نگاهی به پروژه La Carboneria. The rehabilitation of a historic Barcelona residential building

La Carboneria. بازسازی ساختمان مسکونی تاریخی بارسلونا؛ ساختمانی که بحث‌های مدرن بارسلون را روشن می‌کند. این بلوک آپارتمانی ساده متعلق به سال ۱۸۶۴ در سال ۲۰۰۸ پس از اینکه چمباتمه زده شد و دو گرافیتی بزرگ روی نمای آن کشیده شد، شهرت پیدا کرد. تخلیه اجباری آن در سال ۲۰۱۴ خبرساز شد و این ساختمان به نماد گرافیکی و سیاسی بارسلونا تبدیل شد. در سال ۲۰۱۵، شورای شهر آن را از میراث معماری محافظت شده اعلام کرد زیرا قدیمی‌ترین ساختمان ایستاده در Eixample است، طرحی نوآورانه که توسط Ildefons Cerdà برای گسترش بارسلونا فراتر از دیوارهای قرون وسطایی آن طراحی شده است.

نگاهی به پروژه La Carboneria. The rehabilitation of a historic Barcelona residential building

تاریخ به عنوان منبعی برای پایداری

مکان آینده La Carboneria تحت تأثیر درگیری بین Cerda و شورای شهر بارسلون قرار گرفت؛ زیرا بلوار بزرگی که توسط شورای شهر ترویج شد و توسط Cerda رد شد، اگر ساخته می‌شد، از زیر پنجره‌های La Carboneria عبور می‌کرد. آقای تاراگو، توسعه‌دهنده اصلی، از زمانی که از نتیجه این نبرد مطمئن نبود، چهار نما ساخت. سرانجام، نمای چهارم که قرار بود رو به بلوار متروکه باشد، در حیاط کوچک عقبی غیرقابل دسترس رها شد.

این طرح گذشته را احیا می‌کند و با سرمایه‌گذاری بر این واقعیت که پلکان اصلی دیگر وجود نداشت، پلکان جدیدی را در کنار آسانسور در خارج از منزل، در دورترین گوشه پاسیو ساختیم و آن را با راهروهایی که از طریق مسیر قبلی وارد می‌شوند به هر خانه متصل کردیم. نمای مخفی در نتیجه، یک فضای اشتراکی عمودی ایجاد می‌شود، با حرکت افراد و جلوه‌هایی که تجربه را شبیه‌سازی می‌کنند و نماهایی از بلوار بزرگ را تغییر می‌دهند که هرگز وجود نداشت. علاوه بر نمایان کردن نمای چهارم La Carboneria، فضایی را در داخل ساختمان آزاد کردیم که به ما امکان داد یک خانه دیگر را به خانه‌هایی که توسط توسعه دهنده برنامه ریزی شده بود اضافه کنیم.

توان‌بخشی به عنوان باستان شناسی

علیرغم عدم اجباری بودن، ما اکثر عناصر از قبل موجود را حفظ کردیم و سعی کردیم تنوع اقشاری را که شخصیت ساختمان را تا به امروز مشخص کرده‌اند، بازیابی کنیم. ساختار اصلی حفظ شد: فقط دال‌های سقف کاتالان تعویض شدند زیرا در شرایط بدی قرار داشتند. بقیه طبقات، دیوارها و فونداسیون‌ها تقویت شدند، سقف در دسترس قرار گرفت و یک استخر اجتماعی به عمق ۱ متر روی دیوار مرکزی نصب شد.

چیدمان داخلی بر دیوار اصلی با تداعی فضاهای ذخیره سازی و امکانات به آن تاکید می کند. فضای بین این جامدادی و پنجره‌های پاسیو، اتاق ناهارخوری آشپزخانه است که به لطف دو سوراخ در این دیوار به اتاق نشیمن متصل می‌شود، که به نوبه خود، پاسیو داخلی را به محله Cerdà متصل می‌کند. سایر مزایای این سیستم شامل تهویه متقابل کارآمد و نور طبیعی است که از مسیر کامل خورشید بهره می برد و از طریق راه حل های غیرفعال که قبلاً با موفقیت در طراحی سنتی آزمایش شده‌اند، به صرفه جویی در انرژی می‌افزاید.

مقررات بازیابی حالت اولیه نمای خیابان را تحمیل کرد. به دلیل خراب شدن گچ بری پایه، حفظ گرافیتی‌های موجود غیرممکن بود. علاوه بر این، استفاده مجدد از آن به عنوان نمای عمومی یک ساختمان بازسازی شده بسیار مشکوک به نظر می‌رسید، چیزی که احتمالاً برخلاف قصد اصلی نویسندگان آن بود. با این حال، ما توانستیم فروشگاه مبلمان سنتی آقای گاریگا را در سطح زمین املاک نجات دهیم.

مفهوم انرژی: تعمیر و تطبیق راه حل‌های سنتی

شبیه‌سازی‌های کاملی از ساختمان انجام شد تا زمانی که راه‌حلی برای انرژی یافته شد که به ساختمان اجازه می‌دهد به روشی مشابه با اصل و متناسب با آب و هوای محلی عمل کند. عایق بندی سقف همراه با ادغام نجاری و شیشه طراحی شده برای عایق حرارتی و بالاتر از همه صوتی از خیابان شلوغ Urgell، منجر به طبقه بندی انرژی B (در این مورد، میانگین مصرف کمتر از ۶۰٪ میانگین محلی) بدون نیاز به افزودن مواد عایق به نماهای بیرونی، گزینه‌ای که به بیرون آسیب می‌رساند، فضای داخلی را کم می‌کرد و مشکلات دیگری را ایجاد می‌کرد.

مشخصات پروژه:

طراح: Office for Strategic Spaces (OSS)-Madrid

معمار: Angel Borrego Cubero

محل پروژه: بارسلونا، اسپانیا

جوایز و افتخارات:

o رتبه اول جایزه بین‌المللی ترامد | ۲۰۲۳ | حرفه ای – معماری – ساخته شده

سال: ۲۰۲۲

• تصاویر: Simona Rota