ارمنستان و آذربایجان مذاکرات صلح را از سر می‌گیرند

ارمنستان و آذربایجان مذاکرات صلح را از سر می‌گیرند

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی اعلام کرد که قرار است آخر هفته جاری (۱۴ ماه مه) «الهام علی اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، و «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، در بروکسل با یکدیگر دیدار کنند.

 همچنین منبع آگاه به این نشریه گفت که «شارل میشل» رئیس کمیسیون اروپا، میزبانی این نشست را در بروکسل برعهده خواهد داشت و این دیدار به معنای از سرگیری مذاکرات صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواهد بود.

فایننشال تایمز در بخشی دیگر از این گزارش افزود: «این اولین باریست که رهبران دو کشور از زمان مذاکرات مونیخ در ماه فوریه و پس از مذاکرات گسترده وزرای خارجه دو کشور در واشنگتن در هفته گذشته با یکدیگر دیدار می‌کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هم معتقد است که این مذاکرات پیشرفت ملموسی در مورد توافق صلح داشته و اکنون توافق در دسترس است

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ باعث تشکیل ۱۵ کشور مستقل شد. گرچه ۳۲ سال از این موضوع می‌گذرد، اما اختلافات مرزی میان برخی از جمهوری‌های استقلال یافته همچنان پابرجاست. منطقه قره باغ یکی از مناطق مناقشه آمیز میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که تاکنون باعث بروز دو جنگ خونین میان طرفین شده است. با این حال، مقامات سیاسی دو کشور با میانجیگری آمریکا در حال مذاکره برای ترک مخاصمه هستند.