای که در استان فارس در سال ۹۹ تعداد ۶۹۰ فقره آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی داشتیم، اما با تمهیدات اندیشیده شده این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۰ فقره رسید.

عبدالحسن صمد نژاد با تأکید بر این که امروز با قاطعیت می توانیم بگوییم در مدت مشابه و طی دو ماهه و نیم گذشته میزان آتش سوزی ها بسیار کاهش یافته است، تصریح کرد: از اواخر اسفند ماه سال قبل، تنها شاهد آتش سوزی در برخی شهرستان ها بودیم.

وی اضافه کرد: مساحت زیاد منابع طبیعی فارس و تعداد نیروهای اندک منابع طبیعی باعث شده تا حفاظت و حراست از منابع طبیعی با دشواری همراه باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه طرح هنگ امداد طبیعت در استان فارس در سال ۱۴۰۰ کلید خورد، ابراز داشت: ۵۰ درصد از نیروهای امدادی این طرح بسیجیان و ۵۰ درصد دیگر را نیروهای مردمی تشکیل می دهند.

به گفته صمدنژاد، امروز شاهد عضویت ۱۰ هزار نفری شهروندان و طبیعت دوستان در این طرح هستیم و این اقدام کاهش ۶۰ درصدی مساحت حریق در استان طی سال گذشته را در پی داشته است.

وی با بیان این که در همین راستا مقرر شد در هر شهرستان یک گروه هنگ امداد طبیعت فعالیت داشته باشد اظهار داشت: هدف از انجام این کار این بود که خود شهروندان و طبیعت دوستان حافظ طبیعت استان باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اضافه کرد: آتش سوزی هایی که در منطقه زاگرس رخ داده است بخشی از آن قابل تأمل از برخی جهات است و نباید این پوشش های جنگلی را از دست بدهیم چرا که جنگل های زاگرس ۴۰ درصد آب شیرین کشور را تأمین می کنند و اگر این جنگل ها از بین بروند، قابلیت نفوذ بارندگی در سفره های زیرزمینی بسیار کم می شود و با توجه به صخره ای بودن این مناطق شاهد وقوع سیلاب خواهیم بود.

صمد نژاد در پایان خاطر نشان کرد: در راستای اجرای طرح هنگ امداد طبیعت تعداد ۶۰۰ سِت کامل تجهیزات آماده شده که در سطح شهرستان های هدف توزیع می شوند.

رئیس کل دادگستری فارس: سنگین ترین مجازات ها در خصوص آسیب زنندگان به طبیعت و محیط زیست خواهد بود

رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این مراسم گفت: محیط ‌بانان و مأموران حفاظت محیط زیست استان فارس همواره با جدیت از منابع ملی و طبیعی این استان حفاظت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی همایش برنامه ریزی، هماهنگی، پیشگیری و اطفاء حریق و توزیع تجهیزات تیم های واکنش سریع هنگ امداد طبیعت فارس  با اذعان بر این که منابع طبیعی این استان امکانات مناسبی در اختیار ندارد و اگر قصد حفاظت از زمین و عرصه های طبیعی این استان را داریم همه دستگاه ‌ها و مردم باید به یاری بشتابند بیان داشت: هر مسئولی در سطح این استان در خصوص منابع طبیعی کوتاهی می کند را به دادگستری معرفی کنید تا برخورد قاطع در این باره انجام شود.

وی اظهار داشت: عرصه های منابع طبیعی این استان به جد باید حراست شود و اگر مدیری حتی در خصوص تصرف یک متر از این اراضی کوتاهی کرد و این اراضی به دست متصرفان افتاد مدیر مربوطه باید پاسخگو باشد.

رئیس کل دادگستری استان فارس تأکید کرد: نباید با هیچ کس درخصوص منابع طبیعی تعارف داشت و با هر نوع کوتاهی یا ترک فعل در این خصوص برخورد جدی شود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان این که رفع تصرف از اراضی عمومی و منابع طبیعی نباید گزینشی باشد، گفت: نباید شرایط این گونه باشد که با افراد ضعیف برخورد گردد اما در مقابل قدرتمندان سکوت پیشه شود.

