۳ روش آسان برای محاسبه وزن میلگرد میانه

کاربرد میلگرد در ساخت بنا تاریخچه‌ای طولانی دارد. اما اولین بار در سال‌های ۱۸۵۰ به‌همراه بتن استفاده شد. بتن از مقاومت فشاری بسیار بالایی برخوردار است و اضافه کردن میلگرد (آرماتور) مقاومت کششی آن را نیز بهبود می‌بخشد. کارخانه فولاد میانه تبریز یکی از باکیفیت‌ترین میلگردها را تولید می‌کند. وزن میلگرد از عواملی است که می‌تواند کیفیت این محصول را تعیین کند. برآورد وزن بر قیمت نهایی نیز بسیار تاثیر می‌گذارد

۳ روش آسان برای محاسبه وزن میلگرد میانه

محاسبه وزن میلگرد میانه به کمک جدول اشتال

مواد و قطعات فولادی و آهنی مانند میلگرد معمولا با واحد کیلوگرم محاسبه می‌شوند. موارد گوناگونی بر این وزن تاثیر می‌گذارند که گرید، استاندارد، آلیاژ استفاده‌شده و سایز میلگرد از آن جمله هستند. ایمنی و استحکام ساختمان‌ها به مصالحی بستگی دارد که در ساخت آن‌‌ها به‌ کار می‌رود. به همین دلیل محاسبه وزن میلگرد عاملی برای تعیین‌ کیفیت آن خواهد بود.

استفاده از جدول اشتال یکی از بهترین و دقیق‌ترین راه‌های محاسبه وزن میلگرد میانه به‌‌شمار می‌آید. در این روش شما به قطر و سطح مقطع میلگرد نیاز دارید. با استفاده از این اطلاعات و با نگاهی به جدول می‌توانید وزن هر میلگرد تولیدشده و کیفیت آن را بسنجید.

استفاده از جداول استاندارد وزن میلگرد میانه کارخانه ایران

یک راه دیگر برای محاسبه وزن میلگرد میانه استفاده از جدولی است که خود کارخانه به مشتریان ارائه می‌دهد. امکان دارد میلگردهای تولیدی هر کارخانه با برخورداری از قطر و طول یکسان از نظر وزن با هم متفاوت باشند. آلیاژی که در میلگرد به‌ کار می‌رود عامل شکل‌گیری این تفاوت است.

صنعت تولید بتن ‌آرمه بیشترین زمینه کاربرد میلگرد میانه به‌شمار می‌آید. بنابراین معمولا جنس آن را از فولاد معمولی انتخاب می‌کنند. اما میلگردها می‌توانند در جنس‌های گوناگون و با توجه ‌به نیاز مصرف‌کننده تهیه شوند. این کار با ایجاد تغییراتی در ترکیبات شیمیایی آلیاژها ممکن خواهد بود.

هرچه وزن میلگرد یک کارخانه به جدول اشتال نزدیک‌تر باشد نشان‌ می‌دهد که کیفیت محصولات آن در سطح بالایی قرار دارد.

میلگرد میانه کارخانه ایران

کارخانه میلگرد فولاد آذربایجان (میلگرد میانه) در سال ۱۳۶۸ تاسیس شد. این کارخانه سه ‌کیلومتر از جنوب شرقی شهرستان میانه فاصله دارد. علت نام‌گذاری آن نیز همین است. میلگرد، محصول اصلی و عمده این شرکت محسوب می‌شود و بر طبق استانداردهای روز جهانی به تولید می‌رسد. مجموعه میلگرد میانه جهت تسهیل در حمل‌ونقل محصولات و دسترسی به مسیر بین‌المللی، جاده‌ای به طول ۶ کیلومتر احداث کرده است.

کارخانه فولاد میانه از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان میلگرد آج‌دار جناغی (A3) در کشور به‌شمار می‌آید. عمده محصولات این کارخانه در قطرهای ۱۰ الی ۳۲ و طبق استاندارد INSO 3132 تولید می‌شوند. نشانه شناسایی میلگرد میانه دو حرف انگلیسی F است که به‌صورت روبه‌روی هم قرار دارند و روی محصولات حک‌ شده‌اند.

از آنجایی ‌که که قیمت میلگرد میانه به عوامل مختلفی از جمله روش تولید و هزینه مواد اولیه بستگی دارد، دچار نوسانات زیادی می‌شود. بنابراین خریداران باید به‌صورت روزانه قیمت آن را استعلام بگیرند.

نمونه‌گیری از فروشنده

سومین روش محاسبه وزن میلگرد میانه این است که از فروشنده بخواهید نمونه کوچکی از محصول میلگرد را در اختیار شما قرار دهد. بعد از دریافت نمونه، وزن و طول قطعه را اندازه بگیرید. حال برای اینکه وزن یک متر آن را به دست بیاورید، وزن این نمونه کوچک را بر طول آن تقسیم کنید. این کار برای سنجیدن کیفیت میلگرد انجام می‌شود. با استفاده از فرمول زیر می‌توانید از وزن میلگرد اگاه شوید.

طول نمونه / وزن نمونه = وزن هر متر میلگرد

در مرحله بعد مراجعه به جدول اشتال و مقایسه اندازه‌ها صورت می‌گیرد. با توجه ‌به قطر میلگردی که قصد خریداری آن را دارید وزن استاندارد را خواهید یافت. اگر وزن محاسبه‌شده مساوی یا بزرگ‌تر از عدد استانداردی باشد که در جدول اعلام شده بود، می‌توان به این نتیجه رسید که محصول موردنظر کیفیت قابل‌قبولی را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که در هنگام محاسبه، وزن را باید بر حسب گرم و طول را باید بر حسب میلی‌متر در نظر بگیرید.

جمع‌بندی

استفاده از بتن آرمه در صنعت ساخت‌وساز قدمتی طولانی دارد. قرار دادن میلگرد در بتن، افزایش مقاومت کششی این محصول و ایمنی هرچه بیشتر بناها را به همراه خواهد داشت. اما کیفیت میلگردهای مصرفی در سطح بالای اهمیت قرار گرفته‌اند. به همین جهت در زمان خرید باید وزن این محصول محاسبه شود. کارخانه میلگرد میانه که در آذربایجان قرار دارد یکی از بهترین تولید کنندگان میلگرد در کشورمان به‌حساب می‌آید.