نگاهی به پروژه ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد | اثری از دفتر معماری دیگر |

ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد با الهام از سازه‌های سنتی ایران توسط علیرضا تغابنی و تیم طراحی دفتر دیگر در شهر مشهد طراحی شده است. طراحی این بنا مستقیماً الهام گرفته از ساخت وسازهای سنتی ایرانی است و جالب توجه ترین قسمت این پروژه، وید سازه ای آن می باشد که کل ساختار و ظاهر بنا بر اساس آن شکل گرفته است.

نگاهی به پروژه ساختمان سازمان نظام مهندسی مشهد | اثری از دفتر معماری دیگر |

به گفته طراحان و با استناد به تجربه طولانی ارتباط با سازمان های نظام مهندسی ایران، “می توان گفت که دو فضا از سایر فضاها اهمیت بیشتری دارند”: یکی سالن عمومی که متقاضیان برای صدور گواهینامه یا تایید مدارک فنی خود در آن حضور می یابند و دیگری آمفی تئاتر که میزبان سمینارها، رویدادها با موضوع مهندسی ساخت و ساز و کنفرانس های زیادی است. نوع سازماندهی فضایی این دو واحد بزرگ مقیاس، سازمان فضایی کل ساختمان را به طور مؤثر تشکیل می دهد.

موضوع شهری پروژه و دغدغه سازماندهی دو فضای اصلی، جانمایی فضاهای عمومی و تجمعی، آمفی تئاتر و سالن تایید اسناد را به نزدیک ترین سطوح به زمین (زیرزمین، طبقه همکف و اول) سوق می دهد که بیشترین دسترسی را دارند و مستقیماً به فضای شهری متصل می شوند.

طبقه همکف دارای گذرگاهی است که به صورت یک وید فضایی-سازه ای از میانه ساختمان عبور کرده و ضمن پیوند دادن دو خیابان مجاور به یکدیگر، جریان عابر پیاده را به داخل ساختمان هدایت می کند.

به علت سازماندهی خاص فضایی، شکل گیری ساختار کلی بنا در قالب دو واحد بزرگ، رابطه ای دوگانه میان فضای داخلی و بافت شهری طراحی کرده است. این خلأ که الهام گرفته از ریخت شناسی و ساختار بناهای سنتی ایرانی است، ورودی و پیکربندی مجموعه را مشخص می کند.

این ارتباط فضایی در مورد طراحی فضای داخلی نیز صدق کرده و موجب شده تا فضاهای عمومی و گردهمایی از جمله آمفی تئاتر و سالن تأیید اسناد، به فضا و بافت شهری موجود متصل شوند و جریان یکپارچه بین محیط ساخته شده و منظر شهری اطراف را تقویت می کنند.

توضیحات پروژه:

·         اثری از: دفتر معماری دیگر – Next Office

·         تیم طراحی: علیرضا تغابنی، هما اسدی، محمد معتمدی نیا (مدیر پروژه)، مجید جهانگیری، سپیده صراف زاده، محمدرضا غلامی، هوداد ظروفچیان، روجا عزیز زاده، الناز خرقانی، علی ملکی، عسل کرمی، محمدامین زرگر، سروناز رضایی

·         کارفرما: سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی

·         رده: اداری

·         مساحت ساخته شده: ۱۴۲۰۰ مترمربع

·         محل پروژه: ایران / خراسان رضوی / مشهد

·         سال: ۲۰۱۸ (در حال ساخت)

·         تصاویر: Next Office