وی ادامه داد: در برخورد با زمین خواران باید با همه متخلفین چه قدرتمند و چه ضعیف برخورد کرد و اراده دادگستری این استان در این زمینه راسخ است و قوه قضائیه در این زمینه از مدیران حمایت جدی خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس تأکید کرد: سنگین ترین مجازات ها در این استان در خصوص مجرمین آسیب زننده به محیط زیست خواهد بود.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که انتظار می رود انتهای سال ۱۴۰۱ پایان ثبت اسناد ملی باشد، گفت: تا زمانی که اسناد مالکیت اراضی مشخص و صادر نشده باشد احتمال سودجویی بیشتر خواهد بود.

وی در پایان عنوان کرد: نظام و قانون و دادگستری در برخورد با آسیب زنندگان به منابع طبیعی تمام قد پشت سر مسئولان خواهد ایستاد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس: آسیب ‌زنندگان به منابع طبیعی و محیط زیست فارس از فعالیت‌ های اجتماعی محروم شوند

در ادامه این مراسم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز با بیان این که خشکی هوا در این استان به نحوی است که اگر از محیط زیست حراست نشود در سالیان آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد، گفت: کسانی که به عرصه‌های محیط زیست آسیب می‌رسانند باید با محرومیت‌های اجتماعی مواجه شوند.

اسماعیل محبی ‌پور افزود: جنگل، خاک، هوا و حیوان در حفظ زندگی بشر اهمیت دارد.

وی گروهی از کسانی که به عرصه محیط زیست حمله می کنند را معاند دانست و گفت: عده ‌ای برای منافع شخصی و تصرف زمین و گروهی دیگر نیز از روی جهالت به محیط زیست ضربه می زنند که باید با همه این گروه ها برخور و مقابله کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با بیان این که مقابله با هرنوع تعرض به محیط زیست برای همگان تکلیف شرعی و قانونی است، گفت: در بعضی موارد نیز بلایای طبیعی موجب تخریب محیط زیست می ‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس تأکید کرد: در عرصه منابع طبیعی باید جدی تر با متخلفین برخورد کرد، باید به جایی رسید که اگر فردی درخت ۲۰ ساله ای را قطع کرد مجبور به خدمت ۲ دهه ای به محیط زیست شود.

محبی پور ادامه داد: کسانی که حیات جامعه بشری را با تخریب محیط زیست به خطر می اندازند باید برخوردی عبرت آمیز با آن ها شود.

وی اضافه کرد: همان گونه که در عرصه های امنیتی این استان زبانزد است باید در تخلفات محیط زیستی نیز مجازات های جایگزین بازدارنده برای مجرمین پیش بینی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار محیط زیست فارس را شکننده دانست و افزود: اگر جنگلی در این استان از دست رود احیاء آن میلیاردها تومان هزینه دارد.

محبی پور با تاکید براین که در کنار تلاش برای حفظ منابع طبیعی باید توسعه این حوزه را هم مدنظر قرارداد، تصریح کرد: در این راستا می توان از ظرفیت گروه های جهادی و تشکل های مردم نهاد استفاده کرد.

دادستان مرکز فارس: اولویت برخورد با زمین خواری، کوه خواری و تغییر کاربری های گسترده است

در ادامه این مراسم سید مصطفی بحرینی دادستان مرکز استان فارس نیز طی سخنان کوتاهی اولویت اصلی دستگاه قضایئی را اقدامات پیشگیرانه اعلام کرد و گفت: حساسیت خاصی بر روی موضوعاتی مانند تأمین دلیل در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و همچنین تغییر کاربری اراضی مستثنیات وجود دارد.

به گفته وی، یکی از اقدامات مهم کارگروه حفظ حقوق عامه در خصوص حفاظت از منابع طبیعی مصوبه این کارگروه در زمینه تخصیص بسته هایی محتوی حداقل ملزومات اطفاء حریق است که در اختیار کارکنان منابع طبیعی وطبیعت دوستان قرار می گیرد.

دادستان مرکز استان فارس در ادامه با تأکید بر این که مقابله و جلوگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی زراعی و باغات را به صورت جدی در دستور کار داریم و با متخلفان برخورد می شود، تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر 3 هزار و 700 هکتار از اراضی ملی، منابع طبیعی و تغییر کاربری شده را به حالت قبل برگرداندیم، اما با این حال اقدامات ما آن گونه که باید و شاید کفایت نمی کند و متأسفانه افراد سودجو از ما جلوتر هستند.

بحرینی با بیان این که به افرادی که در این زمینه مرتکب تخلف می شوند به صوت جدی هشدار می دهیم اظهار داشت: اولویت برخوردهای ما با زمین خواری، کوه خواری و تغییر کاربری های گسترده است.

وی با بیان این که موارد متعددی پیگیری و تشکیل پرونده شده و در برخی پرونده ها بالغ بر 1600 میلیارد تومان اعمال جریمه داشته ایم اظهار داشت: شعب ویژه ای در خصوص پرونده های زمین خواری و ... در دادگستری تشکیل شده است؛ در عین حال از مردم می خواهیم موارد تغییر کاربری های غیر مجاز، زمین خواری و ... را گزارش دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس: طرح هنگ امداد، ایده خوب و اثر گذاری در حفاظت و حراست از منابع طبیعی است

در بخش دیگری از این همایش مجتبی دهقان‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز یکی از رسالت‌ های اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌ برداری از منابع طبیعی عنوان کرد و گفت: در موضوع حفاظت از منابع طبیعی دو رویکرد باید تبیین شود تا از دو ظرفیت ایجابی و هم ظرفیت فنی استفاده شود.

وی با بیان این که نخستین حلقه در توسعه منابع طبیعی، حفظ و آخرین حلقه، بهره ‌برداری است، گفت: اگر بتوانیم بر اساس الگوهای مشارکتی به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی کنیم که بهره‌ برداری از منابع طبیعی همراه با حفاظت منابع داشته باشیم، می ‌توانیم به یک الگوی پایدار موفق دست یابیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس ادامه داد: نگاهی که حاکمیت به افراد سودجو باید داشته باشد نگاه سلبی، برخورد محکم و همراه با عبرت باید باشد که در آینده دست ‌اندازی به منابع طبیعی به حداقل برسد، بنابراین امید است در خانواده حوزه جهاد کشاورزی و منابع طبیعی این نگاه توأمان را داشته باشیم و قدم‌ های بزرگی برای حفاظت برداریم.

دهقان ‌پور افزود: اگر به دنبال مشارکت در حوزه منابع طبیعی هستیم باید به ذی نفعان این حوزه توجه کنیم‌ که مجریان و بهره ‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی به عنوان اصلی‌ترین ذی نفعان هستند.

وی با بیان این که طرح هنگ امداد ایده خوب و اثرگذاری در حفاظت و حراست از منابع طبیعی است، افزود: زمانی این طرح می‌ تواند استمرار داشته باشد که مشارکت ذی ‌نفعان را داشته باشیم.‌

در پایان این همایش عبداللهی، مدیرکل بحران استانداری فارس نیز طی سخنان کوتاهی در خصوص اعتبارات منابع طبیعی گفت: ما در اعتبارات سیل 40 میلیارد تومان را منابع طبیعی استان تخصیص دادیم که در بحث آبخیرداری کارهای مورد نیاز را انجام دهند. وی تأکید کرد: در کنار منابع طبیعی خواهیم بود و تلاش می کنیم در برابر وقوع آتش سوزی ها عملکرد خوبی داشته باشیم.