نگاهی دوباره به بیانیه ی فدراسیون بین المللی معماران /طراحان داخلی در روز جهانی طراحی داخلی 2024

نگاهی دوباره به بیانیه ی فدراسیون بین المللی معماران /طراحان داخلی در روز جهانی طراحی داخلی 2024

بیست و پنج ماه مِی سال ۲۰۲۴ میلادی، مصادف بود با روز جهانی طراحی داخلی. روزی که فدراسیون بین‌المللی معماران/طراحان داخلی، موضوع و شعار اصلی آن را “شکاف رو به رشد نسلی: آینده‌ی چندنسلی بهبودیافته” اعلام کرده بود.

فدراسیون بین‌المللی معماران/طراحان داخلی در انتخاب این موضوع به یک چالش مهم و اساسی توجه داشت: شکاف ارتباطی میان گروه‌های سنی مختلف. به باور این نهاد بین‌المللی طراحی می‌تواند به عنوان ابزاری حیاتی برای ایجاد راه‌حل‌های فراگیر ظاهر شود! ایده‌ای که ارتباط موثرتر و معنادارتر را میان افراد گوناگون در سنین مختلف ترویج می‌دهد.

فدراسیون بین‌المللی معتقد است رویکرد طراحی فراگیر با هدف غلبه بر بن‌بست‌های حاکم بر ارتباطات بین‌نسلی می‌تواند راه را برای آینده‌ای هموار سازد که در آن نسل‌ها بتوانند به شیوه‌ای مشترک و غنی در کنار هم زندگی کنند...

اما نکته‌ای که در بیانیه ی فدراسیون بین‌المللی معماران/طراحان داخلی مغفول مانده است، چیزی نیست جز توجه ویژه به معماری فضاهای فیزیکی و دیجیتالی! در بخشی از بیانیه این فدراسیون اینچنین آمده است:

“Physical or digital, anything is possible.”

ما در عصر تجربه‌ی متاورس زندگی می‌کنیم؛ عصر تجربه‌ی همه جانبه. عصری که فضاهای مجازی همه‌جانبه (در تعامل با فناوری‌های دیجیتال)، آرام آرام به بخش مهمی از زندگی روزمره ما تبدیل خواهند شد... ما با تجربه‌ی کاربری جدیدی مواجه خواهیم شد! اینکه مردم چگونه با فضای مجازی پیرامون خود تعامل خواهند داشت و حتی چگونه در فضاهای مجازی حرکت خواهند کرد... در چنین فضاهایی، فراتر از مولفه‌ی عملکرد، مولفه‌های حسی و عاطفیِ تاثیرگذار بر ارتباط انسان با فضا نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

به سبب آزادی خلاقانه و منابع بی‌پایانی که در دنیای دیجیتال فراهم است، پروژه‌های معماری در قالب یک تجربه‌ی مجازی می‌توانند فضاهایی رویاگونه با امکان برانگیختن احساساتی باشند که به سختی در دنیای فیزیکی می‌توان آن‌ها را تجربه کرد.