پروژه چندمنظوره پرداروم | نامزد دریافت جایزه معمار ۱۴۰۱ |

کانسپت و توضیحات به بیان معمار طرح – مجتمع بومگردی پرداروم واقع در شهسوار می باشد و توسط دفتر معماری محمدرضا کهزادی اجرا شده است. این بنا روی تپه های پرداردوم قرار دارد و مشرف بر شالیزارهای اطراف تپه می باشد. برای رفتن به این مجموعه، بعد از انجام هماهنگی های رزرو، به وسیله اسب یا قاطر به فضای اقامتگاه منتقل می شوید.

پروژه چندمنظوره پرداروم | نامزد دریافت جایزه معمار ۱۴۰۱ |

صاحب هتل از دفتر معماری محمدرضا کهزادی درخواست یک فضای موقت و بدون تشریفات داشت که در بین شالیزارها اقدامات اولیه پذیرش مهمانان انجام شود و سپس وارد محل اقامت بشوند (کاربرد اول).

اما با بررسی اولیه نتیجه گیری شد که این اتفاق می تواند برای قدیمی ترین کاربران این فضا یعنی شالیکارن هم مناسب باشد و فضای صبحانه، استراحت، کار خانم ها و … را فراهم کند (کاربرد دوم).

همچنین با شروع بازبینی سایت و بررسی روستا، این طرح می تواند فضای آموزشی و بازی کودکان روستا هم باشد تا شاید سودی برای آنان نیز داشته باشد (کاربرد سوم).

نکته جالب دیگر، قرارگیری سایت تریل رانینگ ثبت شده شهسوار با نام پرداروم می باشد که دقیقاً در همین نقطه شروع می شود و معمولاً با هر سری برگزاری مسابقه، مراسمی هم در لحظه شروع و پایان در این موقعیت برگزار می شود. بنابراین لازم است در زمان مورد نیاز، این پروژه تحت عنوان استیج نیز به کار گرفته شود (کاربرد چهارم).

تمامی این موارد، خواسته های طراحان، روستائیان و کارفرما از پروژه است. بعد از ساخت مشاهده شد که صرفاً این خواسته ها کافی نبوده و با ساخت این پاویون، افراد مختلف نیازهای متفاوتی را رفع کردند؛ برای مثال از این پروژه به عنوان لوکیشنی در کسب و کار پوشاک استقبال شده و شاهد حضور دائمی افراد در آن هستیم.

یک مربی یوگا هفته ای یک بار این لوکیشن را با شاگردانش برای مدیتیشن انتخاب کرده و با شوق در آن حاضر می شوند. جوانان روستا برای گپ دوستانه و دورهمی اینجا حضور پیدا می کنند و گردهم می نشینند و … (کاربردهای دیگه).

محمدرضا کهزادی: “بعد از ساخت و بهره برداری متوجه شدیم که انگار قرار است معماری مثل آب باشد و خودش مسیرش را پیدا کند”.

مشخصات پروژه:

طراح: دفتر معماری محمدرضا کهزادی – MRK Office

معماران اصلی: محمدرضا کهزادی

معمار اجرایی: میلاد عابدینی

رده: کانسپت

مساحت ساخته شده: ۹ مترمربع

محل پروژه: ایران / مازندران / تنکابن

سال: ۲۰۲۲

جایزه:

نامزد دریافت جایزه معمار | ۱۴۰۱

• تصاویر: دید استودیو، بنیامین جهانشاهی