هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم  

هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم   

علی جمشیدپور – خبرنیوز / هرگاه فرد بیماری را می بینیم نا خود آگاه حس دلسوزی و ترحم در ما به وجود می آید، اما اگر متوجه شویم که همین بیمار در یک رشته ورزشی مقام آور است گذشته از اینکه آن احساس نامطلوب جای خود را به حس شعف می دهد، به اینکه هموطنی با این عزم و اراده تحسین برانگیز داریم به خود می بالیم. 

لیلا دودمان، رئیس هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء استان فارس که از سال 1398 سکاندار هدایت این هیات شده است در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنیوز از مسیر پر پیچ و خم این هیات و ورزشکاران فعال در آن سخن گفت.

 رئیس هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء در ابتدا با توصیف عملکرد هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء گفت: در گذشته به دلیل خاص بودن شرایط، ورزشکاران فعال در این هیات علاقه چندانی به مطرح شدن نداشتند و به همین دلیل اسمی از هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء در رسانه ها مطرح نمی شد. اما در این چند سال و با خودباوری و بالا رفتن اعتماد به نفس ورزشکاران و قبول شرایط خاص خودشان نام هیات و ورزشکاران این هیات را بیشتر می شنویم.

لذا با شرایط ویژه ای که در این هیات ورزشی وجود دارد و بنا به رسالت این هیات که در اصل برای کمک به درمان بهتر بیماران برنامه ریزی شده است موجب شده تا در وهله اول نگاه ما به تقویت روحیه و بالا بردن توان جسمی بیماران برای مبارزه با بیماری باشد و سپس بر روی بعد مدال آوری و قهرمانی تمرکز کنیم.

بیماری های تالاسمی، هموفیلی، ام اس، دیابت، همودیالیز و پیوند اعضاء تحت پوشش این هیات ورزشی قرار دارند.

دودمان با اشاره به کمک های خیرین در جهت پیشرفت هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء افزود: شاید در مسابقات و کسب مقام در زمره استان های برتر کشور باشیم اما متأسفانه در رابطه با ایجاد فضاهای ورزشی و ساخت بستر مناسب بسیار ضعیف هستیم که همین امر هم مرهون لطف و کمک های بلاعوض خیرین استان می باشیم. ناگفته نماند با این کمبودها که در ورزش استان به یک معضل تبدیل شده است موفق شدیم طی 3 سال رتبه هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء را از 9 کشوری به رتبه دو در سطح کشور ارتقا دهیم و این جای بسی خرسندی است و همچنان برای کسب رتبه اول کشور با برنامه ریزی مدون و کمک دلسوزان ورزش در تلاش هستیم.

شایان ذکر است که رتبه اول کشور بین دو استان اصفهان و خوزستان در گردش است و گاهی حتی مشترکا رتبه اول را در اختیار دارند.

البته دو استان اصفهان و خوزستان که به واسطه فولاد سپاهان اصفهان و نفت خوزستان در تمامی زمینه های ورزشی حرفی برای گفتن دارند نیز به عنوان اسپانسر مستقیم هیات ورزشی بیماران خاص سالانه مبالغ هنگفتی را به آن ها اختصاص می دهند که نتیجه آن نیز می شود رتبه اول کشور طی سال های متمادی.

وی در رابطه با سختی های دوران کرونا گفت: وقتی ویروس منحسوس کرونا بر سر دنیا سایه افکند و روزانه تعداد بیشماری انسان را به کام مرگ کشاند محدودیت های زیادی در سطح جوامع اعمال شد. این محدودیت ها برای افراد سالم لازم الاجرا بود، حال اینکه در هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء، مشکلات ما به دلیل شرایط خاص ورزشکاران دوچندان بود و همین امر باعث شد تا یکی از پیشگامان در عرصه فعایت های ورزشی مجازی، هیات ورزشی بیماران خاص باشد. دوره های ورزش خانگی، مسابقات مختلف، کلاس های آموزشی و ... از جمله فعالیت های آنلاین هیات در این دوران سخت به حساب می آید.

 رئیس هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء با اشاره به مقام آوری ورزشکاران این هیات در مجامع بین المللی اظهار کرد: در مسابقات جهانی پیوند اعضاء در سال 2018 که در کشور انگلستان برگزار شد، تیم ملی ایران موفق شد مقام سوم را کسب کند که در این تیم، یازده نفر از استان فارس حضور داشتند و پرچم دار تیم ملی نیز خانم کلثوم ابراهیمی از فارس بودند. به دلیل اینکه هر دوسال یکبار این مسابقات برگزار می شود و با تحت الشعاع قرار گرفتن این مسابقات در زمان اوج گیری ویروس کرونا، در سال 2020 عملا مسابقاتی با این سبک و سیاق برگزار نشد و فقط فدراسیون جهانی به چندین رکوردگیری آنلاین بسنده کرد. اما برای مسابقات 2022 برنامه ریزی های کاملی انجام شده است و این مسابقات قرار است در فروردین 1402 در استرالیا برگزار شود. در این مسابقات 11 دو ومیدانی کار، یک نفر در رشته تنیس روی میز، دو نفر در دارت، شش نفر در پتانک، یک نفر در رشته اسکواش و یک نفر در بدمینتون از استان فارس به اردوی تیم ملی ایران دعوت شده اند. شایان ذکر است که در اسفند 1401 در فرانسه، مسابقات فوتبال پیوند اعضاء برگزار خواهد شد که دو نفر از اعضای تیم ملی ایران (علی حسن شاهی و موسی خلیفه) از استان فارس هستند.

امیدوارم که تمام ورزشکاران ایرانی در مسابقات بین المللی موفق به کسب جایگاه های برتر شوند.

 دودمان ضمن بیان این مطلب که میزبان مسابقات کشوری نیز بوده ایم، تصریح کرد: در آذرماه 1400 شیراز میزبان مسابقات دو و میدانی کشوری پیوند اعضاء بود که بیش از 150 ورزشکار از سراسر کشور در این مسابقات شرکت کردند و فارس موفق شد 40 مدال در این دوره از مسابقات به دست بیاورد. این امر نشان دهنده این است که اگر مسئولین توجه بیشتری به بحث ورزش استان و هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء داشته باشند، با پتانسیل بالایی که ورزشکاران استان دارند می توانیم شاهد شکوفایی دوران ورزشی در استان فارس باشیم.

وی با انتقاد نسبت به کم توجهی مسئولین ورزش فارس به هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء ابراز داشت: با جلساتی که با اداره ورزش و جوانان استان برگزار کرده ایم، درخواست یک سالن اختصاصی برای هیات داده ایم تا بتوانیم هم به عنوان فضای تمرینی و هم با اجاره دادن این سالن برای تأمین هزینه های هیات از آن استفاده کنیم اما تاکنون میسر نشده است. همچنین تنها مجموعه اختصاصی ورزشی بانوان شیراز، مجموعه حجاب است که اگر به بخش خصوصی اجاره داده نشود در رابطه با تخصیص فضای ورزشی همکاری لازم را دارند. گذشته از کمبود فضای تمرینی، در رابطه با تأمین تجهیزات و وسایل تمرین نیز با مشکل مواجه هستیم که آن هم می طلبد حداقل به مقام آوران این هیات توسط متولیان ورزش استان، امکاناتی برای تمرین و آماده سازی جهت شرکت در مسابقات کشوری و بین المللی تعلق گیرد.

رئیس هیات ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضاء در پایان با بیان این موضوع که همه ما انسان ها در قبال جامعه خود وظیفه اخلاقی و انسانی داریم گفت: در طول زندگی شرایط خاص و مشکلات عدیده برای همه پیش می آید که اگر حمایت اطرافیان را در پی نداشته باشد باعث سرخوردگی و گاهی شکست در مسیر پیشرفت می شود. لذا امیدوارم که دست در دست هم دهیم و بیش از آنکه انتظار و توقع داشته باشیم با همکاری و همراهی یکدیگر، مشکلات جامعه را حل و از کسانی که به پشتیبانی نیاز دارند، حمایت کنیم. همچنین از تمامی کسانی که برای حمایت از هیات خاص بیماران خاص و پیوند اعضاء از هیچ تلاشی دریغ نکرده اند بالاخص خیرین عزیز و مردم دوست داشتنی صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم که روز به روز شاهد اعتلای نام ورزش کشور و استان در جوامع بین المللی باشیم.