موزه جدید علمی - تخیلی چنگدو اثر معماران زاها حدید در جنوب غربی چین افتتاح شد !

بیست و سوم ماه اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی بود که معماران زاها حدید خبر از افتتاح پروژه جدید موزه علمی-تخیلی چنگدو در کشور چین را داد! پروژه‌ای به مساحت بیش از ۵۹ هزار مترمربع واقع در قلب منطقه‌ی جدید علم و نوآوری پیدو در شهر چنگدو ، مرکز استان سیچوآن در جنوب غربی چین.

موزه جدید علمی - تخیلی چنگدو اثر معماران زاها حدید در جنوب غربی چین افتتاح شد !

اما معماران زاها حدید درباره چیستی طراحی این موزه بدین شکل می‌گویند:

"این پروژه برگرفته از یک صورت فلکی است. به بیان دقیق‌تر، سقف موزه شبیه به یک ابر سحابی در حال انبساط است که ستاره‌ای در مرکز آن قرار دارد!"

این نقوش آسمانی، ظاهری متمایز به موزه بخشیده است و به عنوان استعاره‌ای برای ارتباط میان تجربیات زیسته و تخیلات بی حد و حصر آدمی در قالب یک سفر اکتشافی شناخته می‌شود. به بیان معماران پروژه، موزه جدید علمی-تخیلی چنگدو به طور یکپارچه با محیط طبیعی پیرامون خود ادغام شده است و ارتباطی هماهنگ با پارک همسایگی خود داراست.

در فضای داخلی، یک آتریوم مرکزی به استقبال بازدیدکنندگان خود می‌رود؛ عنصری که در پیرامون آن مجموعه‌ای از گالری‌های نمایشگاهی، مرکز کنفرانس و سالن برگزاری رویدادهای اصلی در تعامل با فضاهای پشتیبانی فرعی جای گرفته است.

لازم به بیان است این موزه به تازگی میزبان کنوانسیون جهانی داستان‌های علمی-تخیلی و همچنین برگزاری هشتاد و یکمین دوره از جایزه‌ی هوگو به عنوان یک جایزه‌ی ادبی سالانه (وبرترین جایزه در حوزه داستان‌های علمی-تخیلی به افتخار هوگو گرنسباک ، بنیان‌گذار و سردبیر مجله علمی-تخیلی معروف داستان‌های شگفت‌انگیز) برای تقدیر از بهترین آثار علمی-تخیلی یا فانتزی و دستاوردهای سال بوده است.

در انتها بد نیست بدانید برای پیروی از اصول برنامه ساختمان سبز چین، سقف موزه جدید علمی-تخیلی چنگدو متشکل از صفحات فتوولتائیکی است که به تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته می‌پردازد. استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک این قابلیت را فراهم می‌سازد که محیط زیست پاکیزه‌ای داشته باشیم، چرا که سیستم تولید الکتریسیته فتوولتائیک اثرات جانبی بسیار ناچیزی بر طبیعت دارد.