هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره خطرات بیولوژیکی جنگ سودان

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره خطرات بیولوژیکی جنگ سودان

سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه هشدار داد، نیروهای یکی از طرفین جنگ در سودان یک آزمایشگاه دولتی در شهر خارطوم  را اشغال کرده که حاوی نمونه‌های بیمار‌ی‌ها همچون فلج اطفال و سرخک است و وضعیتی «شدیدا خطرناک» را به وجود آورده‌اند.

به نوشته خبرگزاری «فرانسه»، «نیما سعید عبید» نماینده سازمان بهداشت جهانی در سودان اظهار کرد، نظامیان «تمامی متخصصان را از این آزمایشگاه بیرون کردند و هم اکنون آنجا کاملا تحت کنترل یکی از طرفهای جنگ سودان به عنوان یک پایگاه نظامی است».

او این را که کدام یک از طرف‌های جنگ داخلی سودان این آزمایشگاه را اشغال کرده مشخص نکرد.

عبید گفت، رئیس این آزمایشگاه ملی در شهر خارطوم روز دوشنبه،‌ یک روز پیش از اجرای آتش‌بسی ۷۲ ساعته در سودان، با او تماس برقرار کرد.

وی بیان کرد:‌ «اشغال این آزمایشگاه مرکزی سلامت عمومی در سودان خطر زیستی بالایی دارد.»

این مقام سازمان بهداشت جهانی توضیح داد، این آزمایشگاه حاوی نمونه‌هایی از چند بیماری مرگبار اعم از سرخک، فلج اطفال و وبا است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین از وقوع چهارده حمله علیه عوامل بهداشت و درمان در سودان در جریان درگیری‌های اخیر و کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن دو تن دیگر در این حملات خبر داد.

او هشدار داد: «کمبود برق خطر خراب شدن ذخایر خونی رو به اتمام در سودان را به وجود آورده است.»

عبید خاطر نشان کرد: «کمبود ژنراتورهای برق کارآمد در سودان علاوه بر ایجاد خطرات شیمیایی، خطرات بیولوژیکی را نیز بسیار بالا برده است.»

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد، طبق اعلام وزارت بهداشت سودان، تا کنون تعداد تلفات ناشی از درگیری‌های داخلی اخیر در این کشور ۴۵۹ نفر و تعداد زخمی‌ها ۴۰۷۲ نفر بوده اما این سازمان قادر به راستی آزمایی این ارقام نبوده است

آژانس آوارگان سازمان ملل با اعلام این که تا کنون خشونتهای داخلی در سودان به فرار هزاران نفر از این کشور منجر شده، تاکید کرد که برای احتمال فرار بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر از سودان به چاد و سودان جنوبی تدارک می‌بیند.

این سازمان برآوردی از تعداد آواره های سودانی که به کشورهای همسایه رفته‌اند ارائه نکرد.

«لورا لو کاسترو»، نماینده این سازمان در کشور چاد گفت، از زمان شروع درگیری‌های سودان در ده روز قبل تا کنون حدود بیست هزار آواره به چاد رفته‌اند.

او در سخنرانی از طریق ویدیو کنفرانس برای خبرنگاران در شهر ژنو گفت، این سازمان احتمال می‌دهد در بدترین حالت، بالغ بر صد هزار نفر از سودان فرار کنند.

سودان از ۱۵ آوریل (شنبه ۲۶ فروردین) شاهد درگیری‌های خونین میان نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» و ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» بوده است. این درگیری داخلی که به جنگ شبیه شده، علاوه بر خارطوم پایتخت سودان، شهرهای دیگر این کشور را نیز دربرگرفته است.