ماه مهر یا ماه نقره داغ شدن والدین؟

گلایه والدین از افزایش قابل توجه شهریه برخی مدارس غیردولتی شیراز

ماه مهر یا ماه نقره داغ شدن والدین؟
برخی مدارس غیردولتی ناحیه 1 شیراز شهریه خود را تا 80 درصد افزایش داده‌اند

غیاث ملک حسینی- خبرجنوب/ همزمان با شروع شهریورماه، شمارش معکوس آغاز به کار مدارس نیز آغاز شد و دانش آموزان آرام آرام باید با تعطیلات تابستانه خود وداع کنند. در این میان هستند دانش ‌آموزانی که حداقل چهار هفته مانده به فعالیت رسمی مدارس، اضطراب حضور در مدرسه و کلاس درس به جانشان افتاده و آرام و قرارشان را از دست داده ‌اند، اما در دیگر سوی ماجرا همین اضطراب به شکل دیگری گریبان‌گیر والدین دانش آموزان شده و رقم ‌های چند میلیونی و گاهاً چند ده میلیونی فیش‌ های ثبت نام دانش آموزان، خواب از چشم و آرام از قلب ‌شان ربوده است.

در همین ارتباط مادر یکی از دانش آموزان مقطع ابتدایی که به افزایش قابل توجه شهریه مدارس غیردولتی در برخی نواحی آموزشی شیراز معترض است با تأکید بر این که شهریه مدارس غیر دولتی تحت تأثیر تورم حاکم بر جامعه افزایش چشمگیری داشته، ابراز داشت: در این شرایط کمتر خانواده ای پیدا می شود که بتواند در برابر این هزینه ها کمر صاف کند، مخصوصاً اگر آن خانواده بیش از یک فرزند داشته باشد.

گنج ‌بخش با انتقاد از این که شهریه‌های چندین میلیونی مدارس غیرانتفاعی بعضاً از حداکثر شهریه مصوب درج شده در «سایت مشارکت ها» متعلق به سازمان مدارس دولتی بیشتر است؛ اظهارداشت: متاسفانه شرایط برخی خانواده ها و تامین هزینه های ثبت نام به قدری دشوار شده که چند ماه پیش احمد محمودزاده؛ رئیس سازمان مدارس غیردولتی از پرداخت کمک‌هزینه شهریه مدارس به خانواده ها خبر داد و اعلام کرد که این تسهیلات تا سقف 30 میلیون تومان از طریق بانک‌های قرض‌الحسنه به خانواده‌های دانش‌آموزان پرداخت می‌شود.

 وی با بیان این که شهریه مدارس غیرانتفاعی توسط وزارت آموزش و پرورش در سامانه مشارکت‌ها با افزایش 35 درصدی برای مدیران مدارس ابلاغ شده است، گفت: این در حالی است که برخی مدارس غیردولتی ناحیه 1 شیراز شهریه خود را در مقایسه با سال گذشته در همین مقطع به بهانه برگزاری کلاس‌های فوق برنامه و اردوهای کلاسی و آموزشی، تا 80 درصد افزایش داده‌اند و تجمع طولانی مدت والدین در مقابل آموزش و پرورش ناحیه 1 و مدارس مورد نظر،تاکنون فایده ای در پی نداشته است.

گنج‌بخش در ادامه سخنان خود ابراز داشت: افزایش شهریه دانش آموزان به بهانه کلاس‌های فوق برنامه و اردوهای آموزشی در شرایطی اتفاق می افتد که پیش از این رئیس سازمان مدارس غیردولتی استفاده دانش آموزان از خدمات فوق برنامه، لباس و غذا را اختیاری اعلام کرده بود.

وی با اظهار تأسف از این که مدارس به هیچ وجه اجازه نمی‌دهند این موارد برای خانواده‌ها اختیاری باشد، بیان داشت: به نظر می رسد مسئولان، کوچ دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی را فرصتی برای کاهش هزینه‌های خود در آموزش و پرورش می‌دانند و آموزش و پرورش هم برای دفاع از مدارس غیردولتی، همواره این موضوع را پیش می‌‌کشد که اگر مدارس غیردولتی نبودند، چها که نمی‌شد؟

گنج ‌بخش در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه بیشترین رشد مدارس غیردولتی طی سالیان اخیر متعلق به دوره ابتدایی با رشد 7 درصدی بوده است؛ گفت: بعید نیست که با ورود دانش‌آموزان دوره ابتدایی به متوسطه اول و دوم، به تدریج موج افزایش سهم بخش غیردولتی به این مقاطع تحصیلی نیز برسد و تثبیت شود.

آن گونه که از سخنان والدین بعضی دانش آموزان بر می آید، برخی خانواده ‌ها به ‌دلیل شرایط خاص مدارس دولتی به حضور فرزندشان در مدارس غیر دولتی تمایل پیدا می کنند، آن هم در شرایطی که ممکن است توان پرداخت شهریه را هم نداشته باشند.

این دسته از والدین معتقدند چاره ‌ای جز این ندارند؛ چرا که به اعتقاد آن ها کیفیت آموزش و امکانات در مدارس دولتی، چاره ای جز انتخاب مدارس غیر انتفاعی برای خانواده ها باقی نمی ‌گذارد.

به گفته این دسته از والدین، کلاس‌ های متراکم دوره ابتدایی که جمعیت دانش‌آموزانش نیز هر ساله افزایش می یابد، خانواده ‌ها –به ‌ویژه آن هایی که فرزندشان در دوره ابتدایی تحصیل کرده و با مشکل اختلال یادگیری و عدم تمرکز کافی مواجه هستند- را وادار کرده تا به مدارس غیر دولتی حتی با وجود شهریه ‌های سنگین کوچ کنند.