لیست سیاه آتش نشانی

گزارشی از ضرورت بازبینی ساختمان های قدیمی شیراز و برخورد با مجتمع های بی توجه به نکات ایمنی

لیست سیاه آتش نشانی
همه ساختمان ها باید شناسنامه ایمنی داشته باشند

سهیلا رفیعی نژاد/ معمولا بعد از بروز حوادثی مانند پلاسکو و متروپل، حداقل حرف از اهمیت نظارت بر ایمنی ساختمان ها بسیار بیشتر از قبل زده می شود و در عین حال برخی ارگان ها هم به تشدید بازدیدها و رصد ساختمان های ناایمن و تاکید بر نوسازی محلات و مراکز تجاری و درمانی می پردازند اما به نظر می رسد این قضیه نباید صرفا بعد از بروز حوادثی این چنینی جدی گرفته شود و باید در تمامی ایام سال جزو اولویت های ارگان های مربوطه در استان باشد.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز در این باره گفت: بررسی ساختمان های ناایمن از نظر شاخص های آتش نشانی جزو اولویت های ماست و در مورد گزارش هایی که مردم شیراز می دهند نیز بازبینی و پیگیری صورت می گیرد.

محمدهادی قانع افزود: البته اخیرا یک نرم افزار کشوری طراحی کرده اند که وضعیت ایمنی کلیه ساختمان ها از طریق آن قابل رصد است که چون تعداد ساختمان ها بسیار زیاد است، اولویت بندی ساختمان ها بر اساس اهمیت آن ها صورت گرفته است و با استفاده از این نرم افزار، ساختمان ها وارد امتیازبندی می شوند.

وی با بیان اینکه بعد از حادثه متروپل تماس های بسیار زیادی از سوی مردم داشتیم که می گفتند ساختمان مان ترک برداشته و به نوعی حساسیت هایی ایجاد شده بود افزود: البته همکاران ما راهنمایی ها و پیگیری های لازم را برای پیشگیری از حوادث انجام دادند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز گفت: در نرم افزار جدید یادشده هدف این است که به دور از هر گونه سلیقه انگاری وضعیت ایمنی ساختمان از نظر شاخص هایی مانند قدمت ساختمان و نوع سازه مشخص شود.

آتش پاد قانع تصریح کرد: البته ما از نظر ایمنی و آتش نشانی  ساختمان ها را مورد بررسی قرار می دهیم و با نرم افزار یادشده، دقت نظردهی بالا می رود و در شناسایی نواقصی که ایمنی را کاهش می دهد نقش موثری دارد.

وی با بیان این که به عنوان تنها آتش نشانی کشور از دو سال گذشته خودمان با مسئولیت شهرداری پروژه ای را در این خصوص انجام داه ایم که تاکنون در کشور انجام نگرفته بود گفت: در این باره از طریق نرم افزاری تمام ساختمان های شیراز کد نوسازی گرفتند. این اقدام برای شناسایی ساختمان های ناایمن صورت گرفت.

قانع در خصوص نرم افزار کشوری که به تازگی ابلاغ شده نیز تصریح کرد: تمامی نظام مهندسی ها و آتش نشانی های کشور باید طبق شاخص های درخواست شده، اطلاعات ساختمان ها را ثبت و ارسال کنند ما نیز از تمامی مدارس، مراکز تجاری، کتابخانه ها و مراکز درمانی شیراز برای ثبت نرم افزار کشوری در حوزه ایمنی و آتش نشانی اقدام کرده ایم.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز گفت: یکی دیگر از فعالیت ها در خصوص افزایش ایمنی ساختمان ها، تاکید بر اخذ شناسنامه ایمنی بوده و در حال حاضر همه ساختمان های شیراز «شناسنامه ایمنی» دارند.

قانع افزود: هر ساختمانی که امتیازهای لازم را در خصوص شاخص های مدنظر کسب نکند، در لیست سیاه قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر طرح بازدید از مجتمع های مسکونی بزرگ را نیز در شیراز داریم افزود: به طور کلی هر شهروندی نسبت به ناایمن بودن ساختمانی چه مسکونی و چه تجاری و درمانی احساس خطر کند می تواند با 125 تماس بگیرد و اطلاع دهد یا موضوع را به صورت مکاتبه به ما اعلام نماید.

این آتش پاد عنوان کرد: در عین حال ما هم ضوابطی را به منظور رعایت اصول نکات ایمنی و آتش نشانی داریم لذا ساختمان هایی

که نکات ایمنی را رعایت نکرده باشند پایان کار نمی گیرند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز عنوان کرد: در حال حاضر حتی ساختمان های مهمی در شیراز هستند که به دلیل جدی نگرفتن این مسایل پایان کار ندارند.

 قانع، نداشتن راه های خروجی اضطراری کافی بخصوص برای ساختمان های با متراژ بالا و نبود آسانسور ایمن را از جمله دلایل نگرفتن پایان کار دانست و از افرادی که در کار ساخت و ساز هستند و همچنین مردم خواست تا آن اصول را به منظور حفظ ایمنی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه جدی بگیرند.

رئیس سازمان آتش نشانی شیراز تصریح کرد: هر ساختمانی که اصول ایمنی مد نظر آتش نشانی را رعایت نکرده باشد، اخطار می گیرد؛ در عین حال

ساختمان هایی که به این قضیه بی توجه اند، در لیست سیاه قرار می گیرند و در واقع هیچ خرید و فروشی را نمی توانند اهالی آن ساختمان انجام دهند، چون هیچ استعلامی را از شهرداری نمی توانند بگیرند.

قانع گفت: در حال حاضر چند مجتمع تجاری در شیراز به دلیل بی توجهی به این قضیه در لیست سیاه قرار گرفته اند پس هنگام خرید و فروش قطعا با مشکل مواجه خواهند شد. وی افزود: از آنجا  که یکی از موارد لازم هنگام معامله، پایان کار می باشد،  درمورد ساختمان های نوساز نیز  تا وقتی نواقص موجود رفع نگردد، پایان کار صادر نمی شود.

وی با اشاره به برخی تخلفات که شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما در صورت بروز حادثه می تواند به قیمت جان افراد تمام شود نیز عنوان کرد: به طور مثال از از منظر آتش نشانی، وجود دو راه خروج اضطراری  برای ساختمان های بزرگ به این منظور که در صورت بروز حادثه مردم  بتوانند از مکان مربوطه خارج شوند، حایز اهمیت است اما برخی یکی و حتی دو راه خروج را به انباری تبدیل کرده اند. از سوی دیگر فضای مغازه فقط برای فروش و قرار دادن اجناس و اقلامی که به فروش می رسد هست، اما برخی فروشندگان بخشی از مغازه را تبدیل به انباری می کنند و این قضیه نیز امکان آتش سوزی را بیشتر می کند.

 رئیس سازمان آتش نشانی شیراز همچنین گفت: ساختمان ها باید سیستم اعلام حریق هم داشته باشند و داریم این قضیه را اجباری می کنیم، تا تمامی مراکز و ساختمان های بالای 600 متر و مهم سیستم اعلام حریق داشته باشند، تا از طریق این سیستم به آتش نشانی شیراز وصل شوند و در صورت آتش سوزی، نرم افزار اعلام حادثه نماید.