نگاهی به پروژه “عرصه”‌ای میان درون و بیرون

اکثر پروژه‌هایی که به عنوان “خانه ویلایی” چه درون شهرها و چه در حومه‌ی شهرها و در طبیعت ساخته می‌شوند به لحاظ برنامه و دیاگرام فضایی، یکسان هستند.

نگاهی به پروژه “عرصه”‌ای میان درون و بیرون

در این پروژه مسئله این بود که چگونه می‌توان روشِ سازماندهی فضایی در این گونه پروژه‌ها را تغییر داد و امکان‌ها و تجربه‌ی فضایی متفاوتی ایجاد کرد؟
در اینجا سازماندهی فضاییِ کل پروژه، با محوریت و تأکید بر “عرصه”‌ای سه‌بعدی و مستقل شامل تراس‌ها و پله‌ها که میانِ فضاهای داخلی و طبیعت پیرامون قرار می‌گیرد، شکل گرفته است و سه گونه‌ی فضایی متفاوت در سه تراز ایجاد می‌کند.
سایت پروژه از یک زمین مسطح و یک صخره شکل گرفته است که اختلاف تراز میان آنها ۱۰ متر است. ما صخره را دست نخورده نگه داشتیم و یکسری فضاها (استخر، پله و تراس) را روی صخره کنسول کردیم.
پروژه شامل دو بخش (حجم ساختمان، پله و تراس‌ها) است که هر کدام شخصیت و هویت مستقل خود را دارد. حجم ساختمان در هماهنگی و خوابیده بر روی شیب زمین است در حالی که “عرصه” شامل پله‌ها و تراس‌هایی است که مستقل و پویا در تراز‌های مختلف سکانس‌های متنوعی را در ارتباط با منظر به وجود می آورد. سازماندهی فضاهای داخلی در امتدادِ گردش و حرکت و سکانس‌های مختلف این “عرصه” ایجاد شده است.
تراز اول فضایی برای مهمانی و کمپ کردن فراهم می‌کند و قابلیت حداکثر کردن اتصال میان درون و بیرون را دارد، به نحوی که استخر، سالن، بار و تراس‌ها در امتداد هم و به صورت پله‌ای، تشکیل یک مجموعه را می‌دهند و به هم متصل می‌شوند.
تراز دوم یک فِلَت ۱۶۰ متری با آشپزخانه و سرویس در امتداد تراس فراهم می‌کند که محل نشیمن و پذیرایی است.
تراز سوم سه جزیره‌ است شامل سه سوئیت مستقل که در امتداد تراس‌ها از بیرون به درون گسترش می‌یابد. و به این ترتیب نحوه‌ی سازماندهی فضایی پروژه با محوریت و در امتداد “عرصه”، سه گونه‌ی فضایی متفاوت در سه تراز ایجاد می‌کند.

مشخصات پروژه:
• معماران مسئول: رضا فراشی، مازیار قاسمی‌نیا
• پُست‌پروداکشن و رندرینگ: پیمان نوذری، گرافیک و ترسیم: شادی بی‌طرف
• سازه: محسن ورمزیاری
• مجری: امیر مسعود بهرامی
• رده: مسکونی
• کارفرما: علیرضا شیری‌پور، احمد خسروی
• محل پروژه: استان البرز، کُردان، روستای آجین‌دوجین
• وضعیت پروژه: شروع ساخت