تادائو آندو و پروژه ی افزودن یک فضای مراقبه جدید به موزه اِس‌اِی‌اِن کره جنوبی

تادائو آندو ، معمار ژاپنی و برنده‌ی جایزه معماری پریتزکر در سال ۱۹۹۵ میلادی در جدیدترین پروژه‌ی خود از فضای مراقبه طراحی شده برای موزه اِس‌اِی‌اِن واقع در شهر ونجو در ایالت گانکون-دو در کشور کره جنوبی رونمایی کرده است.

تادائو آندو و پروژه ی افزودن یک فضای مراقبه جدید به موزه اِس‌اِی‌اِن کره جنوبی

لازم به بیان است موزه اِس‌اِی‌اِن (SAN) مخفف (Space) فضا ، Art (هنر) و Nature (طبیعت) با حدود ۱ میلیون بازدیدکننده در سال نیز توسط این تادائوآندو طراحی شده است و تحت مدیریت بنیاد فرهنگی هانسول قرار دارد. موزه اِس‌اِی‌اِن در سال ۲۰۱۳ میلادی و به عنوان موزه هانسول افتتاح شد؛ اما در سال ۲۰۱۴ میلادی به موزه اِس‌اِی‌اِن تغییر نام داد.

این معمار ژاپنی می‌گوید این موزه را برای قدردانی از معماری و محیط طبیعی زیبای پیرامون آن طراحی کرده است. او می‌افزاید: " من می‌خواستم يك باغ موزه در آسمان ايجاد نمایم؛ موزه‌ای رويايی كه مانند آن وجود ندارد."

اما فضای مراقبه‌ی به تازگی افزوده شده، فضای نور یا Space of Light نام دارد و متشکل از یک سازه بتنی هندسی است که بر روی تپه‌ای در باغ مجسمه‌های جنوبی موزه اِس‌اِی‌اِن واقع است.

این فضا توسط دهانه‌ی صلیبی شکلی که در سقف آن جانمایی شده است، روشن می شود؛ و نور تابیده شده‌ی در حال تغییر در طول روز را جذب می‌نماید.

سخنگوی موزه اِس‌اِی‌اِن در این باره می‌گوید:

"به سبب این فضای تازه افتتاح شده، ما بار دیگر از بینندگان خود دعوت می‌کنیم تا جریان زمان را از طریق تغییر نور کشف کنند...!"

مسیر دسترسی به این فضای مراقبه، یک راهروی خطیِ طولانی است که توسط دیوارهای بتنی بلند دربر گرفته شده است و به فضای باز و مثلثی شکلی وارد می‌شود... بازدیدکنندگان در ادامه وارد فضای مدیتیشن اصلی در قالب یک فضای مربع شکل می‌شوند.