مرکز جان موردن به عنوان برنده ی جایزه ریبا ایسترلینگ در سال ۲۰۲۳ شناخته شد

نوزدهم اکتبر سال ۲۰۲۳ میلادی بود که برنده جایزه استرلینگ در سال ۲۰۲۳ میلادی (بیست و هفتمین برنده‌ی این جایزه معتبر و همچنین مهم‌ترین جایزه در معماری بریتانیا) توسط موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی (RIBA) اعلام شد: مرکز جان موردِن واقع در بلک هیث در جنوب شرقی لندن اثر معماران بریتانیایی مِی

مرکز جان موردن به عنوان برنده ی جایزه ریبا ایسترلینگ در سال ۲۰۲۳ شناخته شد

لازم به یادآوری است معماران بریتانیایی مِی در فهرست نهایی جایزه ریبا استرلینگ سال گذشته نیز حضور داشت!

اما مرکز جان موردِن که توسط هیئت داوران جایزه استرلینگ به عنوان محلی برای شادی (خوشی) و الهام گرفتن توصیف شده است، یک مرکز مراقبت روزانه (خانه سالمندان) برای جامعه بازنشستگان کالج موردن است.

اِلن ون لون ، رئیس هیئت داوران جایزه ریبا استرلینگ در سال ۲۰۲۳ درباره این پروژه می‌گوید:

"مرکز جان موردِن، مکانی برای شادی (خوشی) و الهام گرفتن است. این مرکز به صورت یکپارچه، امکانات پزشکی و فضاهای اجتماعی را با یکدیگر ادغام کرده است و الگویی جسورانه و امیدوارکننده (با هدف تقویت جامعه) را برای طراحی یک مرکز بهداشتی و مراقبتی ویژه سالمندان ارائه نموده است.

این ساختمان با ظرفیت سکونت ۳۰۰ نفر به گونه‌ای طراحی شده است که از انزوای افراد جلوگیری می‌نماید و آسایش و حس گرمی را به وجود می‌آورد. پروژه نشان می‌دهد که چگونه یک ساختمان‌ می‌تواند به خودی خود، درمان باشد  حمایت از مراقبت و القای حس تعلق."

مرکز جان موردِن شامل امکانات پزشکی از جمله اتاق مشاوره پزشک و فیزیوتراپی و همچنین فضاهایی همچون یک کافه، استودیوهای هنری و یک فضای برگزاری رویداد با ظرفیت ۱۰۰ صندلی است.

در انتها لازم به بیان است جایزه ریبا استرلینگ که در سال ۱۹۹۶ میلادی تاسیس شده است، هر ساله به ساختمانی اعطا می‌شود که براساس بررسی‌ها، تاثیر مهم و قابل توجهی بر معماری بریتانیا داشته است.