نورمن فاستر و بیارکه اینگلس برای بازسازی استان زلزله زده ی هاتای کشور ترکیه دست به کار می شوند !

در جدیدترین خبر منتشر شده مطلع شده‌ایم استودیو معماری بریتانیایی فاستر+شرکا و استودیوی معماری دانمارکی بیگ برای کمک به بازسازی استان زلزله‌زده‌ی هاتای کشور ترکیه دست بکار شده‌اند.

نورمن فاستر و بیارکه اینگلس برای بازسازی استان زلزله زده ی هاتای کشور ترکیه دست به کار می شوند !

لازم به یادآوری است بهمن ماه سال ۱۴۰۱ شمسی بود که زمین‌لرزه‌ای سهمگین به بزرگی ۷٫۸ ریشتر، مرکز و جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه را به مدت ۷۵ ثانیه لرزاند! و خسارت‌های گسترده‌ای به جای گذاشت. در این زلزله در مجموع از دو کشور بیش از ۵۹ هزار نفر کشته و حدود ۱۲۲ هزار نفر زخمی شدند.

اما این دو استودیوی معماری جهانی به عنوان عضوی از کنسرسیومی به رهبری شورای طراحی ترکیه (به عنوان یک سازمان غیردولتی که به توسعه اجتماعی و اقتصادی این کشور از طریق طراحی می‌پردازد) و متشکل از ۱۳ شرکت فعال در زمینه‌های مختلفی از جمله معماری، میراث فرهنگی و مهندسی به بازسازی استان‌ هاتای ترکیه که در اثر زلزله آسیب دیده است، کمک خواهند کرد.

محمد کالیونجو، رئیس شورای طراحی ترکیه می‌گوید:

"پس از زلزله، ما بزرگ‌ترین همکاری جهانی را برای کمک‌رسانی تجربه کردیم. اکنون نیز ما می‌خواهیم این تعامل، بزرگ‌ترین همکاری جهانی کارشناسان برای حفظ هویت منحصربه‌فرد این شهر و شکل‌دهی به آینده‌ی هاتای باشد!"

این پروژه‌ی بزرگ، یک طرح جامع برای بازطراحی و بازسازی شهر آنتاکیا (با تمرکز بر حفظ میراث کهن و خلق آینده‌ی نو) را در بر دارد که ۸۰ درصد آن در جریان این زلزله تخریب شد.

نایجل دنسی، مدیر اجرایی ارشد فاستر+شرکا می‌گوید:

"ما مشتاق همکاری با جوامع محلی و همکاری با متخصصان معماری، برنامه‌ریزی و طراحی شهری و مهندسی در کشور ترکیه هستیم تا به طراحی آینده‌ی شهر تاریخی آنتاکیا کمک کنیم."

انتظار می‌رود این طرح جامع در سال ۲۰۲۴ میلادی به طور کامل رونمایی شود.

در انتها بد نیست بدانید اوایل سالجاری میلادی بود که شیگروبان ، معمار ژاپنی از معماری کاغذی خود برای ایجاد پناهگاه‌های مقوایی برای زلزله‌زندگان دو کشور ترکیه سوریه استفاده کرد